تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۴۶۷۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موج‌های میرای بورسی

نقشه نیمروز بورس شنبه(5 مرداد)

می متالز - موج تقاضایی که از هفته قبل موجب ارتقای شاخص سهام شده بود، در معاملات امروز تغییر مسیر داد و در سمت عرضه بر قیمت‌ها فشار آورد. در نتیجه، شاخص کل به واسطه اصلاح قیمت در سهام شرکت‌های بزرگ عقب‌نشینی کرد و به نزدیکی سطح 252 هزار واحد رسید. به نظر می‌رسد گزارش‌های ماهانه‌ای که تا به اینجای کار منتشر شده، انتظار بورس‌بازان را برآورده نکرده و بازار ضمن صبوری برای رونمایی از کارنامه‌های یک ماه اخیر، بیشتر مایل به ذخیره سود و استراحت پس از ثبت بازدهی 2.5 درصدی هفته قبل است.
نقشه نیمروز بورس شنبه(5 مرداد)

به گزارش می متالز، دماسنج اصلی سهام که هفته گذشته با صعود 2.5 درصدی توانسته بود ارتفاع خود را در مجاورت مرز 253 هزار واحد حفظ کند، امروز با تغییر آرایش بورس‌بازان در مسیر اصلاح افتاد. هر چند رونمایی از عملکرد بنگاه‌های بروسی در تیرماه می‌توانست از قیمت‌ها حمایت کند اما جبهه قوی فروشندگان و متعاقبا عقب‌گرد قیمت‌ها نشان  می‌دهد که ترجیح سهامداران بر ذخیره سود است.

هفته گذشته بود که بخش عمده پول‌ها جذب سهام گروه‌های بزرگ کالایی اعم از پتروشیمی، فلزات اساسی و پالایشی‌ها شد و در حالی که بخش عمده سهام شرکت‌های کوچک‌تر تحت فشار قرار داشت، قیمت‌ها در این طیف از نمادها با سبقت از شاخص کل، به طور متوسط بین 3 تا 7 درصد افزایش یافت. مدت‌ها بود که بازار سهام چنین آرایشی را به خود ندیده بود و کالایی‌ها چندان توجهی جلب نمی‌کردند، اما تحقق سودهای فراتر از انتظار غول‌های کالایی بازار سبب شکل‌گیری این موج قدرتمند تقاضا شد و قیمت را به سطوح بالاتری هدایت کرد. همین بازدهی جذاب بسیاری از سهامداران را در معاملات امروز بر آن داشت که به منظور ذخیره سود کسب شده در سمت عرضه  قرار بگیرند.

تغییر دوباره الگوی بورس‌بازی؟

آرایش بورس‌بازان در معاملات امروز به نحو ملموسی تغییر کرده است. هفته قبل بود که شرکت‌های بزرگ و بنیادی میدان‌دار معاملات بورس تهران شده بودند و پس از مدت‌ها در رشد قیمت و جذب پول‌ها خودی نشان دادند و از شاخص کل نیز حمایت معناداری به عمل آوردند. اما برخلاف روند هفته قبل، سهامداران در معاملات امروز عموما در سمت عرضه سهام کالایی‌ها قرار گرفته‌اند و تقاضای خود را به جبهه سهام غیرکالایی منتقل کرده‌اند. در پی این تغییر مسیر، شاخص هم‌وزن برخلاف عقب‌نشینی نماگر اصلی بازار، به واسطه تغییر محور تقاضا توانست حدود 0.7 درصد از افت هفته قبل را جبران کند.

یکی از سنت‌های نانوسته معاملات بورس تهران، تغییر مداوم جریان نقدینگی بین صنایع بزرگ و کوچک است. در شرایط عادی، انتشار گزارش‌های عملکرد باعث می‌شود تا تمرکز بازار به صورت مقطعی به سهام بنیادی معطوف شود و بخش عمده پول‌ها درگیر سهم‌هایی شود که عملکرد قابل قبولی را داشته‌اند و با گذشت زمان، طیفی از اهالی سهام که نگاه کوتاه‌مدت‌تری در سهامداری دارند تمایل  به ورود به سهم‌های مستعد برای حرکت‌های تند و سریع قیمت دارند. به نظر می‌رسد این الگو در معاملات امروز هم تکرار شده و بار دیگر شاهد افزایش دوباره تقاضا در گروه‌های کوچک‌تری هستیم که هفته قبل را عمدتا در مسیر اصلاح سپری کردند.

صبوری برای انتشار تمام گزارش‌های ماهانه

بازگشت شاخص به محدوده منفی در معاملات امروز را می‌توان به انتظار اهالی بازار برای انتشار تمام گزارش‌های ماهانه نسبت داد. چنان که دیدیم، صعود سهام طی هفته قبل نتیجه بلافصل عملکرد فوق‌العاده شرکت‌هایی بود که در این مدت  به واسطه فشار تحریم‌ها و جنگ تجاری توجهی از سوی سهامداران جلب نمی‌کردند. اما سودهای فصلی نشان داد که اهالی بورسی به دلیل بدبینی به محیط اقتصادی از تحقق سودها جا مانده‌اند. در معاملات امروز هم اگرچه گزارش‌های ماهانه در اغلب شرکت‌ها خبر از ادامه روند تورمی فروش و همچنین ثبات نسبی در حجم‌های فروش می‌دهد اما عقب‌نشینی تقاضا به‌ویژه در سهم‌های کالایی نشان می‌دهد که بازار نظر به گزارش‌های ماهانه‌ای دارد که آخرین مهلت قانونی انتشار آن پنجم مرداد یعنی امروز است. انتشار این گزارش‌ها می‌تواند دست‌کم چشم‌انداز دقیق‌تری را در خصوص تکرار و یا عدم تداوم سودهای فراتر از انتظار فصل گذشته برای سهامداران و تحلیلگران ترسیم کند. از این رو، معاملات فردا می‌تواند در فضای تحلیلی روشن‌تری دنبال شود و اهالی بورسی با اطمینان بیشتری در خصوص خرید یا فروش تصمیم‌گیری کنند.

عناوین برگزیده