به گزارش می متالز، سعید موتمنی در رابطه با علل کاهش قیمتها در بازار خودرو، گفت: به دنبال برخی اقدامات در ایرانخودرو و سایپا از انحصار فروش و خرید خودروها توسط برخی افراد به صورت سبدی و عمده جلوگیری شده که گام مثبتی است و در کنار ثبات نرخ ارز کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت، همچنین در حال حاضر خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد و این در حالی است که عرضه خودرو به بازار، افزایش خوبی داشته است.
وی افزود: با بیان اینکه طی مدت اخیر ثبات در بازار ارز نیز وجود داشته که بیتاثیر در کاهش قیمت خودروها نبود، گفت: علاوه بر این اگر خودروسازان پایههای قیمتی خودروها را نیز پایین بیاورند، تغییر قیمتی نزولی در بازار به خوبی خود را نشان خواهد داد زیرا در گذشته خودروسازان پایههای قیمتی خودروها را متناسب با نرخ گذشته ارز که بسیار بالاتر از نرخ فعلی بود، تعیین کردند.
این مقام مسئول ادامه داد: به طور کلی چنانچه قیمتها را از اواخر فروردین ماه به بعد مورد بررسی قرار دهیم، میبینیم که اکنون نسبت به آن زمان، ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت در بازار خودرو ایجاد شده در حقیقت از ۲۵ فرودین ماه سال جاری تا اواخر خرداد ماه بازار خودرو افزایشی پیش رفت اما از اوایل تیرماه تاکنون در بازار خودرو کاهش قیمت را مشاهده کردیم.
وی از کاهش بیشتر قیمتها در بازار خودرو در آینده خبر داد و افزود: با بررسی و مقایسه تفاوت نرخ ارز در دی و بهمن ماه سال گذشته، اکنون که قیمت ارز کاهش داشته و به ثبات رسیده، قیمت خودرو بسیار بالاست، بنابراین لازم است که بیشتر از این کاهش قیمت خودرو را شاهد باشیم.
موتمنی تصریح کرد: حتی در خودروهای مونتاژی نیز به وضوح دیده میشود که این خودروها در بازار آزاد زیر قیمت کارخانه خرید و فروش میشوند. به طور مثال جک S۵ کرمانموتور در کارخانه حدود ۳۰۲ میلیون تومان است اما در بازار ۲۷۰ میلیون تومان فروخته میشود یا در شرکت مدیرانخودرو نیز خودروی MVM ۳۱۵ در بازار ۱۱۵ میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که شرکت این محصول را ۱۴۰ میلیون تومان تعیین قیمت کرده، همچنین این شرکت تیگو ۷ خود را ۴۳۷ میلیون تومان قیمتگذاری کرده در حالی که قیمت این محصول در بازار بین ۳۶۸ تا ۳۷۰ میلیون تومان است.