تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۵۲۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسن‌نژاد مطرح کرد؛

قدرت وام‌ دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالا می‌رود

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قدرت وام دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالاتر رفته و روان‌تر می‌شود.
قدرت وام‌ دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالا می‌رود

به گزارش می متالز، محمد حسن‌نژاد، با اشاره به تاثیر فروش املاک و اموال مازاد بانک‌ها در روند کاری آنها، گفت: منظور از عملکرد بانک‌ها بحث سودآوری و یا نقش ذاتی آنهاست، اگر عملکرد بانک را براساس سودآوری محاسبه کنیم فروش اموال و املاک مازاد به آنها ضرر خواهد رساند اما با توجه به نقش ذاتی بانک‌ها، بنگاه‌‌داری و ملک‌داری معنایی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: وظیفه بانک‌ها آن است سپرده‌ها را دریافت و تسهیلات ارائه کنند.

حسن‎‌نژاد ادامه داد: زمانی که بانک‌ها مازاد اموال و املاک خود را فروخته و تبدیل به پول می‌کنند به نحوی خزانه خود را از سرمایه انباشت می‌کنند، بانک‌ها صندوق خود را یا باید از سپرده‌های مردم پر کنند یا فروش املاک و اموال، که این موضوع ضریب تکاثری دارد.

وی با تاکید براینکه قدرت وام دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالاتر رفته و روان‌تر و سیال‌تر می‌شود، اظهار کرد: این موضوع موجب می‌شود تا نقش ذاتی بانک‌ها که همان خلق پول، تسهیلات و ... است، شدت بیشتری پیدا کرده و پولشان بلوکه نشده و آزاد ‌شود.

سود بالای بانک‌ها با فروش اموال و املاک 

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بانک‌ها به دلیل اینکه املاک خود را در گذشته ارزان خریده‌اند، اکنون گران می‌فروشند و به سود بالایی هم دست پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع فروش اموال و املاک مازاد بانک‌ها در قانون ذکر شده است، گفت: بانک مرکزی موظف است تا بر اجرای این قانون توسط بانک‌ها نظارت داشته باشد و رسانه‌ها هم می‌توانند این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری کنند.

حسن‌نژاد با اشاره به نقش نظارتی مجلس هم در این مورد بیان کرد: مجلس ناظر بر قوانین است و می‌تواند از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی نحوه عملکرد بانک‌ها درباره فروش اموال و املاکشان را پیگیری کند.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را به فروش اموال مازاد خود مکلف کرده و وزیر امور اقتصادی و دارایی هم بانک‌های دولتی را ملزم کرده است تا پایان سال جاری برنامه فروش اموال مازاد خود را به سرانجام برسانند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد