تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۴۵۴۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دسترسی به معادن دوردست آسان می‌شود

بالون‌ هلیومی، نوآوری شرکت کانادایی در انتقال کانی

می متالز - وقتی ذخایر معدنی که دسترسی به آنها آسان است ته می‌کشد، بخش معدن برای ادامه کار به ذخایری دست می‌زند که چندان در دسترس نیستند.
بالون‌ هلیومی، نوآوری شرکت کانادایی در انتقال کانی

به گزارش می متالز، چنین رویکردی یک چالش نگران‌کننده برای شرکت‌های معدنی رقم می‌زند؛ اینکه اگر امکان ایجاد هیچ زیرساختی وجود نداشته باشد چگونه می‌توان ذخایر معدنی استخراج‌شده را به واحدهای فرآوری آورد؟ مدیران شرکت معدنی «کواِست‌ریر» در کانادا راهکاری برای این مشکل پیدا کرده‌اند؛ بالون‌های هلیومی.
این شرکت مستقر در مونترال به دنبال توسعه معدن «استِرِنج‌لِیک‌رِیرارسِز» در شمال استان کبک در شرق کاناداست؛ منطقه‌ای که هیچ جاده‌ای به آن ختم نمی‌شود. بنابراین «کواِست‌ریر» در اقدامی مبتکرانه به استفاده از بالون‌های هلیومی برای انتقال مواد معدنی از این منطقه روی آورده است.
به نقل از ماینینگ، کواِست‌ریر از توافق خود با شرکت هوافضای امریکایی «لاکهید مارتین» خبر داده و قرار است در جریان این توافق، از خدمات بالون‌های هلیومی این شرکت هوافضا برای انتقال کنسانتره سنگ، ذخایر و کارکنان معدن استفاده کند. این بالون‌ها قرار است در مسیر معدن روباز استِرِنج‌لِیک‌رِیرارسِز در امتداد یک خط ریلی به بندر «سپت‌آیلز» رفت‌وآمد کنند. این معدن روباز در شمال کبک در شهرک شفرویل قرار دارد و متعلق به شرکت یادشده است.
دیرک نومن، مدیرعامل «کواِست‌ریرمینرالز» است. او در این باره به شبکه سی‌بی‌سی (خبرگزاری رسمی کانادا) گفت: این شرکت ابتدا تصمیم داشت برای حمل‌ونقل مواد معدنی و نیروی انسانی، اقدام به ساخت جاده‌ای کند که از وسط زیستگاه گوزن‌های کانادایی رد می‌شد. هزینه ساخت و نگهداری این جاده، بسیار زیاد بود و باید ۳۵ میلیون دلار صرف ساخت ۱۶۸ کیلومتر جاده می‌شد. در مقابل چنین هزینه‌ای، سالانه ۸۵ میلیون دلار باید خرج گرداندن این بالون‌ها شود. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد انتخاب بالون‌ها می‌تواند برای پل زدن در مسافت ۲۰۰کیلومتری معدن تا شهرک شفرویل، گزینه اقتصادی‌تر باشد.
قرار است استخراج معدن استِرِنج‌لِیک‌رِیرارسِز ۳۰ سال طول بکشد و اکسیدهای خاکی نادر تولید کند. لاکهید مارتین، بزرگ‌ترین شرکت سفینه هوایی جهان است که در ۳۰ کشور، توسعه یافته و قرار است بالون جدید و منحصربه‌فرد ال‌ام‌اچ۱ را برای این پروژه در اختیار این شرکت معدنی قرار دهد.
ال‌ام‌اچ۱ به خوبی با چالش‌های حمل‌ونقل موجود در مسیر معدن استرنج‌لیک تناسب دارد و چرخ‌دنده‌های آن می‌تواند در صورت ناسازگار شدن جریان هوا به‌وسیله ۳ مکش به فرود بالون کمک کند، همچنین باعث شود دستگاه روی هر سطحی مانند یخ، برف، گل، لجن، ماسه و سنگریزه فرود‌اید و محکم بر زمین بنشیند.
در این خط هوایی معدن به شهرک شفرویل، قرار است ناوگانی از ۷ ال‌ام‌اچ۱ مستقر شود و کارکنان و ذخایر معدنی را جابه‌جا کند. این ناوگان می‌تواند حجمی بیش از ۲۰ تن کنسانتره سنگ معدنی کمیاب را برای تحویل به تجهیزات پالایشی در شهر بکانکور استان کبک منتقل کند. این بالون می‌تواند روی آب نیز فرود‌اید و برای فرود آن نیاز به باند فرودگاه یا هیچ‌گونه امکانات زیرساختی نیست. هر یک از این بالون‌های پر شده از هلیوم و سنگین‌تر از هوا می‌تواند علاوه بر حمل ۲۰ تن بار، ۱۹ مسافر را نیز جابه‌جا کند.
ال‌ام‌اچ۱ نسبت به سایر دستگاه‌های هوانورد از سوخت کمتری استفاده می‌کند، دی‌اکسیدکربن کمتری به هوا می‌فرستد و صدای کمتری هم تولید می‌کند همچنین نیاز به زیرساخت‌های زمینی پرهزینه را از بین می‌برد. علاوه بر اینها تاثیرات مخربی که حمل‌ونقل جاده‌ای بر زیستگاه حیات وحش دارد را ندارد. کواِست‌ریرمینرالز می‌گوید بهای این قرارداد با شرکت لاکهید مارتین و دریافت خدمات، ۸۵۰میلیون دلار است که شامل هزینه سوخت هم می‌شود. نخستین محصول این معدن قرار است در امسال میلادی تحویل داده شود.
این قرارداد بین ۲ شرکت برای مدت ۱۰ سال تنظیم شده و انتظار می‌رود تا ۲۰ سال پس از آن و تا پایان عمر، بهره‌برداری از معدن تمدید شود. لاکهید مارتین، یک شرکت فعال در زمینه هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات امریکاست که در مارس ۱۹۹۵ (اسفند ۱۳۷۳) از به هم پیوستنِ شرکت‌های لاکهید کورپوریشن و مارتین‌مریتا، در شهر بتزدا در ایالت مریلند امریکا تشکیل شد و هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان شناخته می‌شود.
این شرکت بیش از ۲۰ سال است سرمایه‌گذاری بر توسعه فناوری هواپیماهای هیبریدی را آغاز کرده است.

عناوین برگزیده