تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۴۶۶۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تجارت جهانی سنگ و کنسانتره نیکل در سال 2018

کاهش صادرات بزرگ‌ترین صادرکننده کنسانتره نیکل دنیا

می متالز - بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده کنسانتره نیکل در دنیا کشورهای آسیای شرقی و آفریقایی هستند. چین نیز بزرگ‌ترین واردکننده معدنی نیکل در دنیا است که واردات آن حدود 80 درصد از کل تجارت این محصول در جهان را شامل می‌شود.
کاهش صادرات بزرگ‌ترین صادرکننده کنسانتره نیکل دنیا

به گزارش می متالز، در نمودار 1، بزرگ‌ترین صادرکنندگان سنگ معدنی و کنسانتره نیکل در سال‌های 2017 و 2018 و میزان صادرات هر کشور نمایش داده شده است. در سال‌های گذشته فیلیپین بزرگترین صادرکننده معدنی نیکل دنیا بوده است. براساس اطلاعات سازمان تجارت جهانی، این کشور در سال 2018 برابر 24 میلیون و 840 هزار تن سنگ معدنی و کنسانتره نیکل صادر کرد که میزان صادرات این کشور نسبت به سال قبل خود به لحاظ وزنی کاهش 34.5 درصدی داشت. به لحاظ ارزش مالی، میزان صادرات این کشور در سال 2018 نسبت به سال قبل خود با کاهش 30 درصدی به 458 هزار دلار رسید.

فیلیپین با دارا بودن 4 میلیون و 800 هزار تن نیکل محتوی ذخایر معدنی 5.93 درصد از ذخایر معدنی این فلز را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال 2018 میلادی 340 هزار تن نیکل محتوی معدنی تولید کرد.

اندونزی در سال 2018 دومین صادرکننده بزرگ سنگ معدنی و کنسانتره نیکل در دنیا بود. این کشور با رشد 300 درصدی صادرات خود در این سال نسبت به سال 2017 توانست از صادرات کشور کالدونیا پیشی گرفته و در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گیرد؛ این امر تحت تأثیر از میان برداشتن قانون منع صادرات کانسنگ نیکل از این کشور رخ داد. همچنین براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، این کشور با دارا بودن 23.5 درصد از ذخایر معدنی نیکل دنیا در رتبه اول ذخایر معدنی این فلز قرار دارد.

کالدونیا در سال‌های قبل دومین صادرکننده سنگ معدنی و کنسانتره نیکل دنیا بود که با افزایش میزان صادرات اندونزی در سال 2018، تبدیل به سومین صادرکننده این محصول شد.  گواتمالا، ترکیه، استرالیا، تانزانیا، روسیه، بلژیک، فنلاند، زومباوی، ساحل عاج و... در رتبه‌های بعدی صادرات این محصول قرار دارند.

در نمودار 2 کشورهایی با بیشترین میزان واردات سنگ و کنسانتره نیکل آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید چین بیشترین سهم از واردات نیکل معدنی دنیا را به خود اختصاص داده است. این کشور میزان واردات سنگ و کنسانتره نیکل خود در سال 2018 را با 34 درصد رشد نسبت به سال قبل به 46 میلیون و 958 هزار تن رساند. گفتنی است که چین 79 درصد از تجارت جهانی سنگ و کنسانتره نیکل در سال 2017 را به خود اختصاص داد.

چین در رتبه هشتم دنیا به لحاظ ذخایر معدنی نیکل قرار دارد که تنها 3 درصد از این ذخایر را در کل جهان شامل می‌شود. بنابراین این کشور بخش عمده‌ای از نیاز خود به نیکل را از طریق واردات کنسانتره و سنگ معدنی نیکل تأمین می‌کند. فیلیپین، اندونزی، کالدونیا و گواتمالا مهم‌ترین تأمین‌کنندگان نیکل این کشور هستند.

ژاپن دومین واردکننده بزرگ نیکل معدنی دنیا است. این کشور فاقد ذخایر معدنی نیکل بوده و کنسانتره نیکل موردنیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. کره جنوبی نیز وضعیتی مشابه ژاپن در زمینه ذخایر معدنی و واردات نیکل دارد. میزان واردات هریک از این کشورها در نمودار 2 مشاهده می‌شود.

عناوین برگزیده