به گزارش می متالز، محمرضا گنجی در این باره میگوید: برخورد با این افراد در حوزه کاری تولید کننده نیست بلکه دستگاههای نظارتی و متولیان باید جلوی فعالیت این سودجویان را بگیرند.
وی با اشاره اینکه مدتی است آمار اشتباهی مبنی بر اینکه «کشور نیازمند ۳ میلیون حلقه لاستیک است» توسط واردکنندگان لاستیک و تایر منتشر میشود و مطالبی در خصوص اینکه «تولید کنندگان داخلی ظرفیت تأمین نیاز کشور را ندارند»، منتشر میشود اضافه کرد: ما در انجمن صنفی صنعت تایر، اعلام میکنیم که این آمارها اساسا اشتباه است و پیش از این هم تولید کنندگان داخلی نه تنها توانایی پوشش نیاز داخلی را داشتند بلکه صادرات هم در دستور کار تولید کنندگان داخلی بوده است.
کل مصرف تایر کشور بین یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک است که از این میان، یک میلیون حلقه مورد نیاز آن نخی بوده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه دیگر سیمی است که ایران در تولید لاستیکهای نخی کاملا خودکفا است و کارخانههای داخلی بیش از یک میلیون حلقه تایر نخی در سال تولید میکنند.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر تصریح کرد: در مورد یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه تایر سیمی مورد نیاز کشور هم در حال حاضر ۳۰۰ هزار حلقه تولید میشود و تا پایان شهریور ماه، این تولید به ۶۰۰ هزار حلقه خواهد رسید که این به این معناست که ما در کشور تنها نیاز به ۶۰۰ هزار حلقه تایر سیمی داریم که باید از خارج وارد شود.
آمار و ارقامی که کارخانجات تولیدی با رصد وزارت صنعت آماده کرده اند دقیق است و ثابت میکند نیازی به واردات ۳ میلیون حلقه لاستیک در سال برای کشور وجود ندارد.
وی افزود: باید تاکید کرد که برای تولید هر حلقه لاستیک، تنها ۲۸ درصد از مواد مورد نیاز تولید را باید وارد کرد، اما در صورت واردات، باید صددر صد یک حلقه لاستیک وارد شود بنابراین مزیت تولید لاستیک در کشور نسبت به واردات این است که واردات هر حلقه لاستیک ۴ برابر تولید آن ارزبری دارد.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر درباره علت کمبود و یا قیمت بالای لاستیک در بازار گفت: آمارها نشان میدهد هیچ کمبودی در حوزه تولید لاستیک وجود ندارد قیمتها هم در دو سال گذشته ۹ درصد و امسال ۲۲ درصد افزایش داشته، اما اگر مردم با قیمتی بالاتر از قیمتهای مصوب هر حلقه لاستیک، مواجه شدند حتماً به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا با واحدهای صنفی متخلف برخورد شود.
گنجی درباره علت کاهش تولید داخل در چند ماهه اخیر اضافه کرد: خودروسازان چندین بار اعلام کرده اند که به دلیل نداشتن قطعات لازم مثل تایر خودرو امکان فروش خودروی خود را ندارند، اما کمبود تایر برای خودروسازان به دلیل مشکلاتی است که خود خودرو ساز در تولید ما ایجاد کرده است.
وی گفت: برای مثال پیش از این ما با قراردادهای ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ روزه، هر ماه ۵۰ درصد تایرهای درجه یک خود را به خودروسازان تحویل میدادیم، اما با تأخیری که خودروسازان در پرداخت قیمت تایرها به کارخانهها انجام دادند نقدینگی کارخانههای تولید تایر کم شده است و ناخداگاه تولید این محصول و تحویل تایر مورد نیاز خودروسازها کاهش پیدا کرده است، اما باید تاکید کنم که کمبود و یا تأخیر در تحویل تایر به خودروساز تأثیری در قیمت بازار تایر ندارد و قیمتها در بازار تحت تأثیر دلالان در حال افزایش است.
گنجی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان تایر در کشور عدم هماهنگی وزارت صنعت با کارخانجات تولید تایر است، زیرا برای مثال چندین ماه پیش مصوبهای به کارخانجات ابلاغ شد تا کیفیت تایرهای تولیدی داخلی را براساس استانداردهای روز اروپا بالا ببریم و افزایش این کیفیت خود مستلزم صرف هزینه و وقت بسیاری برای کارخانههای تولیدی بود که البته در این کار موفق بودند.
وی با بیان اینکه دقیقاً قرار بود از یک تا دو ماه آینده تایرها با استانداردهای جدید وارد بازار شوند گفت: متوجه شدیم درحالیکه وزارت صنعت، تولید کننده داخلی را به تولید تایر با استانداردهای روز اروپا ملزم کرده است، اما به وارد کنندگان تایر اجازه داده شده تا از دو ماه پیش تایرهایی با کیفیت پایینتر و بدون نیاز به تأییدیههای استاندارد وارد کنند که این میتواند هم برای تولید کنندهها و هم برای مصرف کنندهها خطرات جدی ایجاد کند.
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر افزود: استانداردهای جدید این امکان را به مصرف کننده تایر میدهد تا در مسافت کمتری ترمز کرده و چسبندگی تایر به آسفالت بیشتر از تولیدات با استانداردهای پیشین باشد، اما نکته عجیب اینجاست که چطور وزارت صنعت در حالی که تولید کننده داخلی را ملزم به رعایت استانداردهای روز بین المللی میکند، اما وارد کنندگان را از این استانداردها معاف کرده و به آنها اجازه میدهد که هر تایری و با هر کیفیتی که مدنظرشان است را وارد کرده و اینگونه با جان و مال مردم بازی کنند.