تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۴۴۹۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقش فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس در برندسازی مواد معدنی

می متالز - سید رضا عظیمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مراحل مدیریت بازار و زنجیره تامین محصولات معدنی، برندسازی است، گفت: از طریق ایجاد امنیت خرید برای مشتریان حوزه داخل و بین‌الملل، مشتریان مواد معدنی می‌توانند جهت تامین مواد اولیه صنایع مصرفی خود برنامه‌ریزی بلند‌مدت داشته باشند.
نقش فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس در برندسازی مواد معدنی

به گزارش می متالز، مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌ مقیاس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تاکید کرد: باید توجه داشت که ساختار ماده معدنی، رفتار زمین شناسی، عیار و درصد ترکیبات مواد معدنی تولید شده قبل از فرآوری متغیر است از این‌رو به‌رغم برنامه‌ریزی مصرف مواد معدنی با عیار ثابت یا با رنج مشخص در واحدهای فرآوری، کنترل برخی از ترکیبات جانبی بسته به شرایط تکنولوژی یا هزینه فرآوری آن تفاوت و اهمیت دارد. وی تصریح کرد: عیار عناصر مضر نقش بسزایی در تعیین قیمت ماده معدنی داشته و در برخی مواقع موجب حذف آن در بازار مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در معادن بزرگ جهت تنظیم عیار خوراک ورودی کارخانه، بلوک‌بندی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. این درحالی است که در ساختار معادن کوچک مقیاس، این امکان به سختی میسر است، اما با توجه به شرایط ابعادی ماده معدنی، می‌توان ترکیبی با تغییرات کمتری از عیار حاصل کرد. عظیمی با بیان اینکه انبارهای میانی در جمع کردن مواد معدنی می‌توانند نقش بسزایی در تنظیم ترکیب مواد معدنی و ایجاد عیار ثابت به منظور ایجاد حرکت در بازار کامودیتی‌ها ایفا کنند، افزود: در مجموعه معادن کوچک هر معدن می‌تواند نقش یک بلوک را در تنظیم عیار مشابه بلوک‌های معادن بزرگ داشته و خریداران میانی با ایجاد یک برند، محصولی مشخص را تامین کنند. به گفته وی، در صورت تجمیع معادن در قالب کنسرسیوم نیز امکان تامین محصولات سفارشی برای تامین بازار، به شکل ساده‌تری فراهم خواهد شد. مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: ایجاد واحدهای فروش برای ساخت برند و معرفی آن در بازارهای بزرگ‌تر می‌تواند ادامه روند مثبت بازار برای معادن کوچک مقیاس را نیز در پی داشته باشد، بنابراین می‌توان یکی از زمینه‌های اشتغال جدید در فرآیند فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس را فروش محصولات معدنی با برند مشخص نامید که بدون شک در آینده، پیشرو بازار خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: ایجاد امنیت در خرید مواد معدنی با حجم‌های بالا برای صادرکنندگان نیز در قالب برند‌سازی فراهم شده و در بازارهای بین‌المللی و نمایشگاه‌های تخصصی مجموعه‌های فروشنده محصولات مواد معدنی می‌توانند نمایندگان قابل اعتمادی برای فروش مواد معدنی معادن کوچک مقیاس قلمداد شوند.  عظیمی افزود: بخشی از فرآیند قیمت‌گذاری براساس ثبات کیفیت و تعهد میزان تامین محصول است. به‌طور مثال در سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، برندینگ می‌تواند با صدور گواهینامه کیفی محصول و بسته‌بندی استاندارد، نگرانی‌های خریداران جزء و کل را به لحاظ اصل بودن کالا کم کند. همچنین در سنگ‌های ساختمانی نیز برندینگ با استفاده از ترکیب، نوع کاربرد و رنگ می‌تواند در معرفی محصول و ایجاد نگرش مثبت در مشتری و مخصوصا در بازارسازی، نقش بسزایی داشته باشد. مجری طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: باید توجه داشت که نام‌گذاری محصول، بسته‌بندی و درج فرمول مواد تشکیل‌دهنده، بسته به نوع مصرف آن می‌تواند در ساخت و شکل‌گیری برند مواد معدنی نقش‌آفرینی کند. در این میان، با ترکیب مواد معدنی با عیار عناصر مزاحم بالا و مواد معدنی با عیار عناصر مزاحم کم، می‌توان یک رنج استاندارد تهیه و عملا مواد معدنی کم‌توجه را نیز در بازار به روش جدیدی عرضه کرد، بنابراین این مساله در قالب برندینگ قابل مدیریت خواهد بود. وی افزود: در شرایط فعلی زیست‌بوم بخش معدن و صنایع معدنی کشور، جای خالی ایجاد واحدهای فروش ماده معدنی و شکل‌گیری استارت‌آپ‌های مرتبط با برندسازی استاندارد، احساس می‌شود و امیدواریم با توجهی که به فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس شکل گرفته است، زنجیره ارزش مواد معدنی کشور به کمک برندینگ مواد معدنی تکمیل شود.

عناوین برگزیده