تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۵۲۴۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در فاز استراحت یا غافلگیری؟

دیده‌بان بورس چهارشنبه (6 شهریور)

می متالز - بازار سهام روز گذشته در ادامه روند رو به رشد خود، جهش 3598 واحدی (1.31 درصد) شاخص کل را تجربه کرد و دماسنج بورسی در عدد 278469 واحد ایستاد تا بازدهی بورس از ابتدای سال تاکنون به رقم 55.8 درصد برسد. این اتفاق در حالی رخ داد که در ساعات پایانی، شاهد افزایش فشار فروش و عقبگرد نزدیک به هزار واحدی شاخص کل از سقف روزانه (تاریخی) بودیم.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (6 شهریور)

به گزارش می متالز، اختلال هسته معاملات یکی دیگر از وقایع مهم روز سه‌شنبه بود که باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران شد.

ارزش داد و ستدهای خرد در روز گذشته به عدد 1607 میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که خالص تغییر مالکیت بورس تهران حاکی از برابری نسبی سهامداران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش‌ها داشت و کفه ترازو این بار تنها 3.4 میلیارد تومان به نفع خریداران حقیقی سنگینی می‌کرد. روند رو به رشد قیمت‌ها در سهام گروه‌های مختلف با انتشار گزارش‌های مردادماه، اندکی مورد بازبینی سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌است اما موضوعی که در این خصوص چندان به آن توجه نمی‌شود این است که تناسب رشد قیمت‌ها با رشد درآمدزایی شرکت‌ها چگونه ارزیابی می‌شود؟ ریسک‌های پیرامونی برطرف شده‌اند؟ و تکیه بر سیگنال‌های بازار ارز برای تصمیم‌گیری درخصوص احتمال کاهش تنش‌های بین‌المللی چه اندازه قدرتمند است؟

دو چشم‌انداز کاملا متفاوت

جذب نقدینگی در بازار سهام و کاهش جذابیت بازارهای موازی به طور ساختاری باعث افزایش نسبت P/E متوسط بازار سهام خواهد شد. اما تمام این موارد بر دوش کاهش ریسک‌های سیاسی بنا شده‌است. اتفاقی که خوش‌بینی‌ها را به شدت افزایش خواهد داد و اثر آن به مراتب بیشتر از اثر کاهنده افت نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است. جایی که شرکت‌های کوچک و بزرگ با خیالی آسوده‌تر رشد می‌کنند و مقیاس حساب و کتاب تغییر خواهد کرد. اما ریسک‌های بزرگ هم پشت گوش سرمایه‌گذاران است. حرکت در مسیر رکود فراگیر جهانی امری نیست که با توافق آمریکا و چین به یکباره متوقف شود و مسیر رونق را در پیش بگیرد. تداوم انتشار داده‌های اقتصادی ناامید کننده از حوزه یورو و تضعیف تدریجی اقتصاد چین در کنار پدیدار شدن نشانه‌های ضعف اقتصادی در آمریکا، مواردی هستند که به یکباره شتاب می‌گیرند و می‌تواند ظرف مدت کوتاهی به رکود فراگیر منجر شود. از سوی دیگر سیگنال‌های غیر اقتصادی چندان قابل اتکا و ارزش‌گذاری نیستند و نمی‌توان چشم بسته در این خوش‌باوری تصمیم‌گیری کرد.

بنابراین حرکت براساس موج‌های بورسی بدون درنظر گرفتن موارد فوق یک حرکت انتحاری به شمار می‌آید. موجی که ممکن است به یکباره سرنگون شود. البته گزارش‌های مرداد شرکت‌های بورسی و فرابورسی امیدوارکننده هستند.

مهر تایید عملکرد مرداد

گزارش‌های عملکرد مردادماه شرکت‌های بورسی در حال تکمیل شدن است و اکثر شرکت‌ها وضعیت عملکرد خود را در پنجمین ماه سال در سامانه کدال ارائه کرده‌اند. برآیند کلی این گزارش‌ها حاکی از ثبات روند درآمدزایی ماهانه است. در قیاس با میانگین فروش 4 ماهه ابتدایی سال، اکثر شرکت‌های ارائه دهنده گزارش‌های ماهانه، عملکرد بهتری را در مرداد از خود بر جای گذاشته‌اند. که این موضوع یک نقطه اتکا برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید. اما باید توجه کرد که رشد تولید، فروش، قیمت‌های فروش و چشم‌انداز این متغیرها تا چه اندازه توجیه کننده رشد قیمت سهام در بورس است. قیمت‌هایی که در برخی از شرکت‌ها فرسنگ‌ها از واقعیت‌های ارزندگی و حتی سناریوهای خوشبینانه فاصله دارد.

تحولات مهم بازار پایه

روز گذشته یک اطلاعیه مهم در خصوص قوانین جدید بازار پایه در سایت شرکت فرابورس منتشر شد. در این اطلاعیه طبقه‌بندی نمادهای بازار پایه در سه گروه زرد، نارنجی و قرمز و مختصات و مشخصات اعضای هرکدام از این گروه‌ها در قالب جدول‌های سه‌گانه به اطلاع عموم رسیده‌است. بر این اساس 125 نماد بازار پایه در گروه زرد، 42 نماد بازار پایه در گروه نارنجی و 14 نماد بازار پایه در گروه قرمز تقسیم‌بندی شده‌اند.

از سوی دیگر بهنام محسنی، معاون فرابورس ایران، از اجرایی شدن قوانین جدید بازار پایه از روز چهارشنبه هفته بعد (مورخ 13 شهریور) خبر داد و گفت: در هر یک از تابلوها یک حراج هفتگی به صورت حراج پایانی انجام می‌شود و بعد از آن دامنه نوسان در روزهای معاملاتی بین دو حراج در هر یک از تابلوهای زرد سه درصد، نارنجی دو درصد و قرمز یک درصد خواهد بود. معاون فرابورس خاطرنشان کرد: یک روز در هفته حراج پایانی صورت می‌گیرد که در همان روز از ساعت ۱۲ تا 12 و 30 دقیقه سفارش‌گیری و راس ساعت 12 و 30 دقیقه حراج پایانی انجام می‌شود. به گفته وی، قیمت پایانی در روز برگزاری حراج مبنای دامنه نوسان تابلوهای بازار پایه در روزهای معاملاتی بعد از حراج خواهد بود.

تصمیم‌گیری در مورد نمایش یا عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش برای سرمایه‌گذاران نیز به 6 ماه دیگر (از تاریخ 4 شهریور) موکول شده‌است.

بسیاری بر این باورند که اتخاذ تصمیم‌های فوق می‌تواند منجر به ترس سرمایه‌گذاران از ورود پول به سهام بازار پایه شود و فشار فروش را در نمادهای مرتبط افزایش دهد. اما در نقطه مقابل هم افرادی حضور دارند که کاهش دامنه نوسان نمادهای بازار پایه به محدوده 1-3 درصد در روز (بسته به قرارگیری در طبقه‌بندی زرد، نارنجی یا قرمز) را مقارن با تشکیل صف‌های خرید و فروش متراکم می‌دانند و تکرار پدیده صف‌نشینی را به نفع معاملات کور در این بخش از بازار سهام می‌دانند.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در واکنش به احتمال دیدارش با دونالد ترامپ در جریان سفر به نیویورک اعلام کرد که کلید تحولات مثبت در روابط دو کشور در اختیار واشنگتن است. او همچنین گفت: رابطه ایران و آمریکا زمانی شاهد تحول مثبت خواهد بود که آمریکایی‌ها دست از تحریم بردارند و روی این مسیر غلط خود، خط بطلان بکشند. رئیس‌جمهور در واکنش به اعلام آمادگی‌های مکرر رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با او با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم، گفت: ما به‌دنبال عکس (گرفتن) نیستیم و اینکه کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست، مگر با فتوشاپ .

وزیر امورخارجه ایران نیز با تاکید بر اینکه ایران برای حفظ برجام نه با آمریکا بلکه با اروپا مساله دارد، گفت که نیم ساعت رفتن به کاخ سفید مشکلات ایران را حل نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» در پاسخ به اینکه «شما گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور فرانسه را سازنده توصیف کرده‌اید و چه اتفاقی باید بیفتد تا توافق هسته‌ای نجات یابد؟» گفت: توافق هسته‌ای بر دو ستون استوار است؛ یکی اینکه ایران خود را ملزم می‌کند که برنامه اتمی‌اش منحصرا در راستای اهداف صلح‌آمیز استفاده شود و دیگری اینکه جامعه بین‌المللی و به‌خصوص دیگر احزاب (شرکت‌کننده در این توافق) تضمین کنند که مناسبات اقتصادی ایران با بقیه دنیا به‌حالت معمولی درآید.

در دیگر رویدادها، با توجه به خبر منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی درخصوص «ابطال ابلاغیه بانک مرکزی درخصوص رمزارزها»، روابط عمومی این بانک به اطلاع می‌رساند مفاد ابلاغیه چهاربندی بانک مرکزی به هیچ عنوان ابطال یا لغو نشده و سیاست بانک مرکزی که در این ابلاغیه تشریح شده است، چارچوب فعالیت مربوط به رمزارزها در حوزه پولی را روشن می‌کند.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ژوییه نسبت به مدت ماه پیش از آن ۴.۷ درصد افزایش یافته و به ۹۲۶ هزار و ۱۱۹ بشکه در روز رسیده است.

در رویدادهای داخل نیز مدیریت عملیات بازارهای خارج از بورس فرابورس در اطلاعیه‌ای به کارگزاران اعلام کرد: پیرو اطلاعیه 6 اسفند 97 و 4 شهریور ماه درخصوص مقررات جدید بازار پایه فرابورس منتشره در وب سایت رسمی این شرکت به منظور راه اندازى تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، معاملات کلیه نمادهاى مندرج در تابلوهای مذکور در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه 13 شهریور (هفته آینده) متوقف و پس از انجام عملیات فنى و انتقال به تابلوهای مربوطه در روز دوشنبه 25 شهریور مجدداً قابل معامله خواهند بود. درخصوص نمادهایی که به دلیل برگزارى مجمع یا انتشار اطلاعات حائز اهمیت متوقف هستند، بازگشایی نماد معاملاتی پس از ارائه اطلاعات مربوطه انجام می‌شود. همچنین محمود گودرزی، معاون بازار بورس از تصویب «دستورالعمل فروش تعهدی اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس» توسط هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و ابلاغ آن در ۳۰ مردادماه خبر داد.

ب) صنایع: وزیر صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ دستورات لازم به خودروسازان در خصوص عدم افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق خبر داد. رضا رحمانی همچنین با اشاره به شش پرونده تعزیراتی خودروسازان، از نوسازی ۲۰۲ هزار خودرو در طرح نوسازی ناوگان تجاری خبر داد.

با گمانه‌زنی‌ها بر سر توافق ستاد تنظیم بازار بر سر تعیین نرخ شکر که برخی از تایید رسمی آن خبر داده‌اند، به نظر می‌رسد قیمت شکر با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شود. در این خصوص هنوز خبر یا گزارش رسمی از زبان مقام‌های دولتی و کانال رسمی اعلام نشده است.

ج) شرکت‌ها: در جلسه اخیر هیات مدیره فولاد خراسان با استعفای حسین احمدی به دلیل بازنشستگی وی موافقت شد و کسری غفوری جایگزین حسین احمدی به عنوان مدیر عامل جدید فولاد خراسان شد. وی پیش‌تر در یک مصاحبه خبری از احتمال مشارکت معدنی و صنعتی چادرملو با مجتمع فولاد خراسان در پروژه کنسانتره سازی سنگان خبر داده بود.

مدیریت بانک دی به استناد ماده 42 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، برنامه این شرکت جهت برون رفت از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت 1- فروش دارایی‌های مازاد (املاک و سرمایه‌گذاری‌ها) 2-وصول مطالبات غیرجاری تسهیلات 3- تسویه اضافه برداشت بانک مرکزی 4- افزایش سرمایه از محل آورده نقدی ، مطالبات و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اعلام کرد.

ایران خودرو از طرح فروش فوری تنظیم بازار به روش اعتباری برای دو محصول از ساعت 11 صبح امروز و با موعد تحویل 30 روزه خبر داد.

عناوین برگزیده