محمدرضا نجفی منش، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و از کارشناسان صنعت در مورد این قرارداد میگوید: «قرارداد تولید خودرو با رنو یکی از دستاوردهای مهم و اساسی برجام و یکی از مهمترین قراردادهای جذب سرمایهگذاری خارجی است که همه شاخصههای مورد نظر در مورد یک قرارداد خوب که با اسناد بالادستی از جمله سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم همخوانی داشته باشد را دارد.»
وی با بیان اینکه این قرارداد میتواند یک تحول مهم در صنعت خودرو ایجاد کند، میافزاید: «همانطور که ساخت اولین هایپرمارکتها در کشور توانست یک تحول مهم در عرصه ارایه خدمات در این بخش ایجاد کند این قرارداد جدید هم میتواند تولید و فروش خودرو در کشور را به شکل مثبت و معناداری متحول کند.»
نجفی منش با اشاره به اینکه انعقاد و اجرایی شدن این قرارداد میتواند به توسعه صنعت قطعهسازی کشور هم کمک کند، میگوید: «تولید قطعات برای تولید خودرو در قالب این قرارداد تا ۸۰ درصد هم در داخل امکانپذیر است و امکانات و زیرساختهای لازم در صنعت قطعهسازی کشورمان برای بهرهگیری از این فرصت هم وجود دارد. بنابراین این قرارداد میتوان نقطعه عطفی در گسترش صنعت خودرو باشد.»
وی با بیان اینکه ارز آوری و ایجاد اشتغال از جمله نیازهای مهم و ضروری در کشورمان است، می گوید: «تعهد طرف خارجی به صادرات حداقل ۳۰ درصد محصولات تولید شده هدف ارزآوری را برای ما تامین میکند و از آن طرف اشتغالزایی بالایی در حد ۳ هزار نفر به طور مستقیم در نتیجه اجرایی شدن این قرارداد محقق میشود که دستاورد بزرگی است.»
گفتنی است در فاز اول این قرارداد که تولید از اواخر سال آینده وارد بازار میشود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشود و تا سال ۲۰۲۴ هم این میزان تولید به سقف ۳۰۰ هزار دستگاه میرسد از دیگر نکات مورد توجه در این قراداد هم ایجاد هاب R&D توسط رنو در ایران است. این اقدام برای اولین بار انجام میشود و رنو حدود ۶ مرکز تحقیق و توسعه دارد و یکی از آنها در ایران خواهد بود.