تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۵۴۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت روی نیز پس از 10 سال، از مرز 3 هزار دلار عبور کرد

می متالز - پس از مدت‌ها انتظار در نهایت قیمت روی از مرز 3 هزار دلار عبور کرد تا پیش‌بینی تحلیلگران بازار برای سال 2017 درست از آب درآید. ایجاد تحریم‌های جدید علیه کره شمالی نیز موجب داغ‌تر شدن بازارهای جهانی سرب شد.
قیمت روی نیز پس از 10 سال، از مرز 3 هزار دلار عبور کرد

در ماه‌های اخیر قیمت روی، تحت تأثیر کمبود عرضه در بازارهای جهانی با رشد قابل توجهی همراه بوده است. چنان‌چه مقدار موجودی روی انبارهای بزرگترین بازارهای بورسی جهان، از جمله بازار بورس فلزات لندن بررسی شود، روند نزولی این موجودی به‌خوبی نمایان خواهد بود که حاکی از روند نزولی مقدار عرضه این فلز در بازارهای جهانی است. در نمودار 1، قیمت نقدی و موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن طی یک ماه منتهی به 16 آگوست آورده شده است. موجودی انبارهای روی در طول هفته پایانی نشان داده شده در این نمودار، از 11 آگوست رو به کاهش بود و از 258.3 هزار تن به 250.7 هزار تن در 16 آگوست رسید. همین کاهش موجودی زمینه‌ساز رشد قیمت این فلز شد و در نهایت پیش‌بینی عبور قیمت روی از مرز 3 هزار دلار به ازای هر تن را محقق کرد.

شاخص ارزش دلار در ابتدای این هفته روند رو به رشدی را طی کرد و از 93.06 واحد در 11 آگوست به 93.85 واحد در 15 آگوست رسید. یکی از اعضای فدرال رزو آمریکا به نام دادلی (Dudley)، در سخنرانی خود در ابتدای این هفته اعلام داشت که با وجود عدم رشد تورم، باید میزان نرخ بهره دلار در ماه دسامبر بالا رود. هرگونه جهت‌گیری اعضای فدرال رزو درباره نرخ بهره می‌تواند بر ارزش دلار آمریکا تاثیرگذار باشد. با این حال، در روز 16 آگوست شاخص ارزش دلار کاهش یافت و به 93.54 واحد رسید که همین کاهش نیز به کمک کاهش موجودی روی باعث شد تا قیمت هر تن روی در این روز از مرز 3 هزار دلار عبور کند.



در نمودار 2 نیز نوسانات موجودی انبارهای سرب بازار بورس فلزات لندن و قیمت نقدی معاملات این فلز طی یک ماه گذشته، یعنی از 16 جولای تا 16 آگوست را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود موجودی انبارهای سرب در 2 روز 15 و 16 آگوست به کمتر از سطح 150 هزار تن رسید. این در حالی است که میزان موجودی سرب انبارهای بورس فلزات لندن پس از سال 2009 هرگز کمتر از 150 هزار تن نشده بود. کاهش موجودی سرب دنیا در روزهای اخیر، تا حدودی به تحریم‌های کره شمالی از سوی سازمان ملل وابسته است. گفتنی است که چین حدود 10 درصد کنسانتره سرب خود را از این کشور تهیه می‌کند که با وضع تحریم‌های جدید علیه کره شمالی و عدم تامین کافی کنسانتره سرب چین، از مقدار عرضه سرب تصفیه شده در بازار چین کاسته شده و همین امر موجب رشد قیمت سرب در دنیا شد. البته گفتنی است که در روز 15 و 16 آگوست، کاهش ارزش دلار نیز در کنار کاهش موجودی انبارهای دنیا، به رشد قیمت سرب کمک کرد و باعث شد تا قیمت سرب به مرز 2 هزار و 400 دلار به‌ازای هر تن نزدیک شود.

عناوین برگزیده