تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۴۷۴۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگاه به معدن را تغییر دهیم

می متالز - از آنجایی‌ که نگاه‌ها به معدن خیلی خوب نیست، می‌توان گفت معدن درواقع مظلوم‌ترین بخش در کشور است.
نگاه به معدن را تغییر دهیم

به گزارش می متالز، متاسفانه حتی مسئولان هم چندان نگاه حمایت‌گرایانه‌ای به معدن نداشته‌اند.
 این مهم را وقتی می‌فهمیم که می‌بینیم پروانه کسب یک سوپرمارکت را هر جایی به‌عنوان تضمین قبول می‌کنند اما پروانه اکتشاف معدن را که میلیاردها تومان هم ارزش دارد، قبول ندارند و مهم نمی‌دانند.
ازآنجایی‌که نگاه بانک‌ها و بیمه هم به معدن بی‌مهرانه است، ما به یک انقلاب معدنی در حوزه قوانین، اجرا، فرآوری و پشتیبانی صنعت نیاز داریم. دراین‌بین امیدواریم با تاکید رهبر معظم انقلاب و وزیر صنعت، معدن و تجارت به تولید در سال ۹۸ شاهد نگاه ویژه به معدن باشیم.
 به‌این‌ترتیب همه ازجمله مسئولان و مردم باید نگاه‌شان به معدن را تغییر دهند و بدانند معدن یک موضوع صرف فیزیکی نیست و به‌تنهایی می‌تواند تحول مهمی در اقتصاد کشور ایجاد کند.
همان‌طور که همه می‌دانیم، اقتصاد نفتی به ما ضربه زده و تمام بدبختی کشور ما از نفت است. فکر می‌کردیم نفت باید محور توسعه باشد اما محور تنبلی و کار نکردن شد. بلایی که امروز بابت تحریم‌ها بر سر ما آمده، به خاطر وابستگی به اقتصاد نفتی است.
 اگر نفت را خام‌فروشی نمی‌کردیم و دست به فرآوری می‌زدیم، امروز از منابع آن بیشتر از صدها برابر به کشور سود می‌رسید. همه این موارد نشان می‌دهند که باید معدن را جدی بگیریم و هر چه سریع‌تر تحولی در اقتصاد ایجاد کنیم. گفته می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جهان می‌خواهد خود را از سوخت‌های فسیلی رها کند، در حالی که فرصت زیادی نداریم. به‌این‌ترتیب مجبور هستیم از وابستگی به نفت خارج شویم و به سمت تولید دانش و توانمندسازی صنایع معدنی پیش برویم.

صابر پرنیان / مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد