تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۵۶۱۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پیش‌شرط‌های فعال‌سازی معادن کوچک می‌گویند

لزوم تمرکز بر اهلیت و سرمایه معدنکار

می متالز - برای رشد معادن کوچک باید به بخش خصوصی فضا داد تا وارد این عرصه شوند و به رشد اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کنند.
لزوم تمرکز بر اهلیت و سرمایه معدنکار

به گزارش می متالز، مساله مهم این است که بخش خصوصی چقدر توانمند است و چقدر می‌تواند در این عرصه گام بردارد. بنا به باور کارشناسان بارها پیش‌آمده که افراد معادن را به نام خود ثبت کرده‌اند اما به این دلیل که توان مالی یا دانش کافی برای بهره‌برداری ندارند، معدن هم به بهره‌برداری نرسیده است. درباره این مهم با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون صنایع و معادن گفت‌وگو کرده ایم.

 

کار را به کاردان بسپارید

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه سیاست‌هایی برای رشد معادن کوچک باید در نظر گرفت، گفت: ابتدا باید کار را به کاردان سپرد. همه می‌دانیم هر کسی که معدنی را پیدا کند، حتما مدیر خوبی نیست و پول و سرمایه کافی ندارد؛ بنابراین مهم‌ترین سیاست برای رشد معادن کوچک این است که کار را به‌دست اهلش بسپاریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درست است که باید به فرد فرصت داد تا سرمایه‌گذاری کند و دست به مدیریت بزند تا موفق شود اما اگر کسی شانسی جایی را پیدا و بر آن پافشاری کند، وضعیت همین می‌شود که می‌بینیم. بارها دیده‌ایم که فرد معدن را پیدا کرده اما نتوانسته آن را به پول تبدیل کند؛ بنابراین باید معدن را به‌دست کسی که اهلش است بسپاریم. متاسفانه امروز معادن ما معطل ‌مانده‌اند و با این روند هیچ‌وقت به‌جایی نمی‌رسیم.
منصوری با گله از اینکه هیچ کارشناسی‌ای‌ درباره فردی که معدنی را یافته نمی‌شود، گفت: پیش‌آمده فردی معدنی را پیدا کرده اما حتی نمی‌داند چک چیست و معدن را چطور می‌توان برداشت کرد؛ بنابراین کسانی که مجوز می‌دهند باید به اهلیت، سرمایه و توان اجرایی بخش خصوصی دقت کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معدن مثل کارخانه نیست که این بهانه آورده شود که سودده نیست بلکه معدن همه‌اش سود است و فقط باید برداشت شود. کسی که در معدن نتواند به سوددهی برسد نشانه آن است که توان اجرایی ندارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که توجه به معادن کوچک چقدر می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش ایفا کند، گفت: در روستاها و مناطقی که از شهر دور هستند، معادن کوچک بسیاری داریم که می‌توانند اشتغال خوبی را ایجاد کنند. ما معادن زیادی داریم اما به‌خوبی از آنها استفاده نمی‌کنیم یا همیشه ناله می‌کنیم که سودی ندارند؛ مثل موضوع مالیات که خیلی‌ها از پرداخت آن خودداری می‌کنند.
منصوری ادامه داد: اگر قوانین محکمی داشته باشیم دیگر سود را کتمان نمی‌کنیم و مجبور می‌شویم مالیات یا حقوق دولتی را بپردازیم. پرداخت حقوق دولتی هم مانند مالیات باعث رونق اشتغال می‌شود. کسی که توانایی پرداخت آن را ندارد نباید وارد فعالیت معدنی شود بلکه باید کار را به‌دست کسی بسپارد که توانایی احیای معدن را دارد.

 

هر کسی در حوزه معدن ورود نکند

عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش که معادن کوچک چه میزان در رشد اقتصادی موثر هستند، گفت: یکی از مسائل مهمی که در کشور وجود دارد ضرورت سرمایه‌گذاری برای رشد معادن کوچک است. اگر می‌خواهیم در زمینه معادن کوچک موفق شویم باید بتوانیم زمینه‌های رشد آن را فراهم کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بخش معدن می‌تواند ظرفیتی به‌اندازه نفت داشته باشد، اظهار کرد: ازآنجایی‌که رشد معادن کوچک می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند باید به آن بها دهیم. این نوع معادن از زیرساخت‌های اقتصادی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که بخش خصوصی توان تامین آن را ندارد، سرمایه‌گذاری در این بخش را وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو یا شرکت‌های بزرگ معدنی که وابسته به دولت هستند، انجام می‌دهند.
رضیان در پاسخ به این پرسش که برای رشد معادن کوچک باید چه کار کرد، گفت: قانون باید اصلاح شود و کسانی را در فعالیت معدنی دخیل کنیم که توان سرمایه‌گذاری داشته باشند. خیلی پیش‌آمده که افراد معادن را به نام خود ثبت می‌کنند اما به این دلیل که توان مالی برای بهره‌برداری ندارند، معدن هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم آماری ارائه بدهیم باید بگوییم بیش از ۵۰درصد کسانی که معدن ثبت کرده‌اند، با گذشت چندین سال هنوز توانایی بهره‌برداری ندارند. اینجا مشکل قانونی داریم و کسانی باید مجوز فعالیت معدنی دریافت کنند که توانایی مالی دارند. باید توجه شود که هر کسی نتواند به حوزه معدن ورود کند و فقط کسانی وارد ثبت محدوده‌های معدنی شوند که امکان و توانمندی مالی دارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مدیریت درست و توجه به مسائل فنی، گفت: اگر برای ساخت معادن کوچک مجوزهای لازم داده شود و با مدیریت درست و لحاظ مسائل فنی پیش برویم، می‌توانیم به بهره‌برداری معادن و صنایع معدنی کمک کنیم. یکی از کارهایی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم این است که به کسانی که توان سرمایه‌گذاری در بخش معدن را دارند و می‌توانند امکانات لازم را فراهم کنند که در جهت رشد اشتغال گام بردارند، فضا دهیم تا در توسعه سرمایه‌گذاری کشور مفید باشند.
رضیان با بیان اینکه باید به سرمایه‌گذاران میدان دهیم، ادامه داد: بروکراسی و فضای حاکمیتی، قیدوبندهای زیادی دارد که مانع فعالیت اقتصادی می‌شود. وی گفت: به‌این‌ترتیب اگر قیدوبندها و محدودیت‌هایی که فضای بروکراسی در کشور حاکم می‌کند برداشته شوند، شرایط فعالیت معدنکاران آسان‌تر می‌شود. رضیان مطرح کرد: هرچند استقبال خوبی از سرمایه‌گذاری در بخش معدن وجود دارد اما بروکراسی باعث شده است انگیزه‌ها گرفته شوند و رغبتی وجود نداشته باشد. باور دارم که صدور مجوزها و ارائه امکانات برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن باید بهتر باشد.

عناوین برگزیده