تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۴۳۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس‌بازی با کدام الگو؟

دیده‌بان بورس شنبه (15 تیر)

می متالز - سرعت رشد بازار سهام در معاملات هفته گذشته در حالی رو به کندی گذاشت که اکنون نحوه سرمایه‌گذاری در سهام به پرسش اصلی سهامداران تبدیل شده است. آیا نوبت خروج از بورس و شناسایی سود فرآهم رسیده است؟ مقصد بعدی پول‌ها کجاست؟ برای باقی ماندن در بورس به کدام سهم‌ها ورود کنیم؟ سوالاتی از این دست که سرمایه‌گذاران را با خود درگیر کرده است.
دیده‌بان بورس شنبه (15 تیر)

به گزارش می متالز، بازدهی بورس تهران از ابتدای سال جاری به 40 درصد نزدیک شده و همچنان یکه‌تاز بازارهای 98 محسوب می‌شود. هم‌زمان با برگزاری مجامع اما سرعت رشد قیمت سهام آرام شده و برخی سرمایه‌گذاران دچار تردید شده‌اند. در چنین شرایطی می‌توان بر اساس سناریوهای احتمالی سهام در آینده، سه الگوی سرمایه‌گذاری را در پیش گرفت. اما پیش بررسی شیوه‌ها باید وضعیت عمومی بازار سهام به لحاظ بنیادی را مرور کنیم. در این خصوص باید به فضای کلان اقتصادی-سیاسی کشور توجه شود. آرامش نسبی در بازار ارز و نزدیک شدن نرخ نیما به بازار آزاد، یکی از محرک‌های بنیادی بورس تهران برای صعود پرشتاب را تعدیل کرده است. هم‌زمان ریسک‌های غیراقتصادی سایه خود را بر فضای عمومی کشور حفظ کرده‌اند. روند تورم نیز رشد کاهنده‌ای را تجربه می‌کند و به طور عمومی می‌توان نتیجه گرفت شرکت‌های بورسی برای کسب سود بالاتر صرفا به رشد نرخ‌های فروش نمی‌توانند امید بالایی داشته باشند و باید در فضای جدید به دنبال فرصت‌های واقعی اقتصاد باشند. در بازار جهانی نیز خبری از رونق و رشدهای پرشتاب قیمت‌ها نیست و نمی‌توان چندان به تحولات بازار کامودیتی دل بست.

الگوی کم‌ریسک تا پایان 98: تمام موارد مزبور نشان می‌دهد بورس تهران به ظاهر برای صعود پرشتاب محرک ویژه‌ای ندارد. در نتیجه یکی از الگوهای معاملاتی که در شرایط فعلی می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران، به ویژه کم‌ریسک‌ها اتخاذ شود شناسایی سود سهام و ورود به یک بازار با ریسک پایین است. مثلا ممکن است فرد بسته به برآوردی که از اوضاع سیاسی دارد در بانک سرمایه‌گذاری کند و سود محدودی را دریافت کند یا با خرید دلار و سکه صرفا ارزش دارایی خود را از بازگشت احتمالی تورم حفظ کند. این الگو با وجود برخی جذابیت‌ها، از نگاه کارشناسی می‌تواند ایرادهایی داشته باشد. زیرا با وجود تضعیف محرک‌های صعود بورس، همچنان سهام می‌تواند از رکود بازارهای موازی بهره‌مند شود. به عبارت دقیق‌تر، اگر فضای کم‌نوسان بازارهای ارز و سکه مطابق با فضای اقتصادی کشور ادامه یابد و بانک‌ها نیز که در شرایط کنونی تغییری در سود اعطایی ایجاد نکنند، احتمالا همچنان هدف پول‌های سرگردان در اقتصاد کشور بازار سهام باشد. زیرا این بازار هنوز با سطوح حبابی فاصله داشته و شاید ظرفیت جذب سرمایه‌ها را داشته باشد.

میانه‌روی در بازار سهام: اگر این سناریو مد نظر باشد که به دلیل ضعیف بودن جذابیت بازارهای موازی، بورس تهران همچنان می‌تواند گزینه مناسب سرمایه‌گذاری باشد، توجه به سبدهای بنیادی می‌تواند راهکار میانه و نسبتا کم‌ریسکی باشد. به این معنا که اگر بنا بر وضعیت موجود اقتصاد، همچنان بورس گزینه اصلح سرمایه‌گذاری باشد، از سود احتمالی بهره‌مند شد و حتی در صورت تغییر متغیرها و منفی شدن انتظارات از بورس، پرتفوی شما دچار بحران نشود. سهام بنیادی هرچند ممکن است در مسیرهای صعودی رشدهای پرشتابی را تجربه نکنند اما به دلیل بنیه قوی، در صورت منفی شدن فضا نیز با سقوط آزاد مواجه نمی‌شوند. پس برای افراد با ریسک‌پذیری متوسط چنین رویکردی با توجه به شرایط فعلی می‌تواند استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.  

بورس‌بازی روی امواج جدید: اما در صورتی که غیرجذاب ماندن بازارهای موازی باعث ادامه هجوم نقدینگی به بورس تهران شود، شاید سرمایه‌گذاری در سهامی که پول‌های داغ را به خود جلب می‌کنند و عموما کوچک‌تر هستند گزینه‌ای مناسب برای به حداکثر رسیدن سود باشد. از آنجایی که بورس تهران نسبت به بازارهای موازی از بانک و مسکن گرفته تا دلار و سکه و خودرو حجم به مراتب کوچک‌تری دارد، هجوم حجم محدودی از نقدینگی می‌تواند منجر به حرکت دسته‌جمعی قیمت سهام و حتی حبابی شدن در بسیاری از موارد شود. هرچند در بلندمدت بازار به وضعیت متعادل می‌رسد و حباب‌ها مجبور به تخلیه هستند، اما بورس‌بازانی که روی امواج حرکت می‌کنند می‌توانند در کوتاه‌مدت به سودهای کم‌نظیری برسند. البته چنین رویکردی ریسک بالایی دارد، زیرا در صورت منفی شدن فضا سرعت ریزش قیمت در چنین پرتفوهایی و حتی قفل شدن نقدینگی افراد احتمال بالایی دارد.

نتیجه آنکه بر اساس سطح ریسک‌پذیری و انتظارات از آینده متغیرهای کلان اقتصادی-سیاسی هر سرمایه‌گذار باید بر اساس روحیات خود الگوی مناسب را اتخاذ کند که شاید از نگاه کارشناسان بنیادی و بر اساس شواهد فعلی (بدون در نظر گرفتن اوج‌گیری ریسک‌های غیراقتصادی) بهترین استراتژی گزینه دوم باشد.

تناقض نفت و فلزات در بازار جهانی: در حالی که پایان هفته شاهد عقب‌نشینی نسبتا محدود قیمت فلزات و محصولات معدنی بودیم که بهای نفت مجددا رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرد. مدتی است که تحت تاثیر ریسک جنگ تجاری میان آمریکا و چین، نگرانی‌ها از بروز رکود اقتصادی تشدید شده و همین مساله با چشم‌انداز ضعف تقاضا عامل فشار بر قیمت کالاها شده است. در این میان، بازار نفت بعضا رفتار متفاوتی را نشان می‌دهد که ریشه آن در ریسک‌های سمت عرضه است. این بار نیز بالا گرفتن تنش‌های ایران با غرب و همچنین پایین ماندن سطح تولیدات اوپک باعث شد تا بهای نفت در معاملات جمعه افزایشی شود. بنابراین، بازار نفت بر خلاف سایر کامودیتی‌ها علاوه بر متغیرهای اقتصادی از عوامل سیاسی و ژئوپلیتیک نیز متاثر می‌شود و معامله‌گران سهام باید به این تفاوت ماهیت توجه داشته باشند.

 رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق توسط نیروهای دریایی بریتانیا، ایران و روسیه آن را محکوم کردند. در همین حال البته اخباری منتشر شده که نشان از استراتژی متفاوت هند و چین در قبال تحریم‌های نفتی ایران دارد؛ بدین ترتیب دولت هند اعلام کرد تجارت با ایران از جمله واردات نفت از این کشور را متوقف نکرده است. در این میان اما، اخباری مبنی بر معافیت احتمالی چین از تحریم‌ خرید نفت از ایران شنیده می‌شود.

در داخل هم عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با اشاره به طرح تامین مالی مولد برای بخش تولید، هدف این طرح را تامین زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، عنوان کرد. همتی پیش‌تر در گفت‌وگویی طرح تامین زنجیره مالی تولید در فضای وب - مانند سامانه کشوری سککوک - از سوی بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

ب) صنایع: در تصمیم جدید تولیدکنندگان، قیمت سیمان سفید با اصلاحات اعمال شده ۲۰ هزار تومان دیگر افزایش پیدا کرد. همچنین در رویداد دیگری عنوان شده که رسیدگی‌های قضایی به دو پرونده جدید از تخلفات پتروشیمی از اواخر هفته آینده آغاز می‌شود.

ج) شرکت‌ها: رضا رحمانی، وزیر صمت از داخلی‌سازی قطعه پلوس خودرو توسط سایپا در طرح ملی بومی‌سازی قطعات خبر داد و گفت: این پروژه صرفه‌جویی ارزی ۵ میلیون یورویی ایجاد کرده است. در همین حال طرح جایگزینی تعهدهای معوق ایران خودرو که ویژه تیرماه اعلام شده است تا تاریخ پایان این ماه معتبر خواهد بود.

همزمان با جزئیات جلسه مدیران سازمان غذا و دارو با هلدینگ دارویی تهران شیمی، برنامه‌های این مجموعه اعلام شد. همچنین در مزایده مربوط به فروش 10 هزار دستگاه یخچال به سازمان هلال احمر، لوازم خانگی پارس برنده شد.

در همین حال عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام دارویی ره آورد تامین در بازار دوم معاملات فرابورس انجام و هر سهم ششمین شرکت جدید ۳۱۵ تومان کشف قیمت شد. همچنین بیمه رازی بیش از 21.4 میلیون سهم و تجارت تامین و توسعه ایرانیان نیز بیش از 402 هزار سهم در مجموع بیش از 21.8 میلیون سهم مجتمع صنعتی آرتاویل تایر معادل 1.81 درصد را با قیمت پایه هر سهم 711.6 تومان در روز چهارشنبه 19 تیرماه به فروش می‌رساند. در همین حال آگهی فروش سهام پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان نیز منتشر شد.

عناوین برگزیده