تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۵۳۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

مصرف کنندگان ورق گالوانیزه اتحادیه اروپا به دنبال بازار جایگزین هستند

می متالز - اتحادیه اروپا گام دیگری با هدف محافظت از تولیدکنندگان داخلی فولاد انجام داده است. در همین راستا، اتحادیه اروپا اقدامات ضد دامپینگ را برای تجارت مربوط به واردات فولادهای مقاوم در برابر خوردگی از چین اجرایی کردند. این در حالی است که فعالان بازار معتقد هستند، این تصمیمات تغییرات قابل توجهی را در ساختار عرضه و واردات این نوع از محصولات فولادی به اتحادیه اروپا ایجاد نمی‌کند.
مصرف کنندگان ورق گالوانیزه اتحادیه اروپا به دنبال بازار جایگزین هستند

اقدامات ضد دامپینگ اروپا، با اعمال تعرفه‌های گمرکی، با توجه به بسته‌های وارداتی، در محدوده 17.2 تا 28.5 درصد اعلام شده‌اند. نمودار 1 میزان تعرفه‌های ضد دامپینگ اعمال شده بر شرکت‌های فولادی چین را نشان می‌دهد. تعرفه‌های یاد شده به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که حاشیه سود را برای تولیدکنندگان کاهش دهند به‌گونه‌ای که در نهایت مانع از عرضه محصولات فولادی یاد شده از چین به بازار اتحادیه اروپا شوند. به‌خصوص که در حال حاضر و قبل از اجرای اقدامات ضد دامپینگ، محصولات چینی به‌دلیل قیمت‌های رقابتی، از سوی خریداران بسیار جذاب بود.

البته باید خاطرنشان ساخت که تحلیلگران بازار معتقد هستند حتی با اجرای اقدامات ضد دامپینگ، حجم کل واردات به اتحادیه اروپا به‌سختی کاهش خواهد یافت. اتحادیه فولاد اروپا (یوروفر) با وجودی که از تصمیم اخیر کمیسیون اروپا در خصوص اقدامات ضد دامپینگ علیه چین حمایت کرد؛ مدعی شده است که این موضوع نمی‌تواند مانع از واردات فولاد به مرزهای اروپا شود؛ زیرا در غیبت صادرکنندگان چینی، سایر رقبا این بازار را به دست خواهند گرفت.

در همین راستا باید افزود، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا، به دنبال عرضه‌کنندگان جایگزین برای تامین نیاز خود هستند و حتی خرید خود را از دیگر منابع آسیایی افزایش داده‌اند. از دیگر منابع آسیایی جذاب می‌توان به هند، تایوان و کره جنوبی اشاره کرد. براساس گزارشات ارائه شده از سوی یوروفر، از ماه ژانویه تا مِی 2017، مشاهده می‌شود که صادرات محصولات فولادی پوشش‌دار از سوی هند به اتحادیه اروپا حدودا 2 برابر افزایش یافت و به 470 هزار تن رسید. در دوره 5 ماهه یاد شده، میزان واردات محصولات فولادی پوشش‌دار از کره جنوبی و تایوان ثابت باقی ماند؛ که حجم واردات این محصولات به‌ترتیب معادل 447 و 122 هزار تن گزارش شد.

گفتنی است که با توجه به بیانیه رسمی یوروفر، تحقیقات در خصوص دامپینگ محصولات فولادی مقاوم در برابر خوردگی ساخت چین، شامل محصولات تخت، فولادهای آلیاژی، محصولات غیر آلیاژی، گالوانیزه، ورق‌های پوشش داده شده با فلزاتی همچون روی و آلومینیوم انجام شد و پس از آن شکایتی مبنی بر قیمت ارزان ورق‌های فولادی پوشش‌دار توسط یوروفر با همکاری و همراهی 8 تولید‌کننده فولاد در اتحادیه اروپا اعلام شد. شایان ذکر است که چین در طول ژانویه تا ماه مِی 2017، حدود 1.5 میلیون تن محصولات فولادی پوشش داده شده را به اتحادیه اروپا صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، رشد 45 درصدی داشت. بر همین اساس نیز در حال حاضر تعرفه‌هایی به‌صورت موقت بر محصولات فولادی یاد شده و ساخت چین اعمال شده است که در نمودار نشان داده شده‌اند.

عناوین برگزیده