به گزارش می متالز، بنابراین فرصتهای بکری در بازار این کشورها وجود دارد که میتواند بزرگترین سرمایه بهشمار رود. از اینرو در نگاه صادراتی ضروری بهنظر میرسد که نگاه فرامنطقهای خود را به سمت بازارهای منطقه سوق بدهیم؛ کشورهایی که کمترین تعاملات را با امریکا دارند و از اینرو میتوانند به دور از تحریمها بهترین هدف صادراتی برای ایران بهشمار آیند. البته برای دردستگرفتن این بازارهای صادراتی باید در داخل زمینههای آن را برای صادرکنندگان مهیا کرد. یکی از مهمترین مسائل مربوط به صادرات، تدوین قوانین ثابت برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است؛ چراکه تعدد قوانین نهتنها سبب سردرگمی صادرکننده داخلی که باعث از دست رفتن مشتری خارجی نیز میشود. برای نمونه در آییننامهای اعلام میشود که صادرات شمش، بیلت و بلوم ممنوع است، پس از ۶ ماه صادرات آن را آزاد میکنند که با این روش اعتبار صادراتی ما در بازارهای هدف از بین میرود و از آنجا که بازار صادراتی بهسادگی بهدست نمیآید، باید به هر قیمتی این بازارها را نگهداشت. قوانین صادراتی اگر ثبات لازم را نداشته باشند، در داخل نیز سرمایهگذاریها به سمت خارج خواهد رفت.
زکریا نایبی / کارشناس فولاد