تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۵۷۲۸۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
حسینی‌کیا:

یک میلیون تومان از قیمت هر خودرو، سود وام‌های معوق خودروسازان است

می متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تمدید وام‌های معوق خودروسازان موجب شده است از هر خودرو حداقل یک میلیون تومان سود بانکی گرفته شود.
یک میلیون تومان از قیمت هر خودرو، سود وام‌های معوق خودروسازان است

به گزارش می متالز، سید جواد حسینی‌کیا در خصوص وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: مشکل اصلی بازار خودرو در یک جمله است؛ «هیات مدیره سهامدار است و سهامدار، هیات مدیره».

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در توضیح این مطلب افزود: در این سیستم مشتری‌مداری هیچ‌ جایگاهی ندارد؛ این موضوع شاه‌بیت مشکلات خودروسازان است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، انحصار را از مشکلات بزرگ خودروسازان خواند و گفت: ۵ تا ۶ نفر انحصار واردات قطعات خودرو را در اختیار دارند که این انحصار قطعاً فساد به بار خواهد آورد.

وی ادامه داد: برخی از این کارخانجات قطعه وارد کرده‌ اما به تولید اختصاص نداده‌اند که این امر موجب افزایش قیمت خودرو شد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: خودروسازان نتوانستند نقدینگی خود را برای تأمین سرمایه در گردش مدیریت کنند بنابراین مجبور شدند که از بانک‌ها وام بگیرند که نتوانستند اقساط آن را پرداخت نمایند و مرتباً این وام‌ها را تمدید کردند؛ تمدید وام‌ها موجب شد لااقل الان در هر خودرو یک میلیون تومان سود بانکی گرفته شود.

وی تحریم‌ها را بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی خواند و گفت: برای حل مشکلات خودروسازان، باید فرصت دو ساله‌ای را به خودروسازان داده و سرمایه در گردش در اختیار آنها قرار داد و سود بانکی آنها را برای مدتی فریز کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این، باید با تعرفه واردات، کیفیت خودروها را افزایش دهیم. خودروساز باید بتواند خودروی رقابت‌پذیر، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور تولید کند و الا باید تعرفه واردات خودرو صفر شود تا همه بتوانند خودرو وارد کشور کنند زیرا خودروسازی که نتواند خودروی خود را به روز کند، بهتر است حذف شود.

حسینی‌کیا با تأکید بر اینکه نگاه ما به تولید داخلی است، گفت: خودرو دارای ۱۲۰۰ قطعه است که ۴۷۱ قطعه آن وارداتی است. قطعه‌سازان داخلی توانایی ساخت بخشی از این قطعات را دارند و در یک هفته برای ساخت این قطعات، حدود ۸۰ میلیون یورو قرارداد داخلی بسته شده است بنابراین ظرفیت ساخت این قطعات در داخل کشور وجود داشته است اما خودروسازان به سراغ آنها نرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، وزارت دفاع نیز پای کار آمد و اعلام کرد هر قطعه‌ای که نمی‌توانید بسازید، ما تولید می‌کنیم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد