به گزارش می متالز، در این میان باید اهداف صادراتی را به کدامسو پیش ببریم تا شرایط بهتر شود.
هرچند تحریمها موضوع جدیدی نیست و بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نسبت به آن آگاهی دارند اما با توجه به شرایط امروز و برای حفظ بازارهای صادراتی باید چارهاندیشی کرد.
یکی از مهمترین راهکارهایی که میتوان برای صادرات درنظر گرفت، ایجاد کنسرسیوم صادراتی است که میتواند تولیدکنندگان کوچک و بزرگ را در یک مسیر صادراتی قرار دهد.
از نظر بازار هدف، میتوان به سمت بازارهای جایگزین و هدفهای جدید صادراتی پیش رفت. کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس، شمال افریقا و جنوب شرق آسیا در بین بازارهای صادراتی محصولات فولادی، سهم بیشتری از بازار ایران را از آن خود کردهاند. البته در زمینه بازارهای هدف باید بیشترین تمرکز را بر کشورهای همسایه داشته باشیم که از یکسو محدودیتهای صادراتی تحریمها را ندارند و از سوی دیگر هزینههای حملونقل به این کشورها اندک است.
حتی میتوان بر مبنای پول این کشورها به مبادله پرداخت و بازار مشترک صادراتی ایجاد کرد و همچنین هلدینگهای مشترک صادراتی در داخل و خارج از کشور تشکیل داد و با تمام توان و کمک گرفتن از بخشهای گوناگون خصوصی و دولتی، صادرات فولاد را حفظ کرد.