به گزارش می متالز، نمادهای خودرویی انتظار انتشار عملکرد سهماه نخست سال 98 را میکشند. در حالیکه انتظار برای اتخاذ راهحلی از سوی هیئتمدیره این بنگاهها برای خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت وجود دارد طی یک هفته آینده احتمالا باید در انتظار انتشار عملکرد بهار بود. سهام خودرویی در حالی با انتظار برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها مسیر صعودی را در پیش گرفتهاند که حقوق صاحبان منتسب به سهامداران این شرکتها منفی است. زیانهای انباشته نمادهای خودرویی در سال گذشته وضعیت نامناسب مالی را برای این شرکتها رقم زده است.
حقوق صاحبان سهام ایرانخودرو در پایان سال 97 منفی 6100 میلیارد تومان است. این شرکت برای خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت به افزایش سرمایه بیش از 900 درصدی نیاز دارد. با توجه به وضعیت این شرکت به نظر میرسد تنها راه شرکت افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها است. با فرض محقق شدن این افزایش سرمایه حقوق صاحبان این شرکتها به حدود 9 هزار میلیارد تومان میرسد. با این حال اگر بنا باشد ایرانخودرو در سال جاری نیز مشابه با سال گذشته به مسیر زیان خود ادامه دهد (عملکرد بهار میتواند این مسیر را روشن سازد) بار دیگر در پایان سال 98 حقوق صاحبان سهام منفی میشود. البته این وضعیت با فرض این است که این شرکت توانایی انجام چنین افزایش سرمایه سنگینی را داشته باشد. لازم به ذکر است که سهام ایران خودرو در سال گذشته حدود 8200 میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است.
سایپا وضعیت نسبتا مشابهی را دارا است. این شرکت نیز زیان انباشته بیش از 6 هزار میلیارد تومانی را تا پایان سال 97 دارا بوده است. حقوق صاحبان منتسب به سهام این شرکت منفی 2 هزار میلیارد تومان است. این شرکت نیز برای خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت به افزایش سرمایه بیش از 200 درصدی نیاز دارد. باید توجه داشت که «خساپا» در سال 94 یک بار افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی داراییها را انجام داده بود و پتانسیل کمتری در برابر ایرانخودرو برای انجام افزایش سرمایه دارا است.
با فرض تحقق افزایش سرمایه مورد نیاز حقوق صاحبان سهام این شرکت خودرویی به بیش از 10 هزار میلیارد تومان میرسد؛ ارزش اسمی هر سهم حدود 83 تومان پس از اعمال افزایش سرمایه با شرایط ترازنامهای پایان 97 خواهد بود. با این حال باید توجه داشت که «خساپا» نیز در سال مالی 97 حدود 4900 میلیارد تومان زیان داشته است. سایپا در نیمه دوم سال گذشته زیان بیش از 3 هزار میلیارد تومانی را شناسایی کرد. اگر بنا بر تکرار این شرایط در سال جاری باشد فرصت زیادی برای منفی شدن حقوق صاحبان سهام وجود ندارد.
شاید در نگاه بازار عملکرد سهماه نخست خودروسازان اهمیت چندانی نداشته باشد و بهانه داغ شدن این نمادها افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها عنوان شود. احتمال جولان پول قدرتمند همچنان در این نمادها وجود دارد. در این خصوص وضعیت دولتی حاکم بر اقتصاد کشور و ملاحظات سیاسی نیز مانع از انعکاس واقعیتهای حسابداری در عمل میشود و همین موضوع وسیلهای برای داغ کردن سهام این شرکتها شده است. با این حال سوال این جاست که اگر با وجود افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داراییها حقوق صاحبان سهام این شرکتها در کمتر از یک سال منفی شود (اگر بنا بر ورشکستگی و انحلال شرکتها باشد نهتنها چیزی برای صاحبان سهام باقی نمیماند بلکه بدهکار نیز خواهند بود) آیا در ادامه نیز خریداری برای داغ کردن سهام خودرویی وجود خواهد داشت یا خیر؟