در صنعت آلومینیوم مصرف برق از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از اینرو باید بتوان فناوری را در این صنعت به سمتی سوق داد که مصرف برق به حد بهینه پیش برود. درباره روزآمد بودن فناوری در صنعت آلومینیوم محمد آشفته آجبیشه، مدیرعامل جدید مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان عنوان کرد: واحدهای تولید آلومینیوم موجود در کشور درحالحاضر با فناوری پایینی در حال تولید هستند. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴ ما باید به ۱/۵ میلیون تن آلومینیوم دست پیدا کنیم. آشفته آجبیشه با اشاره به اینکه در صنعت آلومینیوم به برق بالایی نیاز است، گفت: فناوری آلومینیوم بستگی به مصرف برق دارد، چون صنعت آلومینیوم جزو صنایعی بهشمار میرود که نیاز به برق مصرفی بالایی دارد. از اینرو ۴۰درصد نرخ تمامشده در صنعت آلومینیوم به برق بازمیگردد. برای کاهش این۴۰درصد، بیشترین کارآیی را میتوان در فناوری جدید جستوجو کرد.وی در ادامه عنوان کرد: هرچه میزان فناوری روزآمدتر باشد، مصرف برق و بهدنبال آن هزینه تولید آلومینیوم کاهش پیدا میکند. در ایران کارخانههای آلومینیوم با دیگهای ۲۰۰ آمپری در حال کار هستند. درحالیکه درحالحاضر در سطح دنیا فناوری این دیگها به ۴۰۰ آمپر رسیده است. با این دیگها میتوان با مصرف بهینه برق تولید بیشتری داشت. مدیرعامل جدید مناطق ویژه اقتصادی لامرد و پارسیان در ادامه توضیح داد: در صنعت آلومینیوم به هر میزان بتوانیم جریان الکتریسیته را روانتر وارد مدار کنیم، تولید بهتری خواهیم داشت. البته دیگهایی که قرار است برای آلومینیوم جنوب وارد شود، ۴۰۰ آمپری است و جزو فناوری روز بهشمار میرود. آشفته آجبیشه درباره تاثیر این دیگها در صنعت آلومینیوم عنوان کرد: دیگهای ۴۰۰ آمپری سبب کارآیی بیشتر و کاهش نرخ تمامشده میشود، چراکه هر اندازه میزان آمپر دیگها افزایش پیدا کند، کارآیی آنها نیز افزایش پیدا میکند. وی در ادامه یادآور شد: فناوری دیگهای رقبا در کشورهایی چون امارات و قطر۴۰۰ آمپری است که با ورود این دیگها به کشور ما نیز به این فناوری دست پیدا خواهیم کرد.
صنایع پاییندستی آلومینیوم که به تولید ورق و سایر صنایع میپردازند، با قدیمیترین فناوری ممکن مشغول به کار هستند. در اینباره امیرحسین بابایی، سرپرست بازرگانی شرکت نورد آلومینیوم گفت: فناوری صنعت آلومینیوم بسیار قدیمی است. فناوری ماشینآلات در صنایع پاییندستی برای تولید ورق آلومینیوم بسیاری قدیمی شدهاند. البته در تولید شمش چندان نیازمند فناوری خیلی پیشرفته نیستیم، اما در تولید ورق آلومینیوم نیازمند فناوریهای روزآمدتری هستند. بابایی در ادامه خاطرنشان کرد: درحالحاضر یک کارخانه به تولید روش نورد گرم و سه کارخانه به روش ریختهگری تولید ورق دارند. تمام این کارخانهها از خط تولید قدیمی و دست دوم استفاده میکنند. جدیدترین ماشینآلات برخی از این کارخانهها مربوط به ۸ سال پیش است که نشان(برند)های معتبر هم ندارند. روزآمدترین فناوری نورد گرم یکی از این کارخانهها امریکایی و نورد سرد آن آلمانی است که این ماشینآلات هم چندان روزآمد نیستند و دست دوم و مربوط به سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ هستند که وارد کشور شده و بازسازیهایی روی آن شده است. سرپرست بازرگانی شرکت نورد آلومینیوم با اشاره به اینکه روزآمد کردن ماشینآلات در صنعت آلومینیوم بسیار هزینهبر است، عنوان کرد: نوسازی ماشینآلات کارخانههای آلومینیوم و احیای آنها هزینههای بسیاری میطلبد و خرید فناوریهای جدید نیز نیازمند هزینههای بسیار بالاتری است که نیاز به اعتبار دولتی دارد. بابایی ادامه داد: برای مثال خرید یک اره اسلببر ساده ۱۰۰هزار یورو هزینه میبرد یا نرخ یک ضخامتسنج برای یک خط تولید بالای هزار یورو هزینه میخواهد. این هزینهها برای یک شرکت معمولی هزینه بالایی قلمداد میشود. بنابراین برای بازسازی و نوسازی در صنعت آلومینیوم به فاینانس نیاز است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: آخرین خط تولیدی که به شرکت ما اضافه شده، ماشین برش طولی سبک است که از طریق اعتبارهای بانکی پیش از سال ۸۶ خریداری و نصب شده است که پس از آن نتوانستیم خط جدیدی وارد کنیم. این خط تولید هم ساخت چین است که از طریق اعتبارات بانکی خریداری شده است.
سرپرست بازرگانی شرکت نورد آلومینیوم تاکید کرد: بیشتر واحدهای تولیدی آلومینیوم در پاییندست به شدت نیازمند بازسازی و نوسازی هستند، روزآمد نبودن فناوری این واحدها باعث شده نسبت به رقبا در منطقه عقب بمانند. بابایی ادامه داد: موضوع دیگر وزن کویل است که در صنعت آلومینیوم به کار گرفته میشود. وزن کویلی تولیدی در کشور ما ۲ تنی است، در حالیکه کویلی که کشورهای دیگر تولید میکنند ۵ تا ۱۰تنی است. این موضوع نیز میتواند بهصرفه باشد، بهجای اینکه ۴ تا کویل ۲ تنی خریداری کنیم ۲ کویل خریداری میکنیم که این موضوع میتواند بهصرفه باشد. وی با اشاره به اینکه فرسودگی ماشینآلات سبب کاهش کیفیت تولید میشود، گفت: فرسودگی ماشینآلات سبب کاهش کیفیت و افزایش نرخ تمامشده میشود. از سوی دیگر با این ماشینآلات قدیمی پرت تولید و ضایعات نیز افزایش پیدا میکند. هر یک درصد ضایعات با هزینههای بالایی همراه میشود، آن هم در صنعتی مانند آلومینیوم که فلز گرانبهایی بهشمار میرود. سرپرست بازرگانی شرکت نورد آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که اعتبارهای نوسازی در صنعت آلومینیوم را چگونه میتوان تامین کرد، گفت: این اعتبارها باید از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شود. در قانونی بهنام «قانون بازسازی و نوسازی صنایع» باید این اعتبارات تامین شود. باید براساس این قانون به شرکتها اعتبار اختصاص داده شود که بتوانند خطوطشان را نوسازی کنند. چراکه نمیتوان به مدت ۴۰ سال از یک ماشین کار کشید و هیچگونه تجهیزات جدیدی به آن اضافه نکرد. بابایی در ادامه توضیح داد: ماشینآلات در صنعت آلومینیوم بیشتر بیسمکانیکال هستند، بنابراین این نوع ماشینآلات قابل بازسازی و نوسازی است و میتوان قطعات آن را بازسازی کرد. مشکل این است که دولت بخواهد به این صنعت کمک کند.