تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۴۷۴۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معرفی 10 شرکت بزرگ بازار سهام ایران با سهم 28 درصدی از کل / 10 شرکت آخر

می متالز - جدول جدید بزرگان بازار سهام ایران با محاسبه آخرین ارزش روز و با حضور 10 شرکت و سهم 28 درصدی از کل به همرا 10 شرکت آخر معرفی شدند.
معرفی 10 شرکت بزرگ بازار سهام ایران با سهم 28 درصدی از کل / 10 شرکت آخر

به گزارش می متالز، درحالی دیروز کل ارزش بازار روز شرکت های حاضر در بورس و فرابورس بالغ بر هزار و 105 هزار میلیارد تومان بود که ارزش روز بازار 20 شرکت اول و آخر که از حاصل ضرب میزان سهام شرکت ها در قیمت آنها بدست می آید، مورد بررسی قرار گرفت.

716 شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند که در این میان رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 55.8 هزار میلیارد تومان، فولاد مبارکه با 52.7 هزار میلیارد تومان و ملی مس با 35.2 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

از سویی دیگر، شرکت های گل گهر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی پارس، چادرملو، پالایشگاه اصفهان، تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب با 34.8 هزار میلیارد تومان، 31.6 هزار میلیارد تومان، 25.1 هزار میلیارد تومان، 22.8 هزار میلیارد تومان، 22.5 هزار میلیارد تومان، 22.4 هزار میلیارد تومان و 22.1 هزار میلیارد تومان رتبه های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند.

با این اوصاف، مجموع ارزش روز بازار این 10 شرکت افزون بر 325 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که نسبت به ارزش کل بازار سهام، بیش از 28 درصد در اختیار این گروه است. در میان این دسته، فقط پتروشیمی مارون در فرابورس پذیرش شده و 9 شرکت دیگر در بورس حضور دارند. 

همچنین درصورت مقایسه ارزش روز بازار با سرمایه اسمی، بانک تجارت با سرمایه 22.3 هزار میلیارد تومانی در صدر و عنوان دار بزرگترین شرکت بورسی از لحاظ سرمایه اسمی است اما به دلیل قیمت 416 ریالی هر سهم و ارزش روز 9.3 هزار میلیارد تومانی، هیچ جایگاهی میان 10 شرکت اول از لحاظ ارزش روز بازار ندارد.

از سوی دیگر شرکت های کیوان، گز سکه، ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی، کارتن مشهد، فروشگاه زنجیره ای دیاکو، بسته بندی پارس، روغن نباتی ناب، پارس متال، جوش و اکسیژن ایران و نئوپان 22 بهمن به ترتیب در انتهای این جدول با ارزش روز بازار 12.4 تا 138 میلیون تومانی قرار دارند.

در  این میان آخرین معامله روغن نباتی ناب و پارس متال مربوط به اسفند 87 صورت گرفته است.

 

ارزش روز بازار 10 شرکت بزرگ بورس

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده