تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۴۳۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر امورخارجه عنوان کرد:

حذف دلار از معاملات تجاری ایران/اینستکس ارزشی راهبردی دارد

می متالز - محمدجواد ظریف در آئین روز ملی صنعت و معدن گفت: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام از زنجیرهایی که به دست آن زده شده بود آزاد شده و توانسته در منطقه پیشروی کند، حضورش را افزایش داده و قدرت و نفوذش را در منطقه بالا برده و همزمان آمریکایی‌ها هر روز در صحنه بین المللی منزوی‌تر شدند.
حذف دلار از معاملات تجاری ایران/اینستکس ارزشی راهبردی دارد

به گزارش می متالز، محمدجواد ظریف  با بیان اینکه امروز ایران در حوزه میدانی در موضع ضعف نیست به طوری که آمریکایی‌ها در عراق، سوریه، لبنان و یمن شکست خوردند، افزود: آمریکایی‌ها در حوزه اقتصادی از فرصت میان مدتی که با حاکمیت دلار بر صحنه اقتصادی وجود داشت، سعی کردند فشارهایی بر ما وارد کنند اما در حقیقت در درازمدت برای خودشان مشکل ایجاد کردند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: اخیراً روسیه و چین تصمیم گرفتند که معاملات خود را بدون دلار انجام دهند، همچنین سال گذشته دلار از ۳۵ درصد معاملات ایران و ترکیه حذف شد و حتی امارات و هند تصمیم گرفتند که در بخشی از معاملاتشان از دلار استفاده نکنند و همه اینها به معنای کاهش نقش دلار در معاملات بین المللی است.

وی درمورد اجرای اینستکس نیز گفت: ارزش استراتژیک و راهبردی آن به فاصله گرفتن نزدیک ترین متحدان آمریکا از آن است، امروز ما در کوتاه مدت ناچاریم از طریق تولید داخلی و اتکا به توانمندی ملی با این حربه اقتصادی آمریکا مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد: فعلان صنعتی و معدنی بتوانند با فعالیت شایسته پاسخی مقتدرانه به بدخواهان و آمریکایی‌ها بدهند.

همچنین محمد جواد ظریف در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران افزود: اینستکس یک ارزش بین المللی دارد و آن اینکه نزدیکترین متحدان آمریکا از آمریکا فاصله گرفتند.
وی اضافه کرد: اینستکس از نظر تعهداتی که اروپایی‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران داشتند آن‌ها را اجرایی نکرده است.

ظریف با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است، گفت: اجرایی شدن اینستکس حرکت مهمی است که اروپایی‌ها به واسطه آن می‌خواهند مستقل از آمریکا در اقتصاد عمل کنند و در دراز مدت این برای آمریکا هزینه جدی دارد و آن اینکه دیگر اقتصاد آمریکا حرف اول را در مراودات بین المللی نمی‌زند.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: اروپایی‌ها ادعا کردند که اولین رفت و آمدهای مالی را در اینستکس انجام دادند، اما تعهدات اروپا به ایران فراتر از اینستکس است. اینستکس پاسخی به خواست جمهوری اسلامی ایران و تعهدات اروپایی‌ها نیست، اما ارزشی راهبردی دارد.

عناوین برگزیده