تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۵۵۲۷۱
سرویس خبر : زمین شناسی

تذکرات معدنی استاندار خراسان شمالی/ معدن‌های استان خواب است

می متالز - استاندار خراسان شمالی در خصوص راه‌اندازی و فعال‌سازی بخش معدن استان به متولیان این حوزه تذکرات و هشدارهایی داد و گفت: بخش معدن استان خواب است و باید آن را فعال کرد.
تذکرات معدنی استاندار خراسان شمالی/ معدن‌های استان خواب است

به گزارش می متالز، محمدعلی شجاعی در ششمین شورای معادن استان در ارتباط با فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور در این استان اظهار کرد: یک سری امور روتین فعالیت‌های زمین‌شناسی کشور در سطح ملی است که باید در خراسان شمالی انجام شود و یکسری امور خاص این استان است.

ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای صدور پروانه اکتشاف آلبلاغ

وی در بخش دیگر سخنان خود در ارتباط با معدن آلبلاغ شهرستان اسفراین نیز افزود: نمی‌توانیم شرایط فعلی را ثابت نگه‌داریم و باید هرچه سریع‌تر وضعیت این معدن در ارتباط با اجرای پروژه پی‌جویی، اکتشاف و تعیین ذخیره معدن سرب روی آلبلاغ سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت استان مکلف است ظرف یک هفته پیگیری صدور پروانه اکتشاف و حفاظت این معدن را توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست استان تحویل سازمان ایمیدرو دهد.

زیرساخت های معادن باید مهیا شود

وی در خصوص گزارش اقدامات انجام‌گرفته پروژه‌های زیرساخت معادن و راه‌های دسترسی به آن افزود: مجری این طرح بنیاد مسکن استان است لذا فرصتی سه ماهه داده می‌شود تا این امور را مورد پیگیری و عملیاتی شدن قرار دهند.

شجاعی همچنین در خصوص گزارش عملکرد پروژه‌های تأمین برق‌رسانی به معادن استان نیز گفت: بر اساس این گزارش کار برق‌رسانی معادن و واحدهای تولیدی شهرستان‌های مانه و سملقان و گرمه نسبت به سایر شهرستان‌ها عقب‌تر است بنابراین باید نسبت به معادنی که فاقد برق هستند حساس‌تر شویم و سریع‌تر کار برق‌رسانی آنها انجام شود.

معدن استان خواب است/ لزوم نظارت بر برداشت‌ها

وی خاطرنشان کرد: زمانی که پروانه بهره‌برداری برای معادن را صادر می‌کنیم به مواردی همچون برداشت بیش‌ازحد مواد معدنی و تخریب زیست‌محیطی و تخریب راه‌های روستایی نظارتی نمی‌شود که این موارد باید موردتوجه بیشتر مدیران دستگاه اجرایی متولی قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی گفت: بخش معدن این استان در خواب است و گویا اصلاً وجود ندارد، برای فعال شدن این بخش، نیازمند فرآیندها و فعالیت‌های فراتر از کارهای اداری هستیم.

وی اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، درزمینه معدن تلاش‌ها و زحمات زیادی می‌کشد اما راه افتادن بخش معدن، با این اقدامات اداری، میسر نیست و باید بخش غیر اداری، گروهی کهنه‌کار و مسلط، وارد عرصه شده و چراغ معادن را روشن کنند.

شجاعی بابیان اینکه هیچ اشکال ندارد که این گروه، از خارج استان وارد عرصه شوند افزود: این شورا، محلی برای تصمیم‌های بزرگ‌تر برای معدن است نه سلب صلاحیت‌ها، این امور، کارهایی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خود می‌تواند انجام دهد، این شورا باید دنبال کارهای بزرگ‌تر باشد.

فرآوری، لازمه حیات معادن استان

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود، نبود صنایع و واحدهای فرآوری را از نداشته های استان عنوان کرد و گفت: نبود واحدهای فراوری سبب شده تا ارزش‌افزوده فعالیت‌های معدن از استان خارج شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید دراین‌باره تلاش کند تا این واحدها راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به دستور کار این شورا برای سلب صلاحیت سه معدن گفت: اگر علت غیرفعال بودن این معادن، شرایط بازار است، واگذاری آن به فرد دیگر، شرایطی از معادن را تغییر نمی‌دهد و این سلب صلاحیت‌ها، نمی‌تواند سبب بهبود معادن شود، در این زمینه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به فکر رونق بازار فعالیت‌های معدنی باشد. 

شجاعی بابیان اینکه اگر نبود بازار علت غیرفعال شدن معادن است، و اگر شرایط بازار تغییر نکند، سلب صلاحیت‌ها ادامه می‌یابد خاطرنشان کرد: ایجاد واحدهای فرآوری بخش معدن، یکی از راه‌های رونق بازار معادن است.

عناوین برگزیده