تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۴۳۶
کد خبر: ۴۷۹۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در نخستین همایش بین‌المللی سنگ مطرح شد

آمادگی وزارت خارجه برای توسعه بازار سنگ ایران

می متالز - نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران با حضور شرکت‌ها و انجمن‌های بین‌المللی سنگ ایران و جهان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
آمادگی وزارت خارجه برای توسعه بازار سنگ ایران

حضور مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در این همایش و قول مساعد وی برای همراهی با فعالان بخش معدن به ویژه صنعت سنگ کشور به منظور بهبود بازار صادراتی ایران از نکات مهمی بود که مورد توجه فعالان صنعت سنگ قرار گرفت.


همکاری همه‌جانبه وزارت خارجه با معادن

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه در نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران اظهار کرد: وزیر امورخارجه اهتمام ویژه‌ای به بازکردن راه‌های گسترش و توسعه تجارت ایران با خارج از کشور دارد. ظریف در نخستین سخنرانی و دیداری که با مسئولان وزارت امورخارجه داشت اصطلاح برجام را برنامه جامع اقتصاد مقاومتی دانست. بنابراین از این پس کلمه برجام در وزارت امور خارجه به معنای تمسک به تمامی امکانات و هم‌افزایی با همه دستگاه‌های داخلی، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تقویت تولید داخلی و بازکردن مسیرهایی برای گسترش تعامل ایران با کشورهای جهان خواهد بود.
علی چگینی ادامه داد: قرار نیست در این همایش، پیرامون ارزش سنگ و تاریخ و تمدن کهن خود - که از هزاران سال پیش پیشینه صنعت سنگ و سنگ‌تراشی و پیکرتراشی و استفاده از مصالح آن را داریم - سخن بگوییم زیرا همه برآن آگاه هستند. تنوع معادن ایران بی‌نظیر است و من به عنوان کسی که در زمینه اقتصاد بین‌الملل فعالیت داشته و با آن آشنایی دارم، به جرات می‌گویم ایران از نظر تنوع تولید، معادن و ذخایری که خداوند در وجود ایران پربرکت قرار داده بی‌نظیر است. چگینی ادامه داد: کارگر ارزان، انرژی فراوان و ارزان و قرارگرفتن ایران در چهارراه اصلی دنیا و... امکانات بالقوه‌ای است که اگر از آن استفاده نشود ازاله نعمت است. همچنین نزدیکی به بازار، تسهیلات و وجود افراد متواضع، زحمتکش و صبور در صنعت سنگ می‌تواند منجر به رشد ما در این صنعت شود زیرا دیرپاترین کارخانه‌ای که از دور کار خارج می‌شود کارخانه سنگ است.مدیرکل کنسولی امور خارجه کشور، آمادگی این وزارتخانه را درباره هرگونه همکاری با فعالان این صنعت اعلام کرد و گفت: وزارت امور خارجه از هرگونه همکاری در زمینه بازاریابی ورود فناوری جدید، جلب سرمایه‌گذار و مشارکت و صادرات سنگ که از دست این وزارتخانه برآید، دریغ نخواهد کرد بنابراین فعالان این صنعت هیچ نگرانی‌ای برای دریافت ویزا، اقامت، ورود و خروج و حتی سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ نداشته باشند. برای نمونه اگر مهمانی از دیگر کشورها برای حضور در صنعت سنگ ایران دعوت شود بدون هیچ نگرانی ویزا برای او صادر می‌شود. کارخانه‌های خارج از کشور و کارشناسان اقتصادی ایرانی در دیگر کشورها نیز در خدمت انجمن سنگ خواهند بود زیرا بازار جهانی، طالب و تشنه سنگ ایران است.وی ادامه داد: تمام سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما موظف و مشتاق هستند تا در خدمت این صنعت باشند زیرا در ایران صنعتی کم‌هزینه‌تر و سودآورتر از سنگ به شرط رعایت کیفیت و نرخ در کشور وجود ندارد. بنابراین در شورای تنظیم روابط اقتصادی خارجی کشور، اگر سرمایه‌گذار خارجی جذب شود، ویزای کثیرالمسافره و اقامت ۳ ساله برای وی صادر خواهد شد.


توجه به بسته‌بندی سنگ صادراتی

به گفته چگینی، در صنعت بسته‌بندی سنگ باید توجه بیشتری از سوی تولیدکنندگان وجود داشته باشد زیرا در بسیاری از موارد به دلیل نبود بسته‌بندی درست اسلب‌های سنگ، در بنادر به هنگام جابه‌جایی، میزان قابل توجهی از سنگ‌ها خرد شده و از بین می‌رود. این موضوع برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد. مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه به فعالان این صنعت پیشنهاد داد تنها بازارهای نزدیک را برای صادرات محصولات خود مورد نظر قرار ندهند و به بازار امریکای لاتین، شیلی و شرق دور نیز محصولات خود را صادر کنند. همچنین فعالان این صنعت با رفتن به کشورهای دیگر روش‌های نوین فرآوری سنگ را شناسایی کنند تا در نهایت با کمترین هزینه و خسارت در بازار سنگ به شکل موفق‌تری عمل کنند.



استفاده بهینه از معادن سنگ

 ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ ایران در این همایش اظهار کرد: انجمن سنگ ایتالیا و انجمن سنگ ایران نسبت به تاسیس انستیتو مشترک اقدام کردند و قراردادهای آن با حضور مقامات وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس انجمن ایتالیا امضا شد. این قرارداد در هفته گذشته به مرحله نهایی رسید و می‌توانم این مژده را به صنعت سنگ کشور بدهم که در چند ماه آینده در منطقه کهریزک با همکاری آموزشگاه فنی حرفه‌ای و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد می‌شود. ایتالیا نیز سرمایه‌گذاری اولیه ۷۰۰هزار یورویی برای تامین ماشین‌آلات را برعهده گرفته است. به گفته شفیعی، مدرسان با تجربه و صاحب دانش فنی از سوی انجمن ایتالیا برای برگزاری دوره‌های آموزشی به ایران خواهند آمد. وی ادامه داد: با برش هر مترمربع سنگ به وسیله دیسک، نزدیک به ۲۰ کیلوگرم «گل» تولید می‌شود. ما در سال ۹۵ براساس آمار موجود ۱۰۵ میلیون تن سنگ تزئینی برش دادیم و در نهایت حدود ۲ میلیون تن گل تولید شد که ضایعات و مشکلات زیست‌محیطی به همراه دارد. یکی از برنامه‌هایی که فعالان بخش معدن می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند این است که با چسب و رزین، گل‌های تولید شده را به مبلمان شهری همچون میز، نیمکت، جدول و... تبدیل کنند یا با آن بلوک‌های سبک بسازند. به گفته وی واحدهای سنگبری همچون محمودآباد، نجف‌آباد و شمس‌آباد که هرکدام تعداد قابل قبولی کارخانه برش سنگ و فرآوری دارند، می‌توانند یک واحد فرآوری به منظور انجام این کار راه‌اندازی کنند و از این طریق به درآمدزایی برسند. از طرفی گل‌های تولیدشده از برش سنگ‌های گرانیت نیز می‌تواند به عنوان کود در باغ‌ها استفاده شود. شفیعی افزود: انجمن سنگ ایران باید اقدامات بسیاری برای رشد این صنعت داشته باشد و برای این صنف درآمدزایی کند. در این زمینه صحبت‌هایی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش گرایش‌های بازرگانی وزارت خارجه و اینکه سفارتخانه‌های ایران مرکز کارآفرینی و بازاریابی برای داخل کشور شوند مطرح شد.



ارتباط بیشتر تشکل‌ها با مجلس

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی نیز در همایش بین‌المللی سنگ ایران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخه‌های اقتصادی کشور که متناسب با اقتصاد مقاومتی است، صنعت سنگ است. در این میان با ارائه اقدامات انجام شده از سوی این کمیسیون می‌توان به فعالان بخش معدن کمک کرد. وی از تشکل‌هایی همچون اتاق بازرگانی، خانه معدن، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و خانه صنعت و معدن و انجمن سنگ و «ان‌جی‌او»ها و... خواست با این کمیسیون ارتباط برقرار کرده و در جریان امور بخش معدن قرار گیرند. در واقع این ارتباطات باید به شکل مستمر وجود داشته باشد. فولادگر ادامه داد: زمانی ارتباط فعالان بخش معدن با کمیسیون رفع موانع تولید، تنها به دلیل ارزش افزوده یا عوارض صادراتی و... بود اما اکنون باید ارتباط تشکل‌های صنعتی و معدنی و فعالان تولید به ویژه در صنعت سنگ با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشوری مستمر باشد. به لطف سیاست‌های کشور و اصل ۴۴ به شکل رسمی زمینه حضور بخش خصوصی در کمیسیون مجلس و دولت فراهم شد و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در دولت ملزم هستند از تشکل‌های خصوصی دعوت کرده و نظرات آنها را برای تهیه و تنظیم آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ها بگیرند. همچنین می‌توانند از این افراد در مجلس شورای اسلامی در پست‌های تخصصی استفاده کنند و در صحن‌های علنی حاضر باشند. این ارتباط اگر در گذشته در حد اختیار بود اکنون یک الزام است و باید از این تشکل‌ها برای تنظیم آیین‌نامه‌ها دعوت شود. در صورت اجرا نشدن این امر، تشکل‌ها باید این موارد را به کمیسیون مربوط اعلام کنند. به گفته فولادگر، در کمیسیون ویژه درباره ۴محور اصل ۴۴، محور بهبود فضای کسب و کار، محور اشتغال و محور تولید در حال تهیه گزارش هستیم که نتایج آن به‌تدریج در مجلس ارائه می‌شود. در واقع وظیفه مجلس، نظارت بر قوانین و اجرا شدن آن است. رئیس کمیسیون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از ارتباط مستمر بین تشکل‌ها، تولیدکنندگان و مجلس استقبال شود.

 

همکاری صنایع کوچک با انستیتوی سنگ

علی یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز به عنوان یکی از سخنرانان این همایش اظهار کرد: این همایش برای نخستین بار در کشور برگزار شده و آثار مثبت بسیاری برای این صنعت به همراه خواهد داشت.وی ادامه داد: ایران از قدمت و تمدن بالایی در حوزه سنگ برخوردار است. با این حال از جایگاه واقعی خود در عرصه تولید، بازار و صادرات و دیگر بخش‌های مربوط به این صنعت دور مانده است. یزدانی افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت، معدن یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است و در برنامه ششم توسعه نیز بخش معدن مطرح شده است. وی با بیان این مطلب ادامه داد: ما در ایران بیش از ۶هزار واحد معدنی داریم که نزدیک به ۲ هزار واحد آن در حوزه سنگ تزئینی همچون گرانیت، مرمریت، تراورتن، چینی و مرمر است. در حوزه فرآوری نیز نزدیک به ۶ هزار واحد وجود دارد که بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، این واحدها در ۲۱ استان کشور قرار گرفته و فعالند. آمار اشتغال در معادن این بخش ۲۵هزار نفر بوده و در حوزه فرآوری سنگ‌های تزئینی نیز حدود ۴۰هزار نفر مشغول به کار هستند. اما با توجه به این میزان فعالیت در معادن و واحدهای فرآوری در صنعت سنگ آنچنان که باید در حوزه صادرات موفق نبوده‌ایم. به گفته وی، توجه به بازار داخلی و خارجی برای بخش معدن گلوگاه صنعت سنگ ایران است و باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که درآمد کشورهای فعال در حوزه سنگ در صادرات سنگ‌های تزئینی از فروش یک نوع سنگ، ۶برابر کل صادرات سنگ ایران است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۴۰درصد معادن ایران به سنگ‌های تزئینی و ۵۰درصد آن به مصالح ساختمانی اختصاص دارد. حال با وجود رکود حاکم بر کشور به ویژه صنعت ساخت‌وساز، می‌توانیم برای رفع این مشکل با توسعه بازار صادراتی این محصول از رکود آن بکاهیم. وی افزود: فرآوری، واژه فراموش شده در صنعت سنگ ایران است. نوع دانش فنی مربیان، کارگران و مدیران در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از تمرکزهای ما در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک، آموزش نیروهای انسانی است و آمادگی داریم همه شاغلان در این عرصه را با تقبل ۱۰۰درصد هزینه، آموزش دهیم. یزدانی با بیان این مطلب ادامه داد: همچنین آمادگی خود را برای مشارکت، به انستیتو ایتالیا به منظور کمک به واحدهای فرآوری و معادن سنگ که از نوع کوچک و متوسط هستند اعلام می‌کنیم. به گفته یزدانی، یکی از اقدامات انجام شده در این سازمان، تشکیل خوشه‌های سنگ بوده است. در بسیاری از استان‌ها که این ظرفیت وجود دارد خوشه‌های سنگ شکل گرفته و بیش از ۴هزار و ۹۰۰ واحد از واحدهای مربوط، عضو خوشه‌های سنگ هستند. وی افزود: یکی از محورهای توسعه صنعتی، تشکیل خوشه است و از مجموع ۳۹۶ خوشه‌ای که شناسایی کرده‌ایم ۱۹ خوشه در حوزه سنگ است و حدود هزار واحد سنگی، فعالیت و همکاری خود را با این خوشه‌ها آغاز نکردند. گفتنی است تعامل با این خوشه‌ها مزایای بسیاری دارد و می‌تواند به تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات و... در جهت کاهش هزینه‌ها، بازاریابی و... کمک کند.


تلاش برای توسعه صادرات سنگ

محمد حلاجیان، دبیر نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران نیز در این همایش اظهار کرد: نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران به همت انجمن سنگ ایران و تلاش‌های کمیسیون‌های سنگ و دیگر فعالان این صنعت برگزار شد. این همایش برای نخستین بار در یکی از بزرگترین خانواده‌های معدنی کشور برپا شد و ما توانستیم با دعوت از کشورهای مطرح در صنعت سنگ جهان گامی در راستای فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه توسعه صادرات محصولات فرآوری شده برداریم. وی درباره اهداف این همایش نیز گفت: نخستین همایش بین‌المللی سنگ ایران با هدف ارتقای کیفی در صنعت سنگ از نظر فناوری برگزار شده است. از طرفی با توجه به نیاز کشور به صادرات مواد معدنی همچون سنگ تزئینی و در نظر گرفتن ظرفیت‌های سنگی ایران به عنوان نخستین کشور از نظر تنوع سنگ و از لحاظ ذخایر، چهارمین دارنده سنگ در جهان، با تلاش در این صنعت می‌توانیم گام مهمی در راستای توسعه صادرات کشور برداریم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده