تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۴۳۸۰۷
سرویس خبر : انرژی

عراقچی: ایران از امروز متعهد به محدودیت غنی‌سازی نیست/ احتمال خروج از برجام

می متالز - معاون وزیر خارجه گفت: ایران از امروز متعهد به محدودیت غلظت غنی‌سازی نیست و در نامه ای به اروپا اعلام می‌شود و ممکن است این روند به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود.
عراقچی: ایران از امروز متعهد به محدودیت غنی‌سازی نیست/ احتمال خروج از برجام

به گزارش می متالز، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در نشست خبری پایان مهلت 60 روزه به اروپا در راستای کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: از امروز به محدودیت غلظت غنی‌سازی متعهد نیستیم و در نامه ای که تهیه شده به اروپا اعلام می‌شود.

وی افزود: فرصت ۶۰ روزه به اروپا دادیم و با توجه به عدم اجابت تعهدات گام بعدی را برمی‌داریم. اگر کشورهای اروپایی نتوانند تعهدات را انجام دهند این کاهش تعهدات از سوی ایران ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است این روند درنهایت به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود.

عراقچی ادامه داد: اگر کشورهای باقی‌مانده در برجام نتوانند به جدول زمانی بگردند اراک را طبق فن‌آوری قبلی تکمیل می کنیم. در ضمن اگر تعاملات با اروپا نتیجه ای نداشته باشد بعد از 60 روز گام سوم را اجرا می کنیم. گام سوم را فعلا اعلام نمی کنیم و به تلاش دیپلماتیک  ادامه می دهیم و رفت و آمد های دیپلماتیک برقرار خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جلسه وزیر خارجه ایران و 1+4 بزودی برگزار خواهد شد، ادامه داد: طی ماه جاری میلادی و در جولای جلسه وزرا 1+4 انجام می شود و آمریکا آمریکا می تواند در گام اول و در صورت حذف تحریم های نفتی و بانکی در این جلسات حضور داشته باشد.

عراقچی افزود: پرونده برجام بسته‌ شده و قابل مذاکره مجدد هم نیست و باید بدون اینکه کلمه‌ای کم و زیاد شود، اجرا شود اما گفت‌وگوهای ما هم ادامه دارد. فرقی نمی‌کند بازگشت به مذاکرات، ابراز تمایل آمریکا یا ابتکار فرانسه است. نکته مهم، موضع ایران است.

بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفت: بر اساس دستوری که از رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی داشتیم از امروز گام دوم را برداشتیم. امروز روز شصتم است و مهلت اروپا پایان یافته و در حال حاضر رونوشت تغییر DIQ به آژانس تسلیم و تا چند ساعت دیگر فرایند غنی‌سازی بیشتر از 3.67 آغاز می‌شود. پیش‌بینی این است که فردا صبح از این میزان فراتر برویم.

وی افزود: نیاز امروز کشور نیاز نیروگاهی، تحقیقاتی و پیشران است که درصدهای متفاوتی دارد. آنچه امروز انجام می‌دهیم تامین غنا برای سوخت نیروگاه‌های قدرت است و شیب غنی‌سازی براساس دستوری که می‌گیریم می‌تواند رو به افزایش باشد. فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم اما هر وقت بخواهیم می‌توانیم به این سمت برویم.

کمالوندی ادامه داد: شورای حکام مسئولیت امور پادمانی را دارد و در خصوص برجام نمی‌تواند نظری بدهد لذا نتیجه از قبل معلوم است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده