تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۵۶۷۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حساسیت‌ها در زمینه معادن گچ‌ و‌ سنگ تزئینی بیشتر می‌شود

تعطیلی معادن سنگ گچ در اصفهان چاره‌ساز است؟

می متالز - معادن سنگ‌های تزئینی و گچ که بسیاری در نزدیکی شهرها و محل‌های اجتماع مردم قرار دارند و بر محیط‌زیست آنها تاثیر می‌گذارند به‌تازگی مورد بحث قرار گرفته‌اند.
تعطیلی معادن سنگ گچ در اصفهان چاره‌ساز است؟

به گزارش می متالز، با این حال این معادن که جزو معادن کوچک و متوسط‌مقیاس هستند، اشتغالزایی بالایی دارند و از طرف دیگر با وجود ذخایر زیاد مواد معدنی در کشور چاره‌ای جز بهره‌برداری از این معادن نیست، به ویژه اینکه بسیاری از محصولات سنگ و گچ ایران در جهان شهره هستند.
فشار افکار عمومی بر سازمان محیط‌زیست و معادن در برخی نقاط به نتیجه می‌نشیند و منجر به تعطیلی این معادن می‌شود.
به عنوان نمونه در استان اصفهان ۱۳معدن سنگ گچ تعطیل شدند.

 

تعطیلی ۱۳ معدن سنگ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۱۳معدن سنگ گچ در شرق و محدوده شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان با هدف کاهش آلایندگی هوا و ریزگردها تعطیل شدند.
به گزارش ایرنا، محمد سلجوقیان افزود: یکی از واحدهای معدنی سنگ گچ تا سال۱۴۰۰ مجوز کار داشت اما به دلیل تاکید مدیریت استان بر مقابله با عوامل آلایندگی هوا، این واحد نیز با توافق انجام شده تعطیل شد.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر در شرق اصفهان هیچ معدن گچ خاکی فعال نداریم، اظهار کرد: یک واحد معدنی گچ خاکی در خارج از شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان فعالیت می‌کند.
سلجوقیان با اشاره به اینکه با وجود تعطیلی معادن گچ، کوره‌های گچ‌پزی در شعاع ۵۰کیلومتری اصفهان فعالند، تصریح کرد: این واحدها با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند و دست به برداشت‌های غیر مجاز شبانه می‌زنند که به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی در سازمان‌های مربوط، این موضوع قابل کنترل و نظارت نیست.
وی با بیان اینکه تعدادی از آنها پلمب‌های انجام شده از سوی دادستانی و نیروی انتظامی را شکستند، تاکید کرد: اگر اجماع نظر کلی درباره آلایندگی کوره‌ها وجود دارد لازم است نظارت مستمر و جدی بر فعالیت آنها شود.

 

تغییر کاربری

رقیه پورحسینی، رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این زمینه گفت: در جلسه‌ای که درباره پدیده گرد و غبار در فرمانداری اصفهان برگزار شد، تعدادی از اعضای انجمن معادن گچ حضور یافتند و درباره تغییر کاربری این واحدها موافقت شد اما دیگر مراجعه‌ای در این زمینه نشد و برخی شواهد حاکی است که شبانه و با شکستن پلمب از این معادن، گچ برداشت می‌شود.

 

مراقبت شبانه‌روزی از معادن

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در این جلسه گفت: نظارت کافی و پیوسته بر کوره‌های گچ‌پزی در اطراف اصفهان وجود ندارد و هرگاه خودروهای سازمان نظارتی و پلیس به آنها نزدیک می‌شوند، اقدام به جمع‌آوری گچ‌ها می‌کنند.
ایرج حشمتی با تاکید بر اینکه لازم است مراقبت شبانه‌روزی در مکان استقرار این کوره‌ها شود، افزود: در زمان حاضر بسیاری فشار می‌آورند که اجازه ادامه کار به این واحدها داده شود.
وی با بیان اینکه با واحدهای مجوزدار مشکلی نداریم، تصریح کرد: مشکل اصلی ما با واحدهای آلاینده بدون مجوز است که از سال ۸۸ تاکنون نتوانسته‌ایم مصوبه‌ها و احکام صادر شده درباره آنها را به طور کامل اجرا کنیم.
حشمتی با اشاره به اینکه از یک ماه آینده با پدیده اینورژن و افزایش آلایندگی هوای اصفهان روبه‌رو خواهیم شد، اظهار کرد: آیا همه معادن گچ جهان مانند کشور ما و بدون استفاده از فیلتر کار می‌کنند؟
به گفته وی، مردم برخی شهرهای استان اصفهان مانند سین (از توابع شهرستان برخوار) از افزایش ریزگردها و آلودگی هوا به ستوه آمده‌اند.

 

یک تن گردو غبار برای هر کوره

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان در این شورا گفت: هر کوره گچ‌پزی حدود یک تن گرد و غبار وارد هوا می‌کند و لازم است به آنها اجازه تغییر کاربری داده شود تا برداشت‌های شبانه تعطیل شود.
محمدحسین شاملی افزود: در زمان حاضر بسیاری از این کوره‌ها در روز فعالیت می‌کنند و در مناطقی مانند سگزی از معادن گچ بهره‌برداری می‌شود که اگر تعطیل شدن همه معادن گچ خاکی به ما ابلاغ شود، نیروهای گشت منابع طبیعی مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند.
اشتغال و تولید باید بر مبنای اولویت سلامت مردم باشد
عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز در جلسه شورای معادن استان با تاکید بر لزوم تعطیلی و توقف خط تولید واحدهای معدنی گچ و آلاینده در اصفهان و برخوار گفت: مقرر بود این واحدها تا اسفند سال گذشته تعطیل شوند.
رضایی با بیان اینکه باید جلسه‌ای برای بررسی مجوز واحدهای صنفی و صنعتی آلاینده در استان اصفهان برگزار شود، افزود: اگر واحدی مجوز ندارد باید تعطیل شود و اگر مجوز دارد با تغییر کاربری، ادامه کار دهد.
وی از سازمان‌های اجرایی مختلف خواست با اقتدار برای حفظ سلامت مردم عمل کنند و تاکید کرد: پیش از اشتغال و تولید باید به فکر سلامت مردم باشیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه میزان روزهای آلوده در این استان بالاست، تصریح کرد: ما با انواع آلایندگی‌ها روبه‌روییم که از جمله دلایل آن معادن گچ و کوره‌ها، بخاری‌های واحدهای مسکونی و خودروهای تک‌سرنشین است.

 

جلوی صادرات سنگ‌آهن به خارج از استان اصفهان گرفته می‌شود

استاندار اصفهان در بخش دیگری از سخنانش گفت: جلوی صادرات سنگ‌آهن که ماده اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانه‌های بزرگ استان از جمله ذوب آهن و فولاد است، گرفته خواهد شد.
رضایی افزود: کارخانه ذوب آهن اصفهان نیاز مبرم به سنگ‌آهن دارد و ظرفیت این ماده اولیه کاهش بسیاری یافته است. از طرفی برخی واحدهای معدنی استان، سنگ‌آهن خام را به خارج از کشور صادر می‌کنند.
وی با بیان اینکه وقتی در داخل استان معادن سنگ‌آهن داریم چرا باید برای خرید این ماده اولیه از استان‌های دیگر درخواست داد، اظهار کرد: ما از واحدهای معدنی اصفهان انتظار بیشتری برای همراهی با صنایع داریم و اگر صادرات‌شان قطع نشود و نیاز داخل استان را تامین نکنند، سلب صلاحیت خواهند شد.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هزاران کارگر در این واحدهای صنعتی مشغول کار هستند، خاطرنشان کرد: صادرات مواد خام به خارج از کشور در حالی‌که صنایع داخلی به آن نیاز دارند، مغایر با اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب است و از طرفی هرگاه معادن داخلی نیاز واحدهایی مانند ذوب آهن را تامین کنند، آنها نیز باید رفع نیاز داخلی را در اولویت فروش محصولات خود قرار دهند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان درباره تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع ذوب آهن و فولاد استان توضیح داد: این موضوع در جلسه‌ای با حضور مدیران صنایع مربوط و واحدهای معدنی، بررسی و فهرستی از معادن سنگ‌آهن استان به ذوب آهن اعلام شد تا آنها ارزیابی کنند که سنگ کدام معدن با مشخصات فنی آنها سازگار است.
ایرج موفق با بیان اینکه منتظر پاسخ شرکت ذوب آهن به این نامه هستیم، افزود: همچنین در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل ۲معدن سنگ‌آهن که صادرات دارند به آنها اعلام شد که اولویت نخست استان، تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی بزرگ است و از صادرات آنها جلوگیری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان به جد پیگیر تامین مواد اولیه صنایع استان است، گفت: زمینی همراه با پروانه اکتشاف در اختیار ذوب آهن قرار گرفت تا نسبت به اکتشاف سنگ‌آهن برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کند.
استاندار اصفهان در این جلسه با منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان برای پیگیری این موضوع نیز تماس تلفنی گرفت و مقرر شد در جلسه‌ای که پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود، بررسی شود.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، چندی پیش مهم‌ترین مشکل این واحد صنعتی را تامین سنگ‌آهن عنوان کرد و گفت: تهیه مواد اولیه برای تولید در شرایط کنونی با توجه به تغییر نرخ ارز در کشور، بسیار سخت و دشوار است.
ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است.
گفتنی است استان اصفهان یکی از قطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور به شمار می‌آید، به طوری‌که ۸۲۸پروانه بهره‌برداری معدن در آن صادر شده و میزان استخراج از آنها در سال گذشته ۲۳میلیون تن بوده است. اصفهان با بیش از ۵میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ دارد و با سرمایه ۲۲۱هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳هزار نفر، حدود ۸۴۰معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰هزار واحد صنفی دارد و صنعتی‌ترین استان کشور است.
کلانشهر اصفهان، یکی از شهرهای آلوده کشور است، به‌طوری که از طرفی در فصول سرد سال به‌دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.
برخی کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده از سامانه‌های گرمایشی گازسوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع ۵۰کیلومتری این کلانشهر را از دلایل افزایش آلایندگی هوا عنوان کردند.
تعدادی از شهرهای بزرگ استان اصفهان نیز با چالش آلودگی هوا روبه‌رو هستند.

عناوین برگزیده