تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۵۴۷۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش 13 درصدی پرونده‌های قاچاق در خراسان رضوی در سال جاری

می متالز - ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه اول امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل، تعداد پرونده‌های قاچاق کالا در گمرک استان خراسان رضوی ۱۳ درصد کاهش یافته است.
کاهش 13 درصدی پرونده‌های قاچاق در خراسان رضوی در سال جاری

به گزارش می متالز، امید جهانخواه ظهر امروز در نشست خبری که به‌ مناسبت هفته دولت در محل اداره گمرک مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در چهار ماهه اول امسال نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل، تعداد پرونده‌های قاچاق کالا در گمرک استان خراسان رضوی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: بیشترین تعداد پرونده، مربوط به‌گمرک دوغارون با 188 پرونده در چهار ماهه نخست سال جاری بوده است.

وی اظهار کرد: از جزئیات عملکرد پنج ماهه استان در مورد کالاهای وارداتی و درآمدهای گمرکی، بی‌اطلاع هستم.

دسترسی به‌ آمار گمرک ایران کاهش یافت

جهانخواه در خصوص درآمدهای گمرکی گفت: به‌ درآمدهای گمرکی دسترسی نداریم و هنگامی که با گمرک ایران مکاتبه می‌کنیم، می‌گویند آمار پالایش شده به‌ سازمان توسعه تجارت داده شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی تصریح کرد: کاهش سطح دسترسی استان به آمار سامانه جامع امور گمرکی دلیل این بی‌اطلاعی است.

وی بیان کرد: گمرک مشهد از نظر صادرات جزو پنج گمرک اول در کشور است و علاوه بر این، صدور اظهارنامه به‌صورت سامانه جامع امور گمرکی بدون مراجعه ارباب رجوع صادر می‌شود.

جهانخواه تراز تجاری خراسان رضوی را مثبت اعلام کرد و افزود: از گمرکات استان به‌افغانستان، روسیه و به بیش از ۷۰ کشور  صادرات داریم که نشان‌دهنده بازاریابی خوب است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی همچنین اظهار کرد: محدودیت برای تردد کامیون‌های ایرانی در مرز ترکمنستان نه فقط پابرجا است، بلکه گزارش‌های غیررسمی، از افزایش ۳۰ دلاری هزینه‌ها حکایت دارد.

وی تصریح کرد: در مرز باجگیران همان محدودیت‌های گذشته را داریم، همچنین در خصوص میزان وزن  و تعداد کامیون‌ها با ترکمنستان مشکل داریم.

کاهش مقصد صادراتی استان

جهانخواه به‌آمار صادرات و واردات گمرکات خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: میزان صادرات گمرکات استان در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۳۵ درصد رشد و از نظر ارزشی ۳۰ درصد کاهش داشته است، در همین مدت واردات استان از نظر وزنی دو و از نظر ارزشی ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی واردات خراسان رضوی در پنج ماهه نخست امسال را ۱۲۳ هزار تن به‌ارزش ۱۴۶ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان از نظر وزنی دو درصد و از نظر ارزشی ۶ درصد کاهش داشته است.

وی میزان صادرات کالا در پنج ماهه نخست سال جاری را ۱ هزار و ۵۱۸ میلیون تن به‌ارزش ۶۴۷ میلیون دلار اعلام کرد.

جهانخواه همچنین با اشاره به‌کم شدن ۶ کشور از مقصد صادراتی خراسان رضوی، اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سال ۹۷ به ۸۱کشور صادرات داشتیم که در سال ۹۸ به ۷۵ کشور رسیده است .

ناظر گمرکات خراسان رضوی همچنین درخصوص صادرات سیمان، عنوان کرد: در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به‌مدت مشابه از لحاظ وزنی ۱۸۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۹۴درصد صادرات سیمان افزایش داشته است.

 وی ادامه داد: در صادرات  بازارچه‌ای در خراسان رضوی ۶۳ درصد از نظر وزنی و ۵۲ درصد از نظر ارزشی در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به‌مدت زمان مشابه در سال گذشته کاهش داشته‌ایم، همچنین در صادرات چمدانی ۲۸۳ درصد از نظر وزنی و ۱۴۰ درصد از نظر ارزشی رشد در استان به‌وجود آمده است.

کاهش زمان رسیدگی به‌پرونده‌های قاچاق کالا در گمرکات استان

جهانخواه از کاهش زمان رسیدگی به‌پرونده‌های قاچاق کالا در گمرکات خراسان رضوی خبر داد و تصریح کرد: ایجاد سامانه‌های الکترونیکی از جمله سامانه جامع امور گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی در شناسایی اسناد جعلی و جلوگیری از ورود کالای قاچاق و نیز تسریع در رسیدگی به‌پرونده‌ها موثر بوده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی اظهار کرد: متوسط زمان رسیدگی به‌پرونده‌ها در بخش قاچاق کالا در حال حاضر از ۲۶ روز به ۳روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مرز دوغارون، سرخس و لطف‌آباد  سه دستگاه xray داریم که در راستای تسریع در تجارت این تعداد را در مرز دوغارون دوبرابر کرده‌ایم.

کاهش ۴۳درصدی ترانزیت کالا در گمرکات استان

جهانخواه در بخش دیگری از سخنانش از کاهش ۴۳درصدی ترانزیت کالا در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و افزود: در بحث ترانزیت کالا در مبدا ۵۰ درصد و در مقصد۳۳ درصد کاهش داشتیم و آن به‌دلیل عدم بازاریابی مناسب و مسیرهای جایگزین برای کشورهای مقصد است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی افزود: ترانزیت در هر کشوری یک مزیت و یک برند محسوب می‌شود، ایران می‌تواند با بهره‌گیری از ترانزیت منافع بسیاری به‌دست آورد و جایگاه سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را در منطقه تثبیت کند و در این بین خراسان رضوی در محور شرق یک فرصت استثنایی در جهت تقویت قابلیت­‌های کشورمان و کسب آمادگی­‌های لازم برای رقابت در عرصه حمل­ ونقل بین­‌المللی است که به­‌دنبال آن این موضوع می‌تواند نقش بسزایی در اشتغال‌زایی استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: از مزیت‌های دیگر خراسان رضوی وجود مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون است که می‌تواند سهم به‌سزایی در اقتصاد استان از طریق ایجاد ارزش افزوده برای کالاهای ترانزیتی و صادرات داشته باشد، همچنین وجود مزیت­‌ها و امکانات ریلی در مرز سرخس که بزرگ­‌ترین مرز ریلی کشور در زمینه فعالیت­‌های ترانزیتی است موقعیت ممتازی را برای فعالیت­‌های اقتصادی استان رقم زده.

جهانخواه با بیان اینکه در چند سال اخیر قاچاق پیاز زعفران نداشتیم، اظهار کرد: با توجه به‌تحریم‌ها صادرات زعفران کاهش پیدا کرده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی یکی از دلایل کاهش صادرات زعفران را برگشت ارز حاصل از صادرات عنوان کرد و گفت: همچنین تغییر بازارهای هدف، صادرات زعفران را کاهش داده است.

دپوی لوبیا در گمرکات استان به‌دلیل تغییر تعرفه است

وی در ادامه با بیان اینکه در  خراسان رضوی دپوی کالا نداریم، اظهار کرد: دپوی کالا مربوط به‌استان‌های دریایی است، تنها در خصوص لوبیا دپوی کالا داشتیم که به‌دلیل تغییر کالای مربوطه بود، خوشبختانه در مورد کالاهای صادراتی اصلا دپو در انبارها نداریم، اما در مورد واردات برخی از اقلام نیاز به‌مجوزات و قرنطینه‌های مختلف دارند به‌همین علت مشکلاتی برای ترخیص آن‌ها به‌وجود می‌آید.

جهانخواه با بیان اینکه در رابطه تعرفه با گمرکات حبوبات و گیاهان بر اساس نوع گونه طبقه‌بندی می‌شوند و بر اساس ثبت سفارش کد داده می‌شود ، تصریح کرد: کد تعرفه لوبیا قرمز مربوط به‌گونه خاص بود که برای بررسی به‌جهاد کشاورزی ارسال شد که بعد از بررسی مشخص شد نوع لوبیا ثبت شده با نوع لوبیا ارسالی متفاوت بود که در نتیجه در زمان گمرک با تفاوت ۲۷درصدی گمرک مواجه شدیم.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ابراز کرد: برای این منظور با تهران مکاتباتی داشتیم و در انتظار پاسخ تهران هستیم.

عناوین برگزیده