به گزارش می متالز، صنعتی که با وجود رکود داخلی در ساختوساز با دوسوم ظرفیت چرخ آن میچرخد. از اینرو تولیدکنندگان در این صنعت همواره با مازاد تولید روبهرو هستند، بنابراین آنچه در بازار راکد این صنعت بیش از پیش میتواند سبب رونق شود، توجه به بازارهای هدف صادراتی است. با توجه به تحریمهای پیشرو، بازارهای منطقه و نفوذ به کشورهای همسایه میتواند بهترین انتخاب برای این صنعتگران بهشمار رود. حتی بازار عراق بهتنهایی میتواند بهترین فرصت برای صنعت کاشی و سرامیک بهشمار آید. اما به دلایلی چون غیررقابتی شدن محصولات کاشی و سرامیک کشورهایی چون ترکیه، چین و حتی عربستان درصدد هستند گوی رقابت را از ایران در این صنعت بگیرند. کارشناسان این حوزه بر این عقیده هستند که سود بالای نرخ تسهیلات، بهای تمامشده بالا، قوانین سختگیرانه گمرک و از سوی دیگر کیفیت نهچندان مطلوب کاشی و سرامیک، نام و نشان این صنعت را آنچنان که شایسته است، مطرح نکرده است. البته مهمتر از عوامل یاد شده، باید به این موضوع توجه کرد که کاشی و سرامیک در بازارهای هدف با طرحها و رنگهای متنوع در حال تولید است و دیگر در بازار رقابتی نمیتوان با طرحهای قدیمی گذشته وارد بازار شد. ازسوی دیگر سلیقه بازار سالانه در حال تغییر است و باید سلیقه مشتری را به طور همیشگی رصد کرد. بنابراین با توجه به نگاه زیباشناختی و هنرمندانه در راستای ذوق و سلیقه مشتری باید توجه ویژه داشت؛ چراکه صنعت کاشیکاری در دنیای امروز، جزو آندسته از صنایعی قلمداد میشود که در تلفیق با هنر رونق میگیرد.