تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۵۲۱۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همزمان با هفته دولت بررسی شد؛

توسعه مستمر بازار سرمایه در یکسال طلایی

می متالز - همزمان با دوساله شدن فعالیت دولت دوازدهم، بررسی مولفه های اثرگذار حاکی از بازدهی یکپارچه شاخص بورس های ۴ گانه در بازار سرمایه است. علاوه بر این ثبت رکوردهای تاریخی برای شاخص و ارزش معاملات از دیگر خصوصیات دوره یاد شده است. عملکرد مثبت بازار سرمایه در حالی رقم خورد که به زعم بسیاری از کارشناسان اتخاذ تصمیمات جدید از سوی نهاد ناظر نقش بسزایی در این موفقیت داشته است.
توسعه مستمر بازار سرمایه در یکسال طلایی

به گزارش می متالز، پرونده فصل تابستان بازار سرمایه در حالی بررسی می شود، که تمامی آمارها حاکی از ثبت رکوردهای تاریخی شاخص ها است. رکوردشکنی های پی در پی شاخص کل و رشد روزانه این نماگر، ارزش معاملات و حجم تغییر مالکیت های روزانه از مهمترین تحولات آماری از تابستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ است و گزارش ها نشان می دهد بازار سهام یکی از طلایی ترین دوران تاریخ فعالیت خود را تجربه می کند و در ادامه روند موفقیت آمیز ماه های گذشته خود، شهریور سال ۹۸ را نیز به یادماندنی تر از همیشه به پایان می برد.

سریال رکودشکنی

بر اساس آمارها، نماگر شاخص کل در روندی بی سابقه توانست کانال شکنی های متعددی را ثبت کند. نماگر بورس تهران در اولین روز کاری شهریور سال گذشته ۱۳۶۳۴۳ واحد بود و در چهارمین روز شهریور از کانال ۲۷۴ هزار واحد عبور کرد تا بازده درخشان یکساله ای را در دفتر عملکرد تاریخی خود به جای بگذارد.

یکی ‌دیگر از مهمترین تحولات این دوره، ارزش معاملات روزانه بود. ارزش معاملات در میانه های مردادماه، به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان در یک روز نیز رسید. این عملکرد عمدتا از ورود نقدینگی های جدید به بورس و افزایش جذابیت این بازار میان سرمایه گذاران حکایت دارد.

از سوی دیگر در بحث تغییر مالکیت روزانه نیز ارقام از جذابیت قابل توجهی برخوردارند. حضور کاملا قاطعانه بازیگران حقیقی در سمت تقاضا و  بعضا صف نشینی های سنگین از خصوصیات اولین روزهای کاری شهریور ۹۸ بود.

موضوع دیگر رشد صنایع بورسی و بهبود عملکرد مالی آن ها در این مدت است. شاخص صنایع طی یکسال اخیر با بازدهی قابل توجه ای همراه شده که کارشناسان آن را موفقیت بزرگی برای صنایع بورسی می دانند. در کنار بورس، شاخص کل فرابورس نیز با بازدهی مجذوب کننده توانست در محور تصمیمات سهامداران قرار بگیرد. بر همین اساس شاخص این بازار نیز از سطح ۱۵۰۰ واحد در میانه های مردادماه سال قبل به سطح ۳۵۰۰ واحد صعود کرد و این بازده به بیش از ۱۰۰ درصد رسید.

ضربه فنی تحریم در زمین بازار سرمایه ایران

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا طی بیانیه ای آغاز رسمی تحریم ها را اعلام کرد و در این میان، بورس تهران و سرمایه گذاران این بازار با نگاهی کاملا هوشمندانه باعث شدند تا شاخص از روند صعودی خود باز نماند. هرچند در ابتدای آغاز تحریم شاهد افزایش عرضه ها در بسیاری از سهم ها بودیم  اما کارشناسان پیش بینی کردند شاخص پس از این فاز اصلاحی به مدار رشد باز می گردد و این پیش بینی نیز محقق شد و در ادامه اصلاحات ارزی، خوشبینی ها به بی اثر بودن تحریم های آمریکایی ها باعث شد تا شاخص دورجدید کانال شکنی ها را آغاز کند و بار دیگر گرایش به سرمایه گذاری در بورس بیش از پیش مشهود شد.

بازار رشد کرد

ارزش کل بازار اوراق بهادر مولفه ای است که نشان دهنده اندازه بازار است. موضوعی که دغدغه مسئولان بورسی و سهامداران بوده و همواره تلاش شده حجم این بازار نسبت به کل اقتصاد افزایش یابد. ارزش کل بازار سرمایه ایران اکنون به ۱۰۲۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

 در این میان می توان به ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز اشاره کرد. این شاخص که از مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به دست می‌آید، از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۱۱ میلیون نفر رسیده که نمایانگر افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در دولت دوازدهم است.

 روند ادامه دار اصلاح قوانین

ایجاد، استقرار و حفظ یک بازار سرمایه کارا، شفاف و سالم یکی از ضرورت‌های اصلاح و بهبود فضای کسب و کار کشور است و توسعه و افزایش عمق این بازار متأثر از این فضا است و البته بدون اصلاح قوانین توسعه بازار سرمایه امکان پذیر نیست. بر این اساس بود که نهاد ناظر بازار سرمایه نیز از سه سال گذشته فرایند اصلاح قوانین بورس و اوراق بهادار را در دستور کار خود قرار داد و پس از اصلاح قوانین توقف و بازگشایی نماد ها و نحوه افشای اطلاعات، قوانین بازار پایه فرابورس اصلاح شد.

عناوین برگزیده