تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۵۰۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

زرشوران معامله‌گر برتر ماه بود

می متالز - معاملات طلا در 4 ماه ابتدایی سال 1396 با نوسان همراه بود؛ چرا که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اصلی به‌صورت نوسانی در بورس کالا حضور داشتند. این یعنی در برخی از هفته‌ها تنها شاهد یک عرضه‌کننده عمده در بازار بودیم. با این حال، حضور زرشوران باعث می‌شد تا معاملات طلا جان دوباره‌ای بگیرد. به‌عبارتی زرشوران باعث تحریک تقاضا برای انجام معامله می‌شد.
زرشوران معامله‌گر برتر ماه بود

طلا همواره برای خریداران جذاب است و هیچ زمانی را نمی‌توان پیدا کرد که از جذابیت طلا کم شده باشد. بنابراین مشتریان همواره به‌دنبال خرید طلا در بازارهای گوناگون هستند و تفاوتی نمی‌کند که طلا از کدام بازار خریداری شده باشد. قدر مسلم این است که برای افزایش میزان معاملات طلا در بورس کالا باید در درجه اول جذابیت‌های معاملات افزایش یابد. این جذابیت‌ها می‌توانند هم در میزان عرضه، قیمت عرضه، نوع عرضه و تنوع در محصولات باشند.

طلا همواره به‌صورت شمش یک کیلوگرمی و به‌صورت نقدی در بورس کالا عرضه می‌شود و قیمت‌های آن نیز توسط اتحادیه طلا و جواهر تعیین می‌شود. هر یک از عیارهای طلا، به‌طور مثال 996 و یا 999، دارای یک قیمت پایه از سوی اتحادیه طلا و جواهر هستند. این یعنی تولیدکنندگان می‌توانند یک قیمت را به‌صورت پایه در مورد محصول عرضه‌شده خود اعلام کنند، سپس با چانه‌زنی محصول خود را معامله کنند و به فروش برسانند. میزان تخفیف و ایجاد جذابیت برای خریدار نیز بسته به عرضه‌کننده دارد. به‌طور مثال زرشوران همواره به خریداران در هنگام عرضه محصول تخفیف ارائه می‌کند و همین مساله باعث رونق معاملات این تولیدکننده می‌شود. در حالی که این موضوع در مورد دیگر شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب زرشوران می‌تواند اغلب عرضه‌های خود را معامله کند و به‌راحتی به فروش برساند، اما در مورد دیگر عرضه‌کنندگان این مساله کمتر رخ می‌دهد.

با وجود حضور دیگر شرکت‌ها از جمله زرمعدن اختران و طلای موته، می‌توان زرشوران را معامله‌گر برتر تیر ماه سال 1396 نامید. نکته مهم دیگر در مورد عرضه زرشوران این است که این شرکت در محصولات خود تنوع دارد و مشتریان به‌راحتی قادر به انتخاب نوع محصول هستند. این موضوع را می‌توان از معاملات تیر ماه مشاهده کرد. نمودار 1 حاکی از آن است که در تیر ماه سال 1396، حدود 83 کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 75 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 27 کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در عین حال حدود 51 کیلوگرم شمش طلا با عیار 995 در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 24 کیلوگرم تقاضا وجود داشت، اما تنها 5 کیلوگرم طلا مورد معامله قرار گرفت. عیار 997 طلا نیز به میزان 2 کیلوگرم عرضه شد که در مقابل آن 4 کیلوگرم تقاضا وجود داشت و تمامی عرضه به فروش رفت. شمش طلا با عیار 998 پررونق‌ترین محصول در بازار بود. به‌طوری که در مقابل عرضه 20 کیلوگرمی، 42 کیلوگرم تقاضا وجود داشت و تمامی عرضه نیز مورد معامله قرار گرفت. در نهایت نیز عیار 999 حدود 10 کیلوگرم عرضه داشت که با وجود تقاضای 5 کیلوگرمی، هیچ معامله‌ای انجام نشد.

عناوین برگزیده