تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۵۵۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صدای اعتراض مردم جوشقان قالی را بشنوید/ تخریب محیط زیست و بی‌اعتنایی شرکت‌های معدنی

می متالز - معادن سنگ در اطراف جوشقان قالی در حالی رو به توسعه است که مردم این شهر نسبت به تخریب محیط زیست و مراتع اعتراض دارند؛ اما صدایشان را کسی نمی‌شنود.
صدای اعتراض مردم جوشقان قالی را بشنوید/ تخریب محیط زیست و بی‌اعتنایی شرکت‌های معدنی

به گزارش می متالز، اعظم ذوالفقاری منظری، حدود یک ماه پیش، ویدئویی از امام جمعه جوشقان قالی در فضای مجازی منتشر شد که در آن وی به افتتاح معدنی جدید در کوه‌های اطراف این شهرستان اعتراض و مسوولان جوشقان قالی را تهدید کرد که اگر این معدن کار خود را آغاز کند، نماز جمعه را تعطیل خواهد کرد.

با این اقدام انقلابی حجت الاسلام غلامرضا سلیمانی، معدن افتتاح نشد و فرماندار هم قول همکاری با مردم داد و نماز جمعه تعطیل نشد؛ اما حواشی این معدن تمام نشد.

جوشقان قالی، شهری است که در دامنه کوه کرکس و در بخش قمصر کاشان قرار دارد. آب و هوای آن معتدل است؛ به گونه‌ای که از باغ‌های گل محمدی آن تا ۶۰ روز عطر محمدی به مشام می‌رسد. اما مناظر طبیعی جوشقان در حال تخریب است و بخش مهمی از اطراف جوشقان اکنون در اختیار پیمان کاران معادن قرار گرفته است.

فعالیت معادن در اطراف جوشقان در چند سال گذشته در نقاطی با فاصله چند کیلومتری از این شهر جریان داشت، اما طی چند سال اخیر به محدوده شهری بسیار نزدیک شده و طبیعت اطراف آن را دستخوش تغییر کرده است.

 

تعارضات در موافقت یا مخالفت با توسعه معادن!

مردم جوشقان در تیرماه امسال علیه گسترش فعالیت‌های معدنی در اطراف این شهر اعتراض کردند. معاون سیاسی امنیتی فرماندار کاشان در همان زمان با رسانه‌ها مصاحبه کرد و گفت: اعتراض برخی از شهروندان جوشقان قالی در خصوص فعالیت معدن سنگ با حضور اداره‌های مربوط، شورای اسلامی و شهردار آن شهر مورد بررسی قرار گرفت.

عباسعلی قپانی پور فعالیت صاحبان معدن را تحت چارچوب‌های قانونی دانست و گفت: پرداخت‌های آنان برای توسعه و آبادانی شهر در برخی مواد حتی فراتر از قانون است.

به گفته او، معترضان باید قانون را بشناسند و خواسته‌های خود را در چارچوب راهکار‌های قانونی مطالبه کنند.

ما اظهارات معاون سیاسی فرماندار کاشان، در تعارض با آن چیزی است که رئیس شورای شهر جوشقان می‌گوید. رمضانعلی صادق پور معتقد است که ساخت این معدن در طرح جامع شهری، در محدوده گردشگری شهر تعریف شده و به این صورت، معدن باعث تخریب محدوده گردشگری شهر به حساب می‌آید.

ورود صادق پور به مسئله معادن جوشقان در زمانی اتفاق افتاد که در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مردم جوشقان، تصویر نامه‌ای دستنویس منتسب به وی منتشر شد.

در این نامه که روی برگه‌ای با سربرگ شورای اسلامی شهر جوشقان، مهر این شورا و نام رمضانعلی صادق پور نوشته شده، خطاب به رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اصفهان و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، راه و شهرسازی و محیط زیست، درخواست تعجیل در صدور پروانه اکتشاف معدن دارد.

عناوین برگزیده