به گزارش می متالز، ذوب آهن همجوار اصفهانی هاست، اما توسعه اش برای یک کشور اعتبارمی آورد. کارخانه ای که حالا با سختی مواد اولیه خود را تامین می کند و به گفته سکاندارش به غیر از مشکلاتی که نوسانات نرخ ارز برای تهیه مواد اولیه پیش روی آنها قرار داده بخشی از مشکلات هم از واگذاری ناهمگون معادن کشور ناشی می شود. معادنی که به جای تمرکز روی توسعه خود، پایین دستشان را توسعه دادهاند و به سمت تولید شمش و محصولات فولادی گرایش پیدا کردهاند. باوجود این مشکلات، اما سختکوشان ذوبآهن توانستند در سال گذشته رکورد تولید دو میلیون و 410 هزار تن چدن را بزنند و البته برای افزایش تولید در سال جاری نیز برنامه هایی دارند. رد پای تاریخ را که بگیریم، نقلقولها از ذوبآهن اصفهان و فراز و فرودهایش بسیار است. مرحوم احمد حامی، پدر مهندسی عمران ایران، زمانی که طرح قرارداد بین ایران و آلمان برای تاسیس کارخانه آهن و فولاد با مخالفت آمریکا و صدر اعظم وقت آلمان روبه رو شد، خطاب به صدر اعظم آلمان اینطور گفت: «ملت ایران قوت لایموت خود یعنی گندم را به عنوان بهای کارخانه ذوبآهن در زمان جنگ به آلمان داد. دولت فعلی آلمان که خود را جانشین آلمان سابق میداند، باید به تعهدات خود عمل و نسبت به اجرایی شدن تاسیس کارخانه تولید فولاد در ایران اقدام کند. »صدر اعظم آلمان در پاسخ به حامی گفته بود: «به فکر پروژههای تخیلی مانند داشتن کارخانه تولید فولاد برای کشورتان نباشید.» پدرمهندسی عمران ایران نیز خطاب به صدر اعظم آلمان گفت: «حتی بدون حمایت شما هم به امید خدا ایران دارای صنعت فولاد خواهد شد.» حالا ایران صاحب برندهای بزرگ فولاد از جمله ذوب آهن اصفهان است که نام و نشانش در بازارهای جهانی می درخشد.
گرمای کوره بلند و سرخی آهنی که از دل پرسوز و گدازش بیروی می آید، بازدید از سایر بخش های کارخانه ذوبآهن را جذاب می کند. عظمت درهای فلکسیبل را که پیشتر درباره بومی سازی شدن دانش طراحی و تولیدش در ذوب آهن شنیده بودیم، به چشم می بینیم. در هایی که از یک هزار قطعه تشکیل شده اند. پیشتر طراحی وساختش توسط چند کشور خارجی انجام میشده، اما ذوب آهن اصفهان پس از یکسال کار تحقیقاتی، با بومیسازی دانش ساخت این درها، گام بلندی برای حذف آلایندههای زیست محیطی برداشته است.جلوگیری از شکستن درهای سلولهای باتری، جلوگیری از خسارت به ماشینآلات باتری ککسازی، جلوگیری از ریزش قطران از اطراف درها، تسهیل در تعمیر و نگهداری درهای موجود و کاهش تنش های حرارتی، از مهمترین مزایایی است که به گفته مهندسان ذوب آهن با اجرای این پروژه رقم می خورد. مرحله بعدی، بازدید از کارخانه برای اطلاع از چند و چون پیشروی پروژه پی سی آی است که با اجرایی شدنش قیمت تمام شده تولیدات ذوب آهن کاهش پیدا میکند. کک، خوراک اصلی کوره بلندهاست. برای کاهش مصرف کک و کاهش قیمت تمام شده تولیدات، پروژه PCI اجرا شده که البته به مرحله افتتاحش نزدیک است.هدف از اجرای این پروژه به غیر از کاهش مصرف کک در کوره بلندها، افزایش تولید چدن، کاهش قیمت تمام شده، کاهش واردات کک و گاز طبیعی است که با تزریق پودر زغالسنگ به کوره بلند، امکان صرفهجویی به مراتب بیشتری در مصرف کک نسبت به گاز طبیعی فراهم میشود.در کنار اجرای این پروژه، تولید تسمههای تیرورق نیز در ذوب آهن در حال انجام است. تسمههای تیرورق از محصولات جدید کارخانه هستند که برای تنوع بخشی به سبد محصولات در کارخانه تولید می شوند تا ایمنیسازههای فولادی را تضمین کنند. حالا سالنی بزرگ پیش روی ماست که ریلهای تولیدی را درون خود جای داده است. ریل هایی که با تولیدشان از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری میکنند. ریل UIC60 اصلیترین ریل خطوط حمل و نقل ریلی کشور، ریل S49 مخصوص مترو و ریل U33 مربوط به خطوط قدیم کشور، اصلیترین محصولات تولید ریل در ذوب آهن هستند. به گفته مهندسان ذوبآهن، هیچ گونه محدودیتی در تولید هیچ گونه ریل که وزن واحد متر آنها تا 100 کیلوگرم برمتر است، با هرکدام از استانداردهای جهانی وجود ندارد.
پس از بازدید از کارخانه به ساختمان توحید میرویم. طبقه هفتم و دفتر منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوبآهن اصفهان. یزدیزاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از چند و چون اقدامات در دست انجام کارخانه میگوید. نشست خبری او راس ساعت آغاز میشود. او میگوید: سال گذشته برای ذوبآهن از نظر اقتصادی، سال بسیار سختی بود، اما با وجود تمام سختیها، تحریم ها، اعتصاب کامیونداران و بحران آب، ذوب آهن اصفهان سال گذشته را با رکورد تولید دو میلیون و ۴۱۰ هزار تن چُدن پشت سر گذاشته است. مدیرعامل ذوب آهن بیان میکند: امسال برای تولید سه میلیون و ۵۰ هزار تن چُدن برنامه ریزی شده، به شرط اینکه تعمیرات کوره شماره یک، تمام و از شش ماه دوم سال وارد مدار تولید شود. او میگوید: امیدواریم در سه ماه پایانی سال جاری بتوانیم کوره شماره یک را طبق برنامه وارد مدار تولید کنیم. یزدی زاده تصریح میکند: ذوبآهن اصفهان در یکسال گذشته رکوردهای خوبی به دست آورده است، ضمن اینکه تولید ریل به عنوان یکی از بزرگترین آرزوهای ملی در این شرکت محقق شد و امروز به عنوان یک محصول روتین در ذوب آهن، فولاد ویژه ریل تولید میشود و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. مدیرعامل ذوب آهن تاکید می کند: واردات ریل در شرایط کنونی با قیمتی به مراتب بیشتر از محصول داخلی، هیچ توجیهی ندارد و انتظار ما این است که در سال رونق تولید، واردات متوقف شود.
اقدامات انجام شده در کارخانه به منظور صرفه جویی در مصرف آب، موضوع دیگری است که مدیرعامل ذوب آهن به آن اشاره می کند. یزدی زاده میگوید: ذوب آهن در سالهای گذشته در حوزه آب هم اقدامات خوبی انجام داده و مصرف خود را از ۱۷ میلیون مترمکعب در سال ۹۶ به ۱۴ میلیون مترمکعب در سال گذشته رسانده است. او اذعان می کند: تولید در این واحد بزرگ صنعتی نباید متوقف شود، اما مصرف آب باید کاهش بیشتری پیدا کند و این اقدام را از طریق انعقاد قرارداد برای خرید پساب از زرین شهر و شهرهای مجاور با هزینه حدود یکهزار میلیارد تومان انجام داده ایم. او بیان میکند: برداشت آب از رودخانه تا چهار سال آینده به کمترین میزان خواهد رسید. مصرف آب در این شرکت از دو سال آینده به حدود ۱۰ میلیون متر مکعب میرسد و آب خام فقط در حد آب آشامیدنی و مصارف بهداشتی داخل کارخانه استفاده میشود. اینطور که یزدی زاده میگوید: از طریق پروژههای مختلف، مصرف آب کارخانه کاهش پیدا کرده است. سال 96 حدود 17 میلیون متر مکعب مصرف آب داشتیم و سال گذشته به 14 میلیون متر مکعب رسیده است همچنین استفاده از پساب نیز به عنوان یکی از دیگر اقدامات مهم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا قراردادهای مختلفی به منظور خرید پساب شهرهای مختلف منعقد شد که از خرید پساب زرینشهر کلید خورد. یزدیزاده ادامه میدهد: مبلغ پروژه های خرید پساب حدود 1000 میلیارد تومان است و قراردادهای خرید شهرهای نجف آباد، ایمانشهر و روستاهای فلاورجان نیز منعقد شده است، امیدواریم از دو سال آینده به مرور مصرف آب خام فقط در حد شرب و مصارف بهداشتی داخل کارخانه باشد که در این زمینه پروژه BOT تصفیهخانه توسط شرکت مپنا به عنوان برنده در دست اقدام است و نخستین الگوی کشور در این زمینه به شمار می رود. مدیرعامل ذوب آهن تصریح کرد: گازی که برای نیروگاه به ما می دهند، با تعرفه صنعتی است، در حالی که گاز باید با تعرفه نیروگاهی به شرکت ذوبآهن اختصاص داده شود. اوبیان می کند: تمام معادن ایران در گذشته در اختیار ذوب آهن اصفهان بود، اما از زمانی که بحث واگذاریها انجام شد و متاسفانه ناهمگونی رخ داد، مشکلات فراوانی را ایجاد کرد.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان میگوید: تولید ریل به عنوان یک آرزوی بزرگ برای ایرانیان مطرح بود که در سال گذشته در ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست. برای تولید این محصول استراتژیک، پروژه VD در ذوب آهن راه اندازی شد تا فولاد ریل با بالاترین کیفیت تولید شود، در شرایط فعلی نیز محدودیتی در خصوص تنوع و تناژ تولید ریل وجود ندارد. مــدیـــرعــــامل ذوبآهن اصفهان خاطرنشان میکند: طراحی، ساخت و تولید درهای فلکسیبل(انعطافپذیر) با تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنان و در شرایط سخت تحریمی به ثمر نشست و افتخاری دیگر به کارنامه این شرکت مادر صنعتی افزوده شد، هم اکنون نیز تعدادی از در ها نصب شده که هر یک از این آنها حدود 1000 شیت نقشه و بیش از چند هزار قطعه است.
یزدی زاده در خصوص پروژه PCI نیز توضیح می دهد: این پروژه از سال 95 کلید خورد و به دلیل مشکلات تحریم و واردات قطعات پیشرفت کندی داشت. مراحلی از این پروژه توسط طرف چینی انجام می شود که برنده مناقصه بود، اما نصب، ساخت، اسکلت فلزی، معماری و... توسط ذوب آهن انجام می شود.او ادامه می دهد: این پروژه هم اکنون در فاز راه اندازی قرار دارد، تنها بخش کوچک آن که تزریق پودر زغال به داخل کوره بلندهاست، باقی مانده که به صورت آزمایشی به زودی انجام می شود. یزدیزاده میگوید: ذوب آهن در سال گذشته نزدیک به ۷۵۰ میلیارد ریال سود داشته که این به معنی سود ۷ و نیم درصدی شرکت است. این سود از نظر ما مطلوب نیست و باید با روشهایی همچون بهبود فرایندها بتوانیم تولید و سود شرکت را ارتقا دهیم.مدیرعامل ذوبآهن اصفهان بیان میکند:۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در مجموعه این شرکت وجود دارد و سالانه ۱۵ میلیارد تومان برای نگهداری فضای سبز این شرکت هزینه می شود. او خاطرنشان میکند: این مجتمع صنعتی با وجود برخورداری از حدود ۷۸۰ هکتار فضای کارگاه تولیدی، باید ۲۵ درصد آن را به فضای سبز اختصاص دهد. به گفته یزدی زاده، برای نگهداری سامانه های فیلتراسیون و آسپیراسیون ذوب آهن، سالانه ۱۰ میلیارد تومان هزینه می شود.