تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۸
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۴۹۳۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سمینار آشنایی با بازار خدمات فنی و مهندسی مطرح شد؛

لزوم توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی

می متالز - معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران در سمینار آشنایی با بازار خدمات فنی و مهندسی و فروش محصولات وابسته، توجه بیشتر به صادرات خدمات فنی و مهندسی را در شرایط خاص حال حاضر، به عنوان یک امتیاز برای کشور توصیف کرد.
لزوم توجه به صادرات خدمات فنی و مهندسی

به گزارش می متالز، حمید زادبوم، در این سمینار اظهار داشت: سالانه رقمی حدود 5700 میلیارد دلار خدمات در سطح دنیا صادر می‌شود و بیش از 50 درصد صادرات خدمات مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
وی با اشاره به محوریت 5 کشور در سمینار خدمات فنی و مهندسی، افزود: در سال جاری که به دلیل شرایط ناشی از تحریم و همچنین سهولت ارتباط با بازارهای کشورهای همسایه، عمده فعالیت‌ای تجاری را با کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم، کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ارمنستان و گرجستان جمعاً 7/16 (شانزده و هفت دهم) میلیارد دلار واردات خدمات داشته‌اند.
معاون توسعه بازارهای صادراتی بیان کرد: در موافقت‌نامه‌های مهم میان ایران و دیگر کشورهای عضو در پیمان های اقتصادی و سیاسی از قبیل اوراسیا، اکو، D8 و سازمان همکاری‌های اسلامی، مبحث خدمات گنجانده نشده که از دلایل مهم آن، نبودن مطالبه از سوی بخش خصوصی است.
زادبوم با تأکید بر اینکه تجارت خدمات در دنیا بالغ بر یک سوم مبادلات تجاری هدف را شامل می شود، گفت: بر اساس آمار جهانی، صادرات خدمات ایران به دنیا به ارزش 10 میلیارد دلار و واردات خدمات نیز 19 میلیارد دلار بوده است که نشان‌دهنده کسری 9 میلیاردی در تراز تجاری این بخش است.
وی همچنین آمادگی کامل معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران را در خصوص انجام اقدامات لازم برای کمک به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و شناسایی بازارهای خدمات را اعلام کرد.
گفتنی است، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، وزارت خارجه، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، صندوق ضمانت صادرات ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران و بانک توسعه صادرات ایران در این سمینار حضور داشتند.

عناوین برگزیده