تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۶۰۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تداوم تلاش روسیه و چین برای کنارگذاشتن دلار از معاملات دوجانبه

‌می‌متالز - مدیرعامل گازپروم نفت، گفت: این شرکت برای پرداخت هزینه سوخت هواپیما‌هایی که بین چین و روسیه در پرواز هستند، از روبل و یوآن به جای دلار استفاده خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل گازپروم نفت، گفت: این شرکت برای پرداخت هزینه سوخت هواپیما‌هایی که بین چین و روسیه در پرواز هستند، از روبل و یوآن به جای دلار استفاده خواهد کرد.

بر اساس اظهارات الکساندر دیوکوف، مدیرعامل گازپروم نفت، این اقدام از ماه سپتامبر آغاز شده و تا پایان سال تمام پرداخت‌ها بابت سوخت هواپیما در چین به یوآن خواهد بود. همچنین هزینه همه هواپیما‌های چینی که در روسیه سوخت‌گیری مجدد می‌کنند هم به روبل پرداخت می‌شود.

گازپروم نفت که اپراتور سوخت‌گیری هواپیما در ۳۴ فرودگاه چین است پس از مذاکرات طولانی با اپراتور ملی سوخت جت چین به توافق رسیدند تا در پرداخت‌های خود دلار را کنار بگذارند.

دیوکوف می‌گوید: البته این اولین باری است که در صنعت هوانوردی چین و روسیه دلار کنار گذاشته می‌شود و اولین پرداخت‌های به یوآن و روبل تأثیرات اقتصادی مهمی خواهد داشت.

مدیرعامل گازپروم نفت تصریح کرد: گازپروم نفت و اپراتور چینی همتای آن تا ۲۰۲۵ ظرفیت سوخت‌گیری ایستگاه‌های خود در فرودگاه‌های چین و روسیه را دو برابر کرده و به ۲۵۰ هزار تن در سال خواهند رساند.

حجم کل سوخت جت فروخته شده توسط گازپروم نفت در فرودگاه‌های چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ با جهش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۶.۵ هزار تن رسیده است.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده