تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۵۵۷۵۵
سرویس خبر : انرژی

یارانه بنزین به نفع مرفهان جامعه است یا اقشار کم درآمد؟/ بودجه‌ای که با آن می‌توان 66 هزار کارخانه راه‌اندازی کرد

می متالز - با یارانه بنزین می‌توان سالانه حدود ٢٠٠ هزار مدرسه در ایران ساخت. با یارانه بنزین می‌توان در عرض یک سال از نظر تکمیل خط آهن به برنامه‌های توسعه‌ای در افق ١٤٠٤ رسید؛ اما اکنون این یارانه چگونه مصرف می‌‌شود؟
یارانه بنزین به نفع مرفهان جامعه است یا اقشار کم درآمد؟/ بودجه‌ای که با آن می‌توان 66 هزار کارخانه راه‌اندازی کرد

به گزارش می متالز، بنزین و یارانه تخصیص یافته به آن موضوعی است که این روزها به یکی از دغدغه های اصلی کشور تبدیل شده است. در شرایطی که بنزین در کشورهای همسایه تا رقم 20 هزار تومان به ازای هر لیتر به فروش می رسد، هر لیتر بنزین در ایران تقریباً قیمتی کمتر از هر لیتر آب معدنی دارد.

یارانه ای که به بنزین تعلق می گیرد هزینه ای از بیت المال است که تنها صرف کسانی می شود که از رفاه نسبی بیشتری نسبت به سایر مردم برخوردارند و تنها کسانی می توانند از این یارانه استفاده کنند که خودرو دارند و طبیعتاً کسانی که تعداد خودروی بیشتری دارند یعنی رفاه بیشتری دارند، از یارانه بنزین بیشتر استفاده می کنند.

بر اساس گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۱۸ حدود 69 میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی پرداخته است. سازمان برنامه و بودجه نیز میزان یارانه پنهان انرژی سال ۱۳۹۸ را با نرخ ارز هشت هزار تومانی، 600 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

این مقدار معادل دو برابر درآمد صادرات انرژی ایران است که عمده این یارانه در حوزه سوخت پرداخت شده است اما این مبالغ هنگفت کجا و چگونه صرف می­شود که در نگاه اول نمودی در جامعه ندارد؟

عناوین برگزیده