تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۵۰۰۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:

اصلاح سیستم اقتصادی استان کرمان مستلزم توجه به صنعت دیرپای زغال سنگ است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: برای اصلاح سیستم اقتصادی استان باید به زغال سنگ، این صنعت دیرپای استان که نقش خوبی در اشتغال و توسعه منابع داشته و پتانسیل های فراوانی در استان دارد و اکنون نیز در تامین نهاده های فولاد نقش مهمی دارد، توجه کرد.
اصلاح سیستم اقتصادی استان کرمان مستلزم توجه به صنعت دیرپای زغال سنگ است

به گزارش می متالز، سید مهدی طبیب زاده  امروز (24 مرداد) در چهل و ششمین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات زغال سنگ در استان کرمان گفت: در سال 75 وزارت اقتصاد، شرکت زغال سنگ کرمان، بدترین بنگاه اقتصادی کشور نام گرفته بود که زیان انباشته ای داشت و وقتی مرحوم کاشیگر مدیر با صداقت و تلاشگر این شرکت را تحویل گرفت، این شرکت را به یک شرکت سوددهی تبدیل کرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: به این دلیل ما به بحث زغال سنگ توجه داریم که ظرفیت عمده ای برای اشتغال در زغال سنگ استان دارد و با توجه به اینکه سال رونق تولید سال توجه به اشتغال است در دستور کار قرار دادیم.

 

وی با اشاره به اینکه موضوعات زغال سنگ بارها گفته شده، افزود: بیش از 3 هزار نفر را می شود در زغال سنگ کرمان مشغول به کار کرد که با توجه به سرانه اشتغال بیش از 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال حاضر حدود 3 هزار و 200 نفر در بخش زغال سنگ استان مشغول به کار هستند.

 

طبیب زاده در ادامه با اشاره به اینکه شرکت زغال سنگ در کرمان مصداق کامل یک اقتصاد دولتی است؛ گفت: وضعیتی که یک بنگاه اقتصادی برای دولت به وجود می آورد، مصداق کامل آن در زغال سنگ است.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم آثار انحصار را در اقتصاد ببینیم، می توانیم دید انحصار خرید و فروش زغال سنگ چه برسر بنگاه های خصوصی زغال سنگ می آورد و اگر بخواهیم بی توجهی به بخش خصوصی نیز ببینیم باز هم مصداق زغال سنگ را می بینیم؛ بنابراین اگر بخواهیم از جز به کل برویم و سیستم اقتصادی استان را اصلاح کنیم، باید به این صنعت دیرپای استان که  نقش خوبی در اشتغال و توسعه منابع داشته و پتانسیل های فراوانی در استان دارد و اکنون نیز در تامین نهاده های فولاد نقش مهمی دارد، توجه کرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: 3 هزار و 200 نفر از کارگران حوزه زغال سنگ با موضوع مشاغل سخت زیان آور مواجه هستند که اگر بخواهد یک جا حل شود بار سنگین مالی می گذارد؛ باید تصمیم گرفته شود که با اعتباری بالغ بر 128 میلیارد تومان می شود این بازنشستگی پیش از موعد را با  20 سال سابقه کار انجام داد و 3 هزار و 200 فرصت شغلی ایجاد کرد که نتیجه بهره وری در معادن نیز بالا خواهد رفت.

 

دکتر زاهدی، نماینده مجلس هم در این جلسه گفت: امسال 48 درصد به مالیات استان کرمان اضافه شده که با این کار کمر استان می شکند و بازاریان بیچاره می شوند و با توجه به افزایش مالیات استان، نامه اعتراضی در این زمینه به وزیر و رئیس جمهور داده ایم که این مساله پیگیری شود.

 

مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سال ها است که مشکل زغال سنگ حل نشده، گفت: اگر از ظرفیت ها و پتانسیل های شورای معادن استان بتوانیم کار را دنبال کنیم این موضوع زودتر حل می شود.

عناوین برگزیده