به گزارش می متالز، در نخستین مرحله این طرح، برنامه خروج ۶ نیروگاه زغالسنگی قدیمی قرار دارد که عمر آنها بیش از ۳۰ سال است و ۳ واحد از این ۶ واحد بیش از ۴۰ سال عمر دارند که به دلیل قدیمی بودن، آلودگی بیشتری ایجاد میکنند.
از دیگر تمهیداتی که بهطور موقت در کره جنوبی برای جلوگیری از آلودگی هوا اجرایی شده، از مدار خارج کردن ۴ نیروگاه قدیمی زغالسنگی با قدرت ۲.۲هزار مگاوات برق در فصل بهار است. در این فصل مصرف برق کشور به دلیل معتدل بودن هوا به کمترین میزان میرسد و نیازی به کارکرد این نیروگاهها نیست. این راهکار به عنوان یک راهحل کوتاهمدت و اضطراری اجرایی شده و علاوه بر آن در روزهایی که آلودگی روند افزایشی دارد، دستور داده شده که در نیروگاهها از زغالسنگهای مرغوبتر و با میزان محتوای گوگرد کمتر استفاده شود تا شدت سوخت را کاهش دهد و آلودگی کمتری در محیط ایجاد شود. در شرایط کنونی و در زمان اوج مصرف، حدود ۴۰درصد نیروی برق کره جنوبی از زغالسنگ تامین میشود که بیشترین سهم را در آلودگی هوا در اطراف نیروگاهها دارد. علاوه بر آن، بنا بر گزارشی که در مجله تایمز کره جنوبی منتشر شده است، میزان زیادی از آلودگی هوای این کشور مربوط به انتقال ذرات معلق و خاکسترهای نیروگاههای زغالسنگی چین است که به واسطه جریان هوا به این شبهجزیره منتقل شده و آلودگی را تشدید میکند. این میزان آلودگی در زمستانها که از زغالسنگ در وسایل گرمایشی استفاده میشود، افزایش پیدا میکند. کره جنوبی برنامه ساخت ۴ نیروگاه زغالسنگی جدید خود را پس از امضای توافق آب و هوایی پاریس لغو کرد تا ضمن جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در کشور به بخشی از تعهداتش به معاهده آب و هوایی پاریس نیز عمل کرده باشد. گفتنی است، این کشور برنامهای برای توسعه این نیروگاهها ندارد و فقط نیروگاههایی که ساخت آنها در این کشور آغاز شده بود را تا سال ۲۰۲۱میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) تکمیل میکند. بر اساس مصوبه وزارت صنعت و معدن کره جنوبی از ۵۳نیروگاه زغالسنگی در حال کار در کره جنوبی ۱۱ نیروگاه بیش از ۳۰سال عمر دارند که قدمت ۳ نیروگاه آن بیش از ۴۰ سال است. برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا با برنامهریزیهای درازمدت باید تمام نیروگاههای قدیمی بهتدریج و با توجه به عمر آنها جایگزین و از مدار تولید برق خارج شوند. همچنین در این مصوبه اعلام شده که کامیونهای دیزلی قدیمی به عنوان یکی از آلایندههای هوا و محیط، از رده خارج شده و کامیونهای جدید با سوخت و آلودگی کمتر جایگزین آنها شوند.