به گزارش می متالز، محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: فاز سوم عملیات بنزینسازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس، در اسفندماه۹۷ به بهرهبرداری رسید و در ساخت و طراحی کل پالایشگاه، سهم کشورهای خارجی تنها ۲۰درصد و سهم مهندسان ایرانی ۸۰درصد بود.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، چهار عامل «طراحی و مهندسی» با ۱۸درصد طراحی خارجی و ۸۲درصد طراحی داخلی، «تأمین کالا و تجهیزات» با ۳۲درصد خرید خارجی و ۶۸درصد خرید داخلی، «اجرا و پیش راهاندازی» با ۱۰۰درصد سهم داخلی در اجرا و «راهاندازی» با یک درصد راهاندازی خارجی و ۹۹درصد راهاندازی داخلی ترکیب کلی پالایشگاه را تشکیل میدهند.
محمدعلی دادور، با اشاره به کیفیتسنجی محصول تولیدی شرکت در سطح جهانی عنوان کرد: بنزین تولیدشده در این پالایشگاه مطابق با استانداردهای جهانی بوده و از لحاظ زیستمحیطی از استاندارد یورو ۵ جهانی نیز پاکتر است؛ زیرا میزان بنزن در بنزین یورو ۵ باید کمتر از یک درصد باشد که در این شرکت با محدوده نیم تا ۰.۷درصد ساخته میشود.
وی در ادامه افزود: در شرایط استاندارد، میزان آروماتیک باید به ۳۵برسد درحالیکه در بنزین تولیدی این شرکت در محدوده ۲۹.۵ تا ۳۱.۵ قرار دارد. مقدار گوگرد در بنزین تولیدی ما کمتر از یک پی.پی.او. است که حد استاندارد آن باید به کمتر از ۱۰ پی.پی.ام برسد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص گامهای بعدی در زمینه صادرات اظهار داشت: تجربه فروش گاز مایع در رینگ بینالمللی بورس انرژی به ما این موضوع را متذکر می شود که متقاضایان دریافت بنزین صادراتی ایران مطمئنا در معاملات بعدی بیشتر خواهند شد و این مساله باعث جلب خریداران و بالا رفتن قیمتها خواهد شد.
وی افزایش تعداد خریداران را سبب ورود بنزین ایران به بازارهای هدف با ارزآوری بیشتر ارزیابی کرد و گفت: امروز در صادرات فرآوردهها، سهم خوبی را از بازار افغانستان و پاکستان به خود اختصاص دادهایم و کشورهای آفریقایی، ارمنستان و عراق نیز بهتازگی متقاضی خرید از ما هستند.
محمدعلی دادور در پایان عنوان کرد: شرکت نفت ستاره خلیجفارس تجربه عرضه دیگر فرآوردهها را در سطح داخلی و بینالمللی داراست و همین موضوع به اتخاذ روشهای صحیح در موضوع صادرات کمک شایانی خواهد کرد.