تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۵۶۹۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی پور اعلام کرد

دریافت جداگانه پسماند‌های الکتریکی

می متالز - مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گفت: خروج گاز‌های سمی و نشت ترکیبات خطرناک مانند سرب، جیوه و سایر فلزات سنگین در محیط اطراف محل دفن، یکی از دلایل اصلی ضرورت پرداختن به موضوع تفکیک پسماند‌های الکترونیکی و الکتریکی است.
دریافت جداگانه پسماند‌های الکتریکی

به گزارش می متالز، صدر الدین علی پور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران به همکاری پیمانکاران بازیافت مناطق وشرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پسماند‌های الکتریکی و الکترونیکی شامل کالا‌های برقی مصرفی خانگی، همچون یخچالها، اجاق‌های مایکروویو، تلویزیون، کامپیوتر، ابزارآلات دستی دیجیتالی، تلفن‌های همراه و اسباب بازی‌ها، لامپ وانواع باتری‌ها و... بوده که توسط مصرف کنندگان آن دور ریخته می‌شود.

علی پور با اشاره به میزان یک درصدی پسماند الکترونیک در پسماند‌های شهری تهران خاطرنشان کرد: امروزه پسماند‌های الکتریکی و الکترونیکی بیشترین رشد را دارد بطوریکه بیش از پنج درصد از تولید پسماند‌های جامد شهری را در بر می‌گیرد، که معادل ۵۰-۲۰ میلیون تن در سال در سطح جهان برآورد می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تفکیک این دسته از پسماند‌ها گفت: خروج گاز‌های سمی و نشت ترکیبات خطرناک مانند سرب، جیوه و سایر فلزات سنگین در محیط اطراف محل دفن، یکی از دلایل اصلی تفکیک این دسته از پسماند‌ها بوده که در نهایت سبب آلوگی خاک، هوا و کمپوست تولیدی خواهد شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص دیگر آلودگی‌های حاصل از مخلوط شدن این پسماند‌ها با سایر زباله‌ها افزود: از این موارد می‌توان به عامل انتشار تنوع گسترده‌ای از ترکیبات خطرناک در اتمسفر حین سوزاندن، نشت ترکیبات خطرناک از طریق خاکستر‌های باقیمانده به زمین و سفره‌های آبی اشاره کرد.

به گفته علیپور استفاده از محصولات الکتریکی و الکترونیکی با عمر مفید بیشتر و تعمیر راحت‌تر و مدیریت پسماند‌های تولید شده با استفاده از روش‌های بازیافت و امحا در بهترین شرایط ممکن برای کاهش اثرات منفی آن‌ها بر سلامت انسان و محیط زیست از فواید تفکیک پسماند‌های الکتریکی از سایر پسماند‌ها است.

وی با تاکید بر اقدامات درون و برون سازمانی در راستای مدیریت مطلوب پسماند‌های الکتریکی و الکترونیکی خاطر نشان کرد: برگزاری دوره آموزشی نحوه امحا و آشنا کردن کارکنان با تعاریف پایه وتکنولوژی‌های بازیافت و جنبه‌های زیست محیطی و اقتصادی این نوع پسماند‌ها و شیوه‌های آموزش و فرهنگ سازی شهروندان، نصب بنر قیمت واطلاع رسانی بر روی غرفه‌های بازیافت مناطق وآغاز به خرید این پسماند‌ها از شهروندان، انتشار سه مرحله فراخوان شناسایی سرمایه گذار وشرکت‌های فعال در امر بازیافت پسماند‌های الکتریکی والکترونیکی، اخذ گزارشات ماهیانه از مناطق ۲۲ گانه و ورود اطلاعات آماری توسط مناطق در سامانه آماری شهرداری از ماه تیر به بعد، بخشی از اقدامات این سازمان در این زمینه است.

علی پور در پایان از تمام شهروندان و مدیران ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی دعوت کرد، با جداسازی پسماند‌های الکترونیک و الکتریکی وتحویل آن به هر کدام از ۴۵۰ غرفه بازیافت در سطح شهر، خدمتگزاران خود در شهرداری را در اجرای مطلوب تفکیک این پسماند‌ها یاری کنند.

عناوین برگزیده