تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۵۷۰۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۱۲ درصدی مبادلات مرزی از کردستان/ رشد 10 درصدی صادرات

می متالز - رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان گفت: کل مبادلات تجاری استان در ۵ ماهه امسال به لحاظ وزنی 10 درصد و از نظر ارزش ریالی 12 درصد کاهش داشته است.
کاهش ۱۲ درصدی مبادلات مرزی از کردستان/ رشد 10 درصدی صادرات

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی پیش از ظهر امروز در کارگروه توسعه صادرات کردستان با اشاره به کل مبادلات تجاری استان در پنج ماهه اول امسال اظهار کرد: امسال صادرات کشور از نظر ارزش ۹ درصد کاهش داشته ضمن اینکه متوسط قیمت هر تن کالا در سال جاری نسبت به سال 97 با کاهش مواجه شده است.

وی با عنوان این مطلب که 80 درصد از کل برنامه‌های صادراتی کشور تحقق پیدا کرده است، گفت: در استان کردستان یک هزار و 542 تن کالا به ارزش 2 هزار و 276 میلیون دلار مبادله شده است.

دره‌وزمی خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری استان در ۵ ماهه امسال به لحاظ وزنی 10 درصدو از نظر ارزش ریالی نیز 12 درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است.

وی یادآور شد: 99 درصد صادرات کردستان به کشور عراق بوده است که هفت درصد از کل صادرات کشور به عراق را تشکیل داده است.

 

تحقق 80 درصدی برنامه‌های صادراتی در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از تحقق 80 درصدی برنامه‌های صادراتی استان خبر داد و گفت: روغن، هندوانه، سیب، بستنی و غیره اقلام صادراتی کشور در بحث مبادلات خارجی بوده است.

 

رشد 10 درصدی صادرات

دره‌وزمی میزان صادرات از گمرگات استان کردستان را 482 هزار تن به ارزش 276 میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که 426 هزار تن به ارزش 251 میلیون دلار  بوده، از نظر وزنی 13 درصد کاهش دارد و از نظر ارزش دلاری نیز 10 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: جمع کل صادرات در این مدت 856 هزار تن به ارزش 230 میلیون دلار بوده که نسبت به 5 ماهه سال گذشته به لحاظ وزنی 10 درصد رشد و از نظر ارزشی یک درصد کاهش دارد.

وی وزن واردات در 5 ماهه امسال را 9.3 هزار تن و ارزش ریالی آن را 14.3 میلیون دلار عنوان کرد و اذعان داشت: در 5 ماهه امسال 677 هزار تن به ارزش 2 هزار و 276 میلیون دلار ترانزیت در استان کردستان انجام شده است.

 

کاهش 27 درصدی ترانزیت کالا

به گفته وی، در زمینه ترانزیت کالا در 5 ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 27 درصد و از نظر ارزش 14 درصد کاهش داریم.

دره‌وزمی میزان صادرات سایر گمرکات از استان کردستان را 374 هزار تن به ارزش 230 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در زمینه واردات کالا از لحاظ وزنی 10 درصد رشد و به نظر ارزشی 26 درصد کاهش داشته‌ایم.

وی سهم استان کردستان از صادرات کشور را 1.6 دهم و واردات را 8 دهم درصد عنوان کرد.

عناوین برگزیده