تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۶۳۶۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کوه زباله ۱۴ ساله در گویچاله «فولاد محله» سمنان

می متالز - بوی تعفن زباله‌ها تا کیلومترها این سوتر از مرز ۲ استان سمنان و مازندران آمده و هر روز شمالی‌ترین روستاهای استان سمنان در شهرستان مهدیشهر را هم درمی نوردد.
کوه زباله ۱۴ ساله در گویچاله «فولاد محله» سمنان

به گزارش می متالز، حدود ۱۴ سال است که زور هیچ کس به این ارابه‌های مرگ نمی‌رسد. ۱۴ سال است که هیچ گوش شنوایی، درد و رنج مردم روستا را نمی‌شنود.
حدود ۱۴ سال است که زورمان به همسایه نمی‌رسد. ۱۴ سال است که روزانه ۴۰۰ تن زباله را از استان مازندران حمل می‌کنند و در منطقه گویچاله روستای فولاد محله شهرستان مهدیشهر استان سمنان به شیوه غیراصولی انبار می‌کنند. این منطقه مرز استان سمنان با استان مازندران است.
تصاویر دریافتی و مشاهدات عینی عکاس، حکایت از وجود کوهی از زباله در مرز سمنان و مازندران دارد. هر روز کامیون کامیون زباله‌های مازندران در نزدیکی روستای فولادمحله استان سمنان و منطقه گویچاله خالی می‌شود و کسی پاسخگو نیست. منطقه گویچاله در حدود ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد و با روستای فولادمحله شهرستان مهدیشهر در مرز استان مازندران، حدود ۵ کیلومتر فاصله دارد.

 

ورود خبرنگار ممنوع!

این اقدام ضد محیط‌زیستی در حالی انجام می‌شود که کسی اجازه نزدیک شدن به سایت انبار زباله‌ها را ندارد و عاملان این اقدام مخرب محیط‌زیست نه‌تنها اجازه تهیه گزارش، فیلم و تصویر را به خبرنگاران نمی‌دهند بلکه آنها را تهدید هم می‌کنند. گزارش از منطقه گویچاله روستای فولادمحله حاکی است علاوه بر اینکه بوی تعفن و آشغال در این منطقه به شدت زیاد است، شیرابه‌های حاصل از زباله تا کیلومترها پایین‌تر از محل انبار زباله‌ها جاری است. وجود انبوهی از سگ‌های ولگرد و پرندگان برای تغذیه از میان زباله‌ها امنیت روستا را به خطر انداخته است، همچنین کارکنان کارگاه محل انبار زباله به هیچ عنوان اجازه نزدیک شدن عکاسان و خبرنگاران را به منطقه نمی‌دهند و در چندین مرحله برای عکاس و تصویربردار ایسنا مزاحمت ایجاد کردند.
رهاسازی شیرابه ده‌ها تن زباله در دامان طبیعت، جاده اصلی، چشمه‌ها و مراتع اطراف، سلامت مردم را تهدید می‌کند و برای باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی خطری جدی به شمار می‌رود. علاوه بر این، خسارت زیادی به کشاورزان، باغداران و دامداران منطقه وارد کرده است.

 

مگس مدیترانه‌ای، زاییده زباله‌ها

رمضان مولائی فولادی، یکی از باغداران روستای فولادمحله شهرستان مهدیشهر معتقد است؛ محصولات کشاورزی ما در حال نابودی است و بوی تعفن حاصل از این انبار، غیرقابل تحمل است. وی می‌گوید: تدبیر مسئولان سمنان و مازندران برای پایان دادن به این مشکل ۱۴ساله چیست؟
وی ادامه داد: از زمانی که این مکان به زباله‌دانی تبدیل شده است، مگس مدیترانه‌ای در این منطقه زیاد شده و به درختان آلبالو، گیلاس و توت فرنگی خسارت وارد کرده است. ما امسال از سرمازدگی و... به سلامت عبور کردیم اما به خاطر این آفت، درختان آلبالو و گیلاس و حتی بوته‌های توت فرنگی، محصول سالم ندارند.
این باغدار نمونه استان سمنان تصریح کرد: سالانه میلیاردها تومان برای سلامت مردم در کشور هزینه می‌شود اما متاسفانه مسئولان محیط‌زیست و بهداشت استان سمنان هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.
مولائی فولادی تصریح کرد: به خاطر بارش‌های خوب امسال در این منطقه، مراتع بسیار حاصلخیز هستند و حتی آب چشمه ورگو در منطقه گویچاله روستای فولاد تا ۲ و ۳ برابر افزایش پیدا کرده اما دام‌های روستا از این منطقه عبور می‌کنند و چون آب منطقه بوی تعفن و آشغال می‌دهد و با شیرابه‌های زباله آلوده شده است، برای دام‌ها غیرقابل مصرف است.
رئیس شورای اسلامی روستای فولادمحله نیز گفت: با بی‌تدبیری، کج‌سلیقگی و بی‌توجهی مسئولان؛ زباله‌های بیمارستانی از شهرهای ساری، نکا، قائمشهر و کیاسر در منطقه گویچاله، منطقه مرزی استان سمنان و استان مازندران انبار می‌شود و مسئولان استان سمنان در این ۱۴ سال هیچ تلاشی برای حل این معضل نکردند.
پرویز ایمانی افزود: روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند زباله‌های بیمارستانی و سایر دورریزهای خانگی، صنعتی و... از استان مازندران در منطقه گویچاله روستای فولادمحله به شیوه غیراصولی انبار می‌شود.
وی ادامه داد: به عبارتی می‌توان گفت در مدت ۱۴ سال، ماهانه ۱۲ هزار تن و سالانه ۱۴۴ هزار تن زباله در این منطقه انبار می‌شود و حدود ۲ میلیون تن زباله یا به عبارتی ۲ میلیارد کیلو زباله از مازندران به این منطقه حمل و در این مکان انبار شده است.

 

سلامت و امنیت مردم در خطر است

رئیس شورای اسلامی روستای فولادمحله ادامه داد: مردم این روستا انسان‌های نجیبی هستند. چرا مسئولان به فکر این مردم نیستند؟
تمام دامداران، باغداران و کشاورزان این روستا به خاطر آفت‌هایی که زاییده همین زباله‌هاست دچار خسارت شده‌اند. روستای فولاد محله درحال از بین رفتن است و سلامت و امنیت مردم این منطقه در خطر قرار دارد. ایمانی اظهار کرد: مردم روستای فولاد‌محله به صراحت می‌گویند مسئولان استان سمنان از جمله استاندار، فرماندار و نماینده مجلس شورای اسلامی که بارها از این منطقه بازدید کردند، هیچ تلاشی برای حل این مشکل نمی‌کنند. چرا مسئولان استان‌های سمنان و مازندران در این زمینه هماهنگی ندارند؟
وی اظهار کرد: من به عنوان عضو شورای اسلامی روستا، از مسئولان استان سمنان تقاضا دارم به حل این مشکل که سلامت، امنیت جانی و مالی مردم روستا را به خطر انداخته است، توجه ویژه داشته باشند.
گفتنی است، مسئولان استان سمنان در بیش از یک دهه گذشته، بارها از انبار زباله مازندرانی‌ها در مرز ۲ استان گلایه کرده و خواستار حل این معضل شده بودند.
احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس، پیش از این، انبار زباله در شمال این استان را تهدیدی برای محیط‌زیست خوانده و عنوان کرده بود: شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها منابع آبی این استان را تهدید می‌کند.
وی گفته بود اگرچه تاکنون گزارشی درباره آلوده شدن این منابع آبی واصل نشده اما جدا از آسیب احتمالی این پسماندها به کشاورزان و روستاییان فولادمحله‌ای در شمال مهدیشهر، بی‌شک نفوذ شیرابه‌های ناشی از زباله‌های انباشته می‌تواند به سفره‌های آب زیرزمینی این استان خسارت‌جبران‌ناپذیری وارد کند.

عناوین برگزیده