تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۵۵۴۲۲
سرویس خبر : زمین شناسی
نائب‌ رئیس کمیسیون صنعت معدن تجارت جوانان اتاق تهران؛

کنسرسیوم اکتشاف معدنی سرمایه‌گذار است؟

می متالز - نائب‌ رئیس کمیسیون صنعت، معدن و تجارت جوانان اتاق بازرگانی تهران گفت: کنسرسیوم اکتشافی باید ببینیم چه راهبردی را در نظر خواهد گرفت. کنسرسیوم معدنی برای ما معدنی‌‌ها مبهم است. تنها چیزی که از آن می‌‌دانیم در قالب مطالبی است که در رسانه‌ها عنوان شده است.
کنسرسیوم اکتشاف معدنی سرمایه‌گذار است؟

به گزارش می متالز، سید سهراب حسینی، نائب‌ رئیس کمیسیون صنعت معدن تجارت جوانان اتاق بازرگانی تهران و عضو کمیته اکتشاف خانه معدن ایران اظهار کرد: شرکت‌های دولتی معدنی به همراه چند شرکت خصوصی به پیشنهاد ایمیدرو درو هم جمع شده‌اند و یک کنسرسیومی برای توسعه اکتشاف تشکیل داده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که کنسرسیوم معدنی تا چه میزان در آینده معدن وصنایع معدنی ایران می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: کنسرسیوم اکتشافی باید ببینیم چه راهبردی را در نظر خواهد گرفت. کنسرسیوم معدنی برای ما معدنی‌‌ها مبهم است. تنها چیزی که از آن می‌‌دانیم در قالب مطالبی است که در رسانه‌ها عنوان شده است. اگر این کنسرسیوم اکتشاف، خود بخواهد کار اکتشافی انجام دهد، فعالان بخش خصوصی که تا کنون عملیات حفاری را برعهده داشته‌اند از جمله حفاران غیر نفتی با مشکل مواجه خواهند شد.

عضو اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران با اشاره به فارغ‌التحصیلان و فعالان عرصه اکتشاف گفت: تاکنون بازار اکتشاف به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است. اگر این کنسرسیوم بخواهد در اکتشاف به شکل مستقیم وارد شود باعث بی‌کاری و ورشکستگی بسیاری از فعالان این حوزه خواهد شد.

حسینی گفت: متخصصان اکتشاف و فعالان عرصه اکتشاف در سال‌های پیش تجربیات بسیاری اندوخته و اکنون با تمامی زیر و بم اکتشاف موفق آشنا هستند، به خاطر نبود نقدینگی و عدم توجه لازم به بخش اکتشاف همواره با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و متضرر شده‌اند.

وی افزود: ما سه شوک ارزی را پشت سر گذاشته‌ایم و بسیاری از فعالان اکتشاف ورشکست شده‌اند. اگر قرار است کنسرسیوم اکتشاف بودجه فعالیت‌های اکتشافی را تامین کند، این به نفع تمام زنجیره تولید خواهد بود.

عضو اتحادیه حفاران غیر نفتی ایران افزود: اگر قرار است رونق تولید داشته باشیم بخواهیم این رونق را برای خواص در نظر بگیریم و تنها شرکت‌های خاص دولتی و چند شرکت خصوصی فعال باشد، این کار ظلم است به جامعه معدن‌‌کار و زمین شناس. اگر قرار است همه بخش‌های معدن انحصاری باشد رشته معدن در دانشگاه را تعطیل کنند. یکی از مضرات حضور شرکت‌های معدنی به شکل مستقیم در فرآیند اکتشاف می‌‌‌تواند این باشد که از کار تخصصی فاصله خواهیم‌گرفت.

وی با اشاره به پروژه مترو تهران گفت: نخستین نسل از کسانی که در مترو فعالیت می‌کردند در رشته تخصصی تحصیل نکرده بودند. یک سری شرکت‌های دولتی در بخش تونلینگ وارد شدند. بعضا می‌دیدیم که متخصص تغذیه در تونل‌‌های مترو به عنوان سرپرست حفاری مترو بود دلیل این موضوع انحصارگرایی بود که در این ارتباط شکل گرفته بود.

نائب‌ رئیس کمیسیون صنعت معدن تجارت جوانان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر  انحصار طلبی در کار نباشد و کنسرسیوم اکتشاف سرمایه‌گذار باشد ما می‌‌توانیم پیشرفت کنیم .

وی با اشاره به شرکت گل گهر گفت:  درست است که گل گهر در بخش اکتشاف فعال است اما دارای مشاور در این زمینه است. شرکتی که در بخش استخراج فعالیت می‌کند نمی‌تواند وارد بخش تخصصی اکتشاف شود. مشاورینی که در کشور هستند و متخصصان اکتشاف می‌توانند در این خصوص نظر بدهند.

وی افزود: ما هنوز نمی‌دانیم این کنسرسیوم قرار است نقدینگی به بازار تزریق کند یا خیر ؟ آیا  از کسانی که در زمینه اکتشاف فعالیت دارند کمک خواهد گرفت؟ اگر قرار است این کمیته متخصص داخلی و خارجی را استخدام کند و حلقه کوچکی را ایجاد کند عملا همه اکتشافی‌ها فلج خواهند شد.

حسینی خاطر نشان کرد: ایمیدرو باید به وظیفه خود عمل کند یعنی به نوسازی، گسترش‌ و توسعه ناوگان صنایع معدنی بپردازد. همچنین باید در زمینه آموزش سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

عناوین برگزیده