تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۴۹۲
کد خبر: ۴۳۹۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
راهکارهای صادراتی در جلسه هفته پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت با انجمن کاشی و سرامیک بررسی شد

کنسرسیوم صادراتی، هوایی تازه برای کاشی و سرامیک

می متالز - روزهای پایانی هفته گذشته در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، تجارت و معدن و صنعتگران کاشی و سرامیک جلسه‌ای برگزار شد تا به بررسی مسائل و مشکلات مطرح‌شده در این صنعت پرداخته شود.
کنسرسیوم صادراتی، هوایی تازه برای کاشی و سرامیک

با توجه به مازاد تولیدی که در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد، تاکید بر صادرات و راهکارهایی برای افزایش صادرات مورد تاکید اصلی برگزارکنندگان این جلسه قرار گرفت.


راهکارهایی برای افزایش صادرات

سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد به بررسی مشکلات صنعت کاشی و سرامیک پرداخته شد و درنهایت برای هر مشکل به‌دنبال راهکارهایی بودیم. امیری در ادامه با اشاره به مشکلات مطرح شده در این جلسه بیان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این جلسه مطرح شد، موضوع صادرات و رویکردهای آن بود. البته به موضوع‌هایی چون ماشین‌آلات، تامین قطعات یدکی، بحث فروش، مالیات و نقد شدن چک‌های تولیدکنندگان این صنف نیز پرداخته شد. وی در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر صادرات صنعت کاشی و سرامیک با چه مشکلی روبه‌رو است، گفت: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور حدود ۳۵۰میلیون تن است که از این میزان ۱۳۴میلیون مترمربع صادر می‌شود و ۲۰۰میلیون مترمربع نیز به مصرف داخلی می‌رسد. در زمینه صادرات نیز این صنف با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند. اما از آنجا که تولیدکنندگان در کل با ظرفیت تولید بیشتری روبه‌رو هستند، باید بتوانند بیش از پیش به سمت صادرات پیش بروند. بنابراین برای افزایش میزان صادرات باید به‌دنبال راهکارهایی اثربخش در این زمینه بود. مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که برای صادرات به چه راهکارهایی دست یافتید، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین راهکاری که برای صادرات در این جلسه مطرح شد، این بود که باید صادرکنندگان کاشی و سرامیک کنسرسیوم صادراتی تشکیل بدهند تا صادرات بیشتری انجام دهند.

امیری در ادامه افزود: موضوع دیگر درباره صادرات این است که باید خود این صنعتگران بتوانند برندسازی کنند تا بتوانند کاشی ایران را در سطح دنیا مطرح کنند. وی در ادامه افزود: موضوع سوم تولید همراه با استانداردسازی است، چراکه در مرزها مشاهد شده برخی کاشی نامرغوب صادر می‌کنند که این امر سبب بدنام شدن کاشی ایرانی خواهد شد، بنابراین با استانداردسازی می‌توان صادرات بیشتری داشت. مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره سایر مسائل مطرح‌شده در این جلسه عنوان کرد: ماشین‌آلاتی که در صنعت کاشی و سرامیک به‌کار برده می‌شود، دارای اهمیت است، البته برخی از کارخانه‌ها ماشین‌آلات روز در اختیار دارند و در این زمینه مشکلی ندارند، اما در بیشتر کارخانه‌ها ماشین‌آلات قدیمی شده و باید با ارائه تسهیلات آنها را روزآمد کرد. امیری همچنین افزود: موضوع قطعات یدکی هم در این جلسه مطرح شد. در کارخانه‌های کاشی و سرامیک قالب‌گیری می‌شود که نیازمند قطعات یدکی است. یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنف بحث قالب‌گیری برای ماشین‌آلات است، چراکه بسیاری از ماشین‌آلات آنها ممکن است به‌دلیل نبود قطعات بخوابد. بنابراین اگر تولیدکنندگان بتوانند برای واردات قطعات یدکی از تشویق‌های صادراتی برخوردار شوند، بسیاری از مشکلات آنها در این زمینه حل خواهد شد. از این‌رو به‌دنبال راه‌حلی بودند که با ارز دولتی یا روش‌های دیگر بتوانند قطعات یدکی از خارج وارد کنند. امیری همچنین به بازار کاشی و سرامیک داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: در داخل یک سری کاشی و سرامیک تولید شده که به‌صورت دپو در انبارها باقی مانده و به‌دنبال راه‌حلی برای فروش آنها نیز بودیم، از این‌رو به‌دنبال سقف قیمتی هستیم که پایین‌تر از حد منطقی وارد بازار نشوند. وی به بحث مالیات نیز اشاره کرد و گفت: صنعت کاشی و سرامیک چون با رکود بیشتری نسبت به سایر صنایع روبه‌رو بوده‌اند، گرفتن مالیات و عوارض بالا می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز شود. امیری افزود: البته برخی تولیدکنندگان طلب دارند و برخی بدهکار هستند که با گرفتن تسهیلاتی به‌دنبال راه‌حلی برای بدهکاران هستیم.


رایزنی بازرگانی را باید تقویت کرد

همچنین محمد روشنفکر، رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور که در این جلسه حضور داشت عنوان کرد: یکی از موضوع‌هایی که در این جلسه به آن اشاره شد، توجه و تقویت انجمن‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های صنفی در صنعت کاشی و سرامیک در سیاست‌گذاری‌ها بوده است. روشنفکر همچنین در ادامه افزود: ارتقای دانش فنی و فناوری در صنعت کاشی و سرامیک نیز مورد تاکید قرار گرفت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته محور اصلی این جلسه تاکید بر امر صادرات بود تا بتوان استراتژی صادرات را طراحی و عملیاتی کرد. اعضای انجمن صنفی نقطه نظر خود را در این زمینه مطرح کردند و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر مشکلی در امر صادرات به‌وجود آمد با وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشته شود که وزیر هم قول مساعد و همکاری لازم در این زمینه را دادند. رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای صادرات در این جلسه پیشنهاد شد، گفت: یکی از راهکارها این بود که واحدهای تولیدی با همت بیشتر بتوانند سبدهای کالای خود را تعریف کنند و براساس ذائقه بازار هدف پیش بروند و اگر در مسیر صادرات با سیاست‌های دولتی به مشکلی برخوردند، از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت آن مشکل برطرف شود.

روشنفکر در ادامه خاطرنشان کرد: به‌طور یقین یکی از راهکارهای افزایش صادرات، تقویت رایزنی‌های بازرگانی است که در این زمینه نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعد دادند. وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل صادرات صنعت کاشی و سرامیک چیست، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه صادرات موضوع گشایش ال‌سی است که دولت و وزارت امور خارجه در حال رایزنی برای گشایش ال‌سی هستند. به عبارت دیگر زمانی که مشتری یا طرف تجاری بتواند برای ما ال‌سی باز کند تبادل تجاری راحت‌تر انجام می‌شود. روشنفکر ادامه داد: درحال‌حاضر ما با برخی کشورها مانند روسیه و پاکستان در حال رایزنی هستیم، درباره تعرفه‌ها و پایه حقوق گمرکی نیز مذاکره‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم بتوانیم به‌تدریج این بازارها را شناسایی کرده و وارد آنها شویم. وی در پاسخ به این پرسش که این جلسه همراه با چه نکات مثبتی برای صنعت کاشی و سرامیک بود، عنوان کرد: نکته مهم این جلسه این بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با حسن نیت به صراحت بیان کردند که در اتاق وی به‌روی تولیدکنندگان باز است و با آغوش باز به مسائل و مشکلات این صنعتگران گوش خواهد داد.


قیمت تمام‌شده را باید کاهش داد

درباره مشکلات صنعت کاشی و سرامیک سیدکمال محسنی عضو هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک کشورعنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک داشتن ظرفیت بیش از نیاز است؛ درحال‌حاضر حدود ۳ برابر نیاز کشور ظرفیت وجود دارد و کارخانه‌ها زیر ۴۰درصد خود مشغول به تولید هستند. محسنی در پاسخ به این پرسش که صادرات در این صنعت به چه صورت است، عنوان کرد: صادرات انجام می‌شود و بیشتر کشورهای هدف صادراتی ما عراق و کشورهای آسیای میانه است. اما به این دلیل که نرخ تمام‌شده در کشور بالاست، صادرات آن با مشکلاتی روبه‌رو است. سود تسهیلات بانکی و جریمه‌های سنگین سبب افزایش نرخ تمام‌شده در این صنعت شده است. البته مسئله این است که بیشتر کشورها خود تولیدکننده کاشی و سرامیک هستند، از این‌رو یافتن بازار هدف کمی مشکل است. وی در پاسخ به این پرسش که در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستند، گفت: در تامین مواد اولیه با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم و از نظر فناوری و نیروهای کارشناس و ماهر و ساخت لعاب با مشکل روبه‌رو نیستیم. مشکل اصلی مازاد تولید است. محسنی درباره مالیات نیز عنوان کرد: مالیات را هم از صنعتگر هم از مصرف‌کننده و هم از بنکدار دریافت می‌کنند که این امر سبب افزایش نرخ تمام‌شده می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده