به گزارش می متالز، در نخستین روز مرداد طرح "بورس حمل بار و مسافر" در ۵ ماده و ۸ تبصره و با امضای ۲۷ نماینده مجلس از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد.
طبق مقدمه توجیهی این طرح، وجود نابسامانی در حوزه حمل بار و مسافر باعث شده تا به رغم آنکه رانندگان بیشترین زحمات را در این صنعت متحمل می شوند از کمترین منافع آن بهره مند شوند. درآمد حاصله از بخش حمل و نقل با هزینه های آن متناسب نیست و در عوض دلالان بیشترین سود را با کمترین زحمت به دست می آورند. با این حساب راه اندازی بورس حمل بار و مسافر می تواند نقش مؤثری در ایجاد شفافیت و اجرای عدالت داشته باشد.
منابع اجرای بورس حمل و نقل هم از محل کسر بخشی از صدور بارنامه یا قیمت بلیت تامین خواهد شد.
با وجود آنکه طراحان بورس حمل بار و مسافر، بهانه امضای این طرح را کمک به افزایش درآمد رانندگان عنوان کرده اند اما در این طرح منابع مالی اجرای آن را دریافت سهم از هر بارنامه یا فروش بلیت تعیین شده است. با این حساب به هزینه هایی که به رانندگان از صدور هر بارنامه کسر می شود، تعرفه جدید نیز افزوده خواهد شد.
همچنین شرکت های هواپیمایی که ملزم به پرداخت ۵ درصد از فروش هر بلیت هواپیما به شهرداری ها هستند، تعرفه دیگری به مجموعه هزینه های جانبی آنها افزوده شده و درنتیجه این مسافر است که باید هزینه های تحمیلی را پرداخت کند.
طبق ماده یک ، وزارت راه موظف است بورس الکترونیک حمل بار و مسافر را به منظور کاهش هزینه های واسطه گری و تشدید رقابت در کرایه بار و قیمت بلیت حداکثر ۳ ماه از زمان ابلاغ این قانون راه اندازی کند.
این درحالی است که طبق تبصره یک ماده ۲، وزارت راه می تواند سامانه بورس حمل بار و مسافر را به بورس کالا واگذار کند.
ماده دو این طرح، فروش بلیت یا بارنامه خارج از سامانه بورس حمل بار و مسافر و ماده ۳ نیز تعیین قیمت بارنامه یا بلیت ـ به استثنای بلیت قطار ـ خارج از سازوکار این بورس را ممنوع کرده است.
از دیگر مواردی که این طرح در صورت تصویب می تواند به صنعت نحیف حمل و نقل خصوصا حمل و نقل مسافری ضربه وارد کند، تعیین مالیات بر صندلی های خالی معادل ۱۰۰ درصد قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیماست که در ماده ۴ این طرح به آن اشاره شده است. به معنای دیگر در صورتی که وسایل نقلیه عمومی با صندلی خالی تردد کنند، به جای آنکه مورد حمایت واقع شوند، تنبیه خواهند شد.
در ماده ۵ نیز وزارت راه مکلف شده تا سامانه الکترونیکی بورس حمل و نقل به گونه ای طراحی شود که در صورت تأخیر ناوگان، جریمه تأخیر به صورت خودکار از هزینه بلیت کسر شده و بدون نیاز به مراجعه حضور مسافران، به صورت اتوماتیک به حساب آنها برگشت داده می شود.
در این میان محمدحسن نژاد کارگزار سابق بورس و نماینده فعلی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تکذیب امضای این طرح اظهار داشت: در جریان چنین طرحی نیستم و قطعا ذکر نام و امضای من ذیل این طرح، اشتباه است. اجرای چنین بورسی عملا غیر ممکن است. راه اندازی انواع بورس ها، اشتباه است و ارتباطی به شفافیت ندارد.
وی با اعلام مخالفت راه اندازی بورس ارز هم، ادامه داد: در کجای دنیا چنین بورس هایی وجود دارد که ما بخواهیم در ایران را راه اندازی کنیم؟ ساعات فعالیت بورس از ۹ تا ۱۳ است و اگر فردی بخواهد ساعت ۱۹ بلیت هواپیما بخرد، باید صبر کند تا فردا ساعت ۹ صبح که بورس بازگشایی می شود، بلیت خریداری کند؟