به گزارش می متالز، خودروسازی جهان اخیرا با چالشهای بزرگی مواجه شده و انتظار میرود برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا کند. سال گذشته میلادی به دلایل گوناگونی بهویژه به علت ضعف در اقتصاد جهان که حاصل تنشهای تجاری بین چین و آمریکا بود، فروش خودرو در جهان نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش یافت. تنشهای یاد شده اخیرا شدت بیشتری پیدا کرده و انتظار میرود فشار بر شرکتهای خودروساز افزایش یابد.
چین بزرگترین بازار خودروی جهان است و هر تغییری در اقتصاد این کشور بر کل صنعت خودروی جهان اثر میگذارد. نرخ رشد اقتصاد جهان امسال نیز کاهش مییابد و اگر جنگ تعرفهای کنونی در بخش خودروسازی ادامه یابد تولیدکنندگان خودرو در چین دچار مشکلات بزرگتری خواهند شد. در حال حاضر حدود 1.2 میلیارد خودرو در خیابانها و جادههای جهان در تردد هستند.
بازار خودروسازی جهان چندان انحصاری و متمرکز نیست، اما ۱۰ خودروساز بزرگ جهان بیش از سهپنجم کل خودروهای جهان را تولید میکنند. آنها با چالشهای رو به رشدی مواجه هستند: مقررات زیست محیطی سختگیرانه، افزایش تمایل مصرفکنندگان به استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، موانع تعرفهای، لزوم بهرهگیری از فناوریهای جدید و... همگی جزو این چالشها هستند.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند خودروسازهای بزرگ در سالهای آینده در رقابتی تنگاتنگ برای حفظ سهم خود در بازار گرفتار خواهند بود. تغییر مداوم سلیقه مشتریها، تحولات اقتصاد جهان، لزوم بهرهگیری از فناوریهای جدید، رقابت از سوی تازهواردها و... سبب میشود خودروسازهای بزرگ دورانی سخت در پیش داشته باشند. در پنج سال آینده خودروسازهای بزرگ صدها میلیارد دلار صرف سازگاری با محیط جدید بازار میکنند.
در مطالب حاضر به چالشهای پیشروی صنعت خودروی جهان، تاثیر تنشهای تجاری بر این صنعت، آمار و ارقام خودروسازی و وضعیت پنج خودروساز برتر جهان اشاره شده است: