تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۵۱۴۱۰

افزایش سه برابری صادرات ریلی از مرز سرخس

می متالز - سرپرست اداره کل راه آهن خراسان گفت: صادرات کالا از طریق پایانه ریلی در مرز سرخس طی دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است.
افزایش سه برابری صادرات ریلی از مرز سرخس

به گزارش می متالز، مصطفی نصیری ورگ روز پنجشنبه در این ارتباط افزود: در این مدت ۲۱۵ هزار تن محموله صادراتی با سه هزار و ۴۰۰ دستگاه واگن بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که از این مقدار ۱۸۹ هزار تن کالا مربوط به خراسان رضوی بوده است.

وی اظهار داشت: استان خراسان رضوی امسال رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده که دارای سهم ۷۸ درصدی از مجموع این نوع صادرات می باشد.

وی گفت: با افزایش زیرساخت ها از قبیل توسعه سکوها و خطوط تخلیه و بارگیری و احداث ساختمان اداری برای استقرار بازرگانان و سازمان های مرتبط با حمل و نقل در ایستگاه شهید مطهری، ظرفیت بارگیری همزمان از ۵۰ دستگاه واگن به ۲۵۰ دستگاه واگن افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان افزود: بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان برای اجرای پروژه های زیربنایی آن کشور، تلاش در جهت تامین واگن مورد نیاز صادر کنندگان توسط راه آهن و بخش خصوصی، افزایش تعامل و جلسات چند جانبه با واحد های تولیدی از دیگر دلایل رشد صادرات در سال جاری می باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات از طریق شبکه ریلی سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و همچنین جذب بازارهای جدید در کشورهای آسیای مرکزی می گردد.

نصیری ورگ گفت: عمده کالای صادراتی از مرز سرخس، سیمان با سهم ۸۵ درصدی بوده و مقصد عمده این کالای صادراتی نیز کشور ازبکستان با سهم ۸۶ درصدی می باشد و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان در رده های دیگر مقاصد صادراتی از این مرز ریلی قرار دارند.

تبادل ریلی کالا با آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بود، همچنین ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی در سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن رسید که رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.

عناوین برگزیده