به گزارش می متالز، حسین مقصودی، به مناسبت روز جهانی بدون خودرو در مورد اعلام گزارشی از سوی بانک جهانی مبنی بر اینکه آلودگی هوا سالانه 6/2 میلیارد دلار به تهرانیها خسارت وارد میکند، گفت: ایران به دلیل تولید خودروهای غیراستاندارد و نبود رقابت در بازار خودرو دارای آلودهترین هوای دنیا است که نه تنها به سلامت افراد آسیب میرساند، بلکه عامل افزایش خسارات ناشی از تصادفات نیز میشود.
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مسوولان در برنامهریزی برای کاهش آلودگی هوا تنها به شعار دادن بسنده کردهاند، ادامه داد: یکی از اقداماتی که در آستانه بازگشایی مدارس برای کاهش آلودگی هوا در دستورکار دستگاهها قرار گرفته است تغییر ساعت ورود کارمندان دارای فرزندان دانشآموز به محل کارشان است که نه تنها کمکی به کاهش آلودگی هوا یا ترافیک شهری نمیکند، بلکه به دلیل دو بار تردد والدین با خودرو به بروز این مشکلات دامن میزند.
وی تصریح کرد: وجود این مشکلات ناشی از این است که مسوولان مربوطه در بین تعدادی از ایدهها و برنامههای بدون برآورد نتیجه غرق شدهاند به همین دلیل برنامههایشان را بومیسازی نمیکنند.
مقصودی افزود: اگر ما میخواهیم که برای رفع آلودگی هوا اقدام اثرگذاری انجام دهیم باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم، کما اینکه هلند با ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و مالزی با تفکیک پایتختهای سیاسی و اقتصادی از یکدیگر توانستهاند این مشکل را برطرف کنند.
وی بیان کرد: هماکنون ترویج فرهنگ پیادهروی و دوچرخهسواری و تفکیک پایتخت سیاسی و اقتصادی میتواند نقطه پایان مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران باشد. ضمن اینکه لازم است مسوولان برای تغییر نوع تردد خود در جهت رفع معضل آلودگی هوا پیشگام شوند.
مقصودی با یادآوری اینکه تهران یکی از 5 شهر جهان بوده که با افزایش سرسامآور جمعیت مواجه شده است، عنوان کرد: تفکیک پایتخت سیاسی و اقتصادی از آنجایی دارای اهمیت است که در شرایط کنونی روزانه حدود 17 میلیون جمعیت در تهران که بخشی از آنها شناور هستند در تهران تردد میکنند.
وی اظهار کرد: دولت سهم خود از حوزه شهری را پرداخت نمیکند و این در حالی است که باید یک سوم هزینهها در این حوزه را پرداخت کند. از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی هم سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی را پرداخت نمیکند و یارانههای سوخت هم در سال 97 پرداخت نشد و در سال 98 هم به سختی آن را دریافت میکنیم، همچنین سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده به بهانههای مختلف کاهش داده شده یا به موقع پرداخت نمیشود و این موارد باعث میشوند که مدیران شهری به دلیل کمبود اعتبارات قادر به رفع مشکلات حوزه شهری نباشند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: در سالهای اخیر هم با تغییر شرایط اقلیمی مواجه بودیم و هم در شهرداری از افرادی برای فعالیت در سمتهای مختلف مدیریتی استفاده میشود که هیچ سوابق موثری در حوزه شهری نداشتهاند و در رابطه با محیط زیست هم صاحبنظر نیستند که این موارد عامل کندی حرکت برای اتخاذ تصمیمات در جهت رفع این مشکلات شده است.
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مسوولان باید برای کاهش جمعیت و در پی آن رفع معضلات آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت، اطراف آن شهرکهای اقماری ایجاد کنند تا بخشی از جمعیت کنونی به این مناطق منتقل شوند.