تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۴۶۳۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵ ابر شرکت جهان از لحاظ ارزش سهام، درآمد، تعداد کارمندان و ...

می متالز - ۵ ابر شرکت جهان در سال میلادی گذشته و از لحاظ درآمد، تعداد کارمندان، فروش و ارزش سهام معرفی شدند.
۵ ابر شرکت جهان از لحاظ ارزش سهام، درآمد، تعداد کارمندان و ...

به گزارش می متالز، شرکت ها در سراسر دنیا براساس درآمد، تعداد کارمندان، دارایی ها و تولیدات آنها در طول یک سال بررسی و به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا راه پیدا می‌کنند. قطعا در فهرست ۵ شرکت برتر دنیا نام ابرقدرت‌های اقتصادی دیده می شود و آمریکا و چین کشورهایی هستند که باید در این فهرست حضور داشته باشند.

از زمانی که مجله فورچون شروع به دسته بندی ۵۰۰ شرکت برتر دنیا کرده ۸۹ سال می گذرد و در این بین برخی شرکت ها قرار دارند که بیشتر از ۵۰ سال در فهرست این مجله حضور داشته اند.

 

۱- وال مارت

وال‌مارت شرکت خرده‌فروشی آمریکایی و دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ پس از شرکت‌های رویال داچ شل و اکسان‌موبیل در رتبه سوم از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. ۲۵ سال است که این شرکت در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارد و در فهرست برترین شرکت های تعاونی دنیا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

درآمد این شرکت در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده که ه ۱۰ میلیون دلار سود خالص است. ارزش دارایی ها ۲۰۵ میلیون دلار و ارزش سهام ۷۷ میلیون دلار و تعداد کارمندان ۲.۵۰۰.۰۰۰ نفر است.

 

۲- استیت گرید

استیت گرید کورپوریشن چین، شرکت برق دولتی چین و بزرگترین ارائه‌دهنده تجهیزات و تاسیسات الکتریکی در جهان بوده و ۱۸ سال است که در ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارد و طی سال جاری جایگاه دوم برترین شرکت ها را به دست آورده است.

درآمد کل شرکت در سال گذشته حدود ۳۴۹ میلیون دلار بوده و سود سال گذشته آن ۱۰ میلیون دلار و ارزش دارایی ها ۵۸۵ میلیون دلار و ارزش سهام ۲۴۰ میلیون دلار و تعداد کارمندان هم ۹۱۳.۵۰۰ نفر است.

 

۳- ساینوپک

ساینوپک، شرکت نفت و گاز چینی است که ساختمان مرکزی آن در منطقه چااویانگ، پکن قرار دارد. در آخرین رتبه‌بندی انجام شده در سال ۲۰۱۳ با درآمد ۴۱۱ میلیون دلاری پس از شرکت‌های وال‌مارت، رویال داچ شل، اکسان‌موبیل و شرکت ملی نفت چین به‌عنوان پنجمین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد سالیانه، شناخته شد.

در حال حاضر ۲۰ سال است که این شرکت در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارد و در بین برترین شرکت های دنیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. درآمد کل شرکت در سال گذشته حدود به ۳۳۰ میلیون دلار و سود خالص ۱.۵۰۰.۰۰۰ دلار است و ارز تمام دارایی ها ۳۵۰ میلیون دلار و ارزش سهام  ۱۱۳ میلیون دلار و تعداد کارمندان آن ۶۶۷.۳۹۳ نفر است.

 

۴- شرکت ملی نفت چین

شرکت ملی نفت چین در ابتدای تأسیس، کاملأ دولتی بود که بعدها سهام آن واگذار شد. در ۵ نوامبر ۱۹۹۹، شرکت پتروچاینا با هدف اجرای طرح توسعه، بازسازی و در واقع تجدید ساختار شرکت ملی نفت چین به‌عنوان یک شرکت تابعه از آن، تأسیس شد. در این طرح، حجم زیادی از دارایی‌های شرکت ملی نفت چین و ادارات و بخش‌های عمده‌ای از این شرکت به پتروچاینا تزریق شد. امور مربوط به اکتشاف و استخراج نفت، پالایش و بازاریابی، همچنین بخش صنایع پتروشیمی و بازار گاز طبیعی نیز به پتروچاینا واگذار شد.

در طول سال‌های بعد، شرکت ملی نفت چین و پتروچاینا، توسعه دارایی‌های خارج از کشور را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، آغاز کردند.

این شرکت ۱۸ سال در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر دنیا قرار داشت است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۲۶ میلیون دلار بوده و ارزش تمام سهام آن ۳۱۳ میلیون دلار و تعداد کارمندان ۱.۴۷۰.۱۹۳ نفر هستند.

 

۵- رویال داچ شل

رویال داچ شل شرکت نفت و گاز هلندی-بریتانیایی است که دفاتر مرکزی آن در شهرهای لاهه، هلند و لندن، بریتانیا مستقر است. ریشه‌های تأسیس رویال داچ شل به سال ۱۸۹۰ بازمی‌گردد که جین باپتیست آگوست کسلر و هنری دیتردینگ اقدام به تأسیس شرکت نفت رویال داچ در کشور هلند کردند.

۲۴ سال از زمانی که این شرکت به فهرست برترین شرکت های جهان راه یافت می‌گذرد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳۱۱ میلیون دلار بوده است و ارزش تمام سهام های این شرکت ۱۹۴ میلیون دلار و تعداد کارمندان آن ۸۴.۰۰۰ نفر است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده