تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۵۰۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات اسلب فولادی، رشد 211 درصدی را تجربه کرد

می متالز - در سال جاری تولید محصولات فولادی ایران در مسیر رشد قرار گرفته‌اند. این روند رو به رشد را باید ناشی از گسترش بازارهای در دسترس و فروش خوب این محصولات دانست. گفتنی است که پس از برجام، کیفیت عالی محصولات فولادی شرکت فولاد مبارکه، نقش موثری در توسعه فروش این محصولات در بازارهای جهانی داشته است.
صادرات اسلب فولادی، رشد 211 درصدی را تجربه کرد

طی 3 ماه ابتدای سال جاری، ایران موفق شد تا تولید فولاد خود را در خصوص مصنوعاتی چون محصولات نیمه‌تمام فولادی، محصولات تخت و همچینین محصولات طویل به‌طور عمده افزایش دهد. این افزایش تولید بر پایه قدرت یافتن صادرات پس از برجام و باز شدن درب‌های ورود به بازارهای بیشتر و همچنین روند صعودی قیمت‌ها در سطوح بین‌المللی انجام گرفت.

حجم تولید فولاد ایران، طی 3 ماه ابتدایی سال، با 13 درصد رشد به 5.31 میلیون تن رسید. گفتنی است که از بین محصولات صادراتی فولاد، اسلب با رشد 211 درصدی، بیشترین رشد صادرات را تجربه کرد؛ به‌طوری که حجم صادرات آن به 933 هزار تن رسید. بدین لحاظ طی مدت زمان یاد شده، سهم 55 درصدی از کل صادرات صنعت فولاد به اسلب‌ها تعلق گرفت؛ در حالی که این محصولات در سال گذشته سهم 30 درصدی از فروش در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده بودند. شرکت فولاد مبارکه اصلی‌ترین صادرکننده محصولات فولادی بود. صادرات سایر شرکت‌ها نیز از جمله، فولاد هرمزگان و همچنین فولاد خوزستان با افزایش همراه بود و موفق به تعامل با مشتریان جدیدی شدند. فولاد مبارکه، فعالیت خود را بر کسب رضایت مشتری متمرکز کرده است و بر همین اساس توانسته در این حوزه بسیار موفق عمل کند و سهم قابل توجهی از بازار صادراتی را در اختیار گیرد.

جدول نمودار 1 میزان تولید انواع محصولات فولادی را در سه ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کند. همان‌طور که در نمودار پیداست طی مدت زمان یاد شده ، تولید عمده محصولات به غیر از تیرآهن با افزاشی همراه بوده است. در این میان ورق‌های گالوانیزه فولادی با 65 درصد افزایش، بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دادند به‌طوری که از 241 هزار تن تولید در سال 1395 به 397 هزار تن در سال جاری رسید. تولید انواع شمش یعنی بیلت و بلوم و همچنین اسلب نیز با رشد همراه بوده است.

صادرات فولاد در دوره ابتدایی سال جاری در حالی رشد داشت که در شرایط کنونی برخی مصرف‌کنندگان داخلی مصنوعات فولادی معتقد هستند که بازار داخل با کسری این محصولات مواجه است؛ بنابراین انتظارات بر محدود شدن صادرات این محصولات و تمرکز بیشتر در بازار داخل است. با این وجود آمار معاملات محصولات فولادی در هفته‌های اخیر بورس کالا، مازاد عرضه را نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده