تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۵۵۳۶۶
سرویس خبر : زمین شناسی

اضافه برداشت قانونی بهره‌برداران معدنی 25 درصد است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هر بهره‌بردار می‌تواند تا 25 درصد به‌طور قانونی اضافه برداشت از معادن داشته باشد.
اضافه برداشت قانونی بهره‌برداران معدنی 25 درصد است

به گزارش می متالز، محمدرضا مس‌فروش در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: هر بهره‌بردار می‌تواند تا 25 درصد به‌طور قانونی اضافه برداشت از معادن داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بهره‌برداران برای اینکه بتواننداضافه برداشت از معادنی که  توان برداشت بیشتری دارند، باید درخواست قانونی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در برخی از معادن برخی از بهره‌برداران تخلفاتی دارند، اظهار کرد: اگر یک فعالیت معدنی که سرمایه‌گذار می خواهد در آن سرمایه گذاری کند صرفه  اقتصادی نداشته باشد، سرمایه‌گذار آن را رها می‌کند.

مس‌فروش ادامه داد: وقتی بهره‌بردار معدنی را برعهده می‌گیرید در واقع مرادش این هست که از ذخایر معدن استفاده کند تا سودآوری بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: اگر با معدنی رفتار مهندسی، فنی و اصولی نشود و توسط یک بهره‌بردار تخریب می‌شود به‌گونه‌ای که برای فعالیت‌های آینده هزینه‌هایی به بهره‌برداران وارد می‌کند، برخورد می‌کنیم.

 

اکتشاف معادن در ایران اصولی نیست 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: وقتی افراد غیرمتخصص وارد اکتشاف می‌شوند نتیجه کار این می‌شود که اکتشاف مسیر خود را طی نمی‌کند .

محمدحسن کریم‌پور افزود: شرکت‌های معدنی باید اکتشاف معادن را برعهده داشته باشند و این شرکت‌ها باید بهره‌برداری را  اصولی را انجام دهد.

وی ادامه داد: مسیر اکتشافی که اکنون در ایران است، درست نیست و این کار موجب شده که نتوانیم به اقتصاد پایدار در معادن برسیم.

این استاد دانشگاه فردوسی افزود: استخراج از معادن امروز در دست افرادی قرار گرفته که دانش و تخصص لازم را ندارند و سود جویی می‌کنند.

کریم‌پور تصریح کرد: چالش بزرگی که ما داریم این است که بیش از 95 درصد گواهی‌های کشفی که صادر شده است، ذخایر، عیار و کیفیت آن درست نیست.

وی گفت: برداشت بیش از حد از معادن به‌طبیعت ضرر نمی‌زند بلکه حقوق دولتی را تصرف می‌کند.

عناوین برگزیده