به گزارش می متالز، آرش محبینژاد گفت: رفع مشکلات نقدینگی قطعهسازان به شیوههای تخصصی غیرپولی از جمله خرید دین، استفاده از حد اعتباری کل زنجیره خودروسازی در تامین نقدینگی این صنعت، ال. سیهای داخلی و... امکانپذیر است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان ادامه داد: کسری نقدینگی امسال قطعهسازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که مجموع مطالبات معوق زنجیره تامین داخلی قطعهسازان از خودروسازان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی در عین حال گفت: مجموع مطالبات زنجیره تامین خودروسازان اکنون به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان اظهار کرد: شرایط سخت اقتصادی و تحریمها سبب شد پارسال ۱۳۰ هزار نفر از نیروهای فعال در این صنعت تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر دیگر تعلیق شوند که البته دسته دوم با تزریق ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی یاد شده به سر کار خود بازگشتند.
وی، به زیان انباشته ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و زیان انباشته ۱۵ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان اشاره کرد و گفت: در این شرایط، شاهدیم تولیدکنندگان محصولهای فولادی، پتروشیمی و... دهها میلیارد تومان سود انباشته دارند.
این مساله به آن معناست که تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان، محصولهای خود را با قیمت بالا میفروشند و سود میکنند، اما زیان آنها را باید قطعهسازان و خودروسازان پرداخت کنند.
وی به افت حدود ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: این موضوع، مساله مهمی است که ضربه زیادی به سودآوری و گردش نقدینگی قطعهسازان وارد کرد. محبینژاد تصریح کرد: بزرگترین مشکل این صنعت، نبود استراتژی مشخص میانمدت است و فعالان این صنعت حتی نمیدانند تا پایان امسال را پیشبینی کنند؛ برای رفع این مشکل وزارت صنعت باید پیشگام باشد.